Transrasvat – mitä ne ovat?

RSS
Seuraa sähköpostitse
Facebook
Twitter
Instagram
Transrasvat – mitä ne ovat? Transrasvaa on kahta eri tyyppiä: luonnollista transrasvaa ja teollisuuden muokkaamaa transrasvaa.

Kasvirasvan osittaisesta kovettumisesta syntyvä transrasva on tutkimusten mukaan jopa haitallisempaa sydämen ja verisuonien terveydelle kuin kovan, tyydyttyneen rasvan saanti. Nimittäin siinä missä kova rasva kohottaa sekä huonon (LDL-) ja hyvän (HDL-) kolesterolin pitoisuutta, teollinen transrasva taas laskee hyvän kolesterolin pitoisuutta ja samanaikaisesti nostaa huonon kolesterolin pitoisuutta. Tuolloin se on tuplasti pahempi hyvinvoinnille ja terveydelle! Tämän lisäksi transrasva näyttää vielä lisäävän huonon kolesterolin hapettumista, joka on nykytietojen mukaan valtimonkovettumataudin taustalla.

Meksikossa tehdyn (2010) tutkimuksen mukaan transrasvahappojen syöminen näyttäisi pahentavan myös ylipainoisen ihmisen elimistössä olevaa kroonista tulehdusta, joka lisää riskiä sairastua sydän- ja verisuonisairauksiin. Käsittelemme muumuassa kroonista hiljaista tulehdusta ja sen vähentämistä ensi maanantaina starttaavassa verkkovalmennuksessamme Kyytiä selluliitille! josta voit lukea lisätietoja TÄÄLTÄ.

Lue kirjoituksemme: Miksi tarvitset rasvoja päivittäin? 

 

Transrasvahappojen  määrää ei ilmoiteta pakkauksessa, koska lainsäädäntömme mukaan niitä ei tarvitse ilmoittaa erikseen. 

 

Miten selvittää transrasvojen lähteitä?

Elintarviketeollisuus on on melko salakavala, eikä meille kuluttajille aina kerrota riittävän selvästi, mistä ostoskoriin laittamistamme tuotteista saamme transrasvaa ja kuinka paljon. Transrasvan määrän selvittäminen voikin olla lähes mahdoton tapaus! Tämä johtuu siitä, että tuotteiden, jotka sisältävät transrasvoja, kyljessä ei useinkaan lue sanaa transrasva, vaikka hyvin useasta tuotteesta sitä kuitenkin löytyy. Tämä johtuu positiivisesta asiasta nimittäin siitä, että nykyään moni kuluttaja tiedostaa transrasvojen haitallisuuden ja pyrkii tietoisesti välttämään niitä. Sen sijaan tuotteissa voi lukea kasvirasva, kovetettu kasvirasva tai osittain kovetettu kasvirasva joka tarkoittaa, että osa tuotteen sisältämästä rasvasta on transrasvaa. Kuinka suuri osa, sitä me kuluttajat emme voi tietää. Jossain tuotteessa jopa puolet kasvirasvasta voi olla transrasvaa ja jossain sitä voi ollla vain hieman.

 

Tuote pitää todennäköisesti transrasvaa sisällään, jos siinä lukee: kasvirasva, kovetettu kasvirasva, osittain kovetettu kasvirasva. Jos tuotteessa lukee kasviöljy, silloin se tarkoittaa, ettei tuotetta ole kovetettu, eikä se sisällä transrasvaa.

 

Mitä transrasva on?

Lihassa ja maitorasvassa on lunonostaan pieniä määriä transrasvaa, mutta tämä luonnollinen transrasva ei ole terveydelle haitallista. Luonnollinen transrasva on nimeltään konjugoitunut linolihappo eli CLA, jolla uskotaan olevan terveydelle hyödyllisiä vaikutuksia. Tätä on selvitetty eläimille tehtyjen tutkimusten avulla ja tuloksena on saatu viitteitä, että CLA:lla on positiivisista vaikutuksista muun muassa painonhallintaan sekä syövän ehkäisyyn.

Sen sijaan taas teollisen transrasva syntyy silloin kun kasviöljyä kovetetaan vetyä sisältävän katalyytin avulla. Transrasvat syntyvät kovettamisen sivureaktiona ja niiden syntyminen riippuu kovettamisessa käytetystä paineesta; mitä alhaisemmalla paineella rasva kovetetaan, sen enemmän se sisältää transrasvoja -> mitä kovempi paine, sitä vähemmän transrasvoja.

 

Miksi kasviöljyä kovetetaan?

Elintarviketeollisuus kovettaa kasvirasvaa eli kasviöljyä monesta eri syystä. Yksi syy on rasvojen leipoutuvuus, koska nestemäinen öljy soveltuu melko huonosti leivontaan, kovetettu rasva on taas eri juttu ja sen koostumus soveltuu paremmin leivontaan. Toinen syy on hinta -> kovetetun kasviöljyn käyttö on edullisempaa kuin voin käyttö. Kolmantena syynä on kovetetun kasvirasvan säilyvyys, jonka ansiosta teollisesti tuotettujen leivonnaisten myyntiaikaa saadaan pidennettyä ja tuotteet säilyvät kauemmin kaupan hyllyllä.

Eli tiivistettynä: Transrasvoja kovetetaan koska se soveltuu siten paremmin leivontaan, se on valmistajalle edullisempaa ja se säilyy pidempään.

Kaikki nämä ovat tuotteen valmistajalle hyvä juttu, mutta kuluttajan terveyden kannalta ajateltuna huonompi juttu.

 

Mitkä tuotteet sisältävät transrasvoja?

Runsaasti transrasvoja sisältäviä lähteitä voivat olla muun muassa teolliset leivonnaiset (keksit, pullat, viinerit…) makeiset (kuten riisisuklaa) suolaiset herkut (kuten sipsit) ja uppopaistetut ja friteeratut ruoat. Vähentämällä näitä transrasvoja ruokavaliostasi ja korvaamalla ne ravinnerikkailla, puhtailla vaihtoehdoilla ja varsinkin terveellisemmillä rasvanlähteillä, pystyt vähentämään transrasvan määrää hyvin ruokavaliostasi ja ottamaan tilalle lähteitä, jotka sisältävät runsaasti elimistöllesi tärkeitä ravintoaineita, jotka transrasvan vastaisesti tekevät kehollesi hyvää ja tukevat terveyttäsi!

Tutki tuotteita kaikessa rauhassa kaupassa ja tutustu tarkemmin tuotesisältöluetteloihin. Näin opit paremmin tietämään, mitä kaikkea syömäsi ruoka oikein sisältää ja sen kautta voit oppia tekemään terveellisempiä valintoja.

Ps. Suomalaiset yritykset ovat ottaneet vuosien mittaan hienosti koppia transrasvojen käytöstä ja moni onkin vähentänyt niiden käyttöä tuotteen valmistuksessa, joka on hieno juttu!

PPS. Transrasvat aiheuttavat kehoon myös mahdollisesti hiljaista tulehdusta, jota käsittelemme enemmän kiinteytykseen tähtäävässä Kyytiä selluliitille! -verkkovalmennuksessa, joka starttaakin ensi maanantaina 10.9.19! Lue lisää valmennuksestaTÄÄLTÄ.

 

Lue kirjoituksemme: Viskeraalirasva – Mitä se on? Miten se vaikuttaa terveyteemme ja miten päästä siitä eroon?

By |2018-09-10T13:26:56+00:00syyskuu 6th, 2018|Hyvinvointi, Ravinto|0 Kommenttia

Jätä kommentti