Ruokavalion merkitys painonpudotuksessa! Lue vinkit!

RSS
Seuraa sähköpostitse
Facebook
Twitter
Instagram

Jos painonpudotus on tavoitteenasi, olet varmasti ainakin kerran aiemmin kuullut, että ruokavalion merkitys painonpudotuksessa on tärkeä ja tässä tekstissä kerron sinulle tarkemmin miksi ja annan myös muutaman vinkin, miten tuet syömisen kautta painonpudotusprojektiasi parhaalla mahdollisella tavalla!  

80% tuloksista painoa pudottaessa syntyy ruokavalion avulla ja 20% treenaamalla 

 

Miksi ruokavalion merkitys painonpudotuksessa on niin tärkeä 

Ruokavalio on hyvin tärkeässä roolissa painonpudotuksessa, koska jos saat päivittäin enemmän energiaa kuin kulutat, silloin ylimääräinen energia varastoituu kehoosi rasvana, jolloin painosi nousee. Jos saat energiaa saman verran kuin kulutat, silloin kehosi käyttää saamansa energian polttoaineenaan ja painosi pysyy samana ja jos taas saat vähemmän energiaa päivän aikana kuin kulutat, silloin elimistösi käyttää saamansa energian lisäksi kehoosi varastoitunutta energiaa eli rasvaa polttoaineena, joka johtaa painon laskuun. Eli jos tavoitteenasi on pudottaa painoa, silloin sinun tulee pitää huoli, että päivittäin saamasi energiamäärä on alhaisempi kuin kulutat.  

 

Millainen energiavaje on painonpudottajalle hyvä?  

Hyvä energiavaje on 500-1000 kaloria. Määrä riippuu päivittäisestä aktiivisuudestasi ja mm. sukupuolestasi. Jos olet esimerkiksi aktiivinen 30-vuotias nainen, joka tällä hetkellä kuluttaa päivittäin 2500 kaloria, silloin voi miinusta tulla päivän aikana jopa 1000 kaloria, jonka avulla paino putoaa suurin piirtein kilon viikossa. Jos taas olet 55-vuotias nainen, joka harrastaa hyvin vähän liikuntaa, päivittäinen eläminen on passiivista, silloin kulutus voi olla n. 2000 kalorin luokkaa, jolloin päivittäinen energiavaje voi olla 500 kaloria.  

Linkki energialaskupostaukseen. 

 

Pudota painoa järkevästi oikeanlaisen ruokavalion avulla! 

Vaikka painonpudotus voi kuulostaa hyvin simppeliltä, on silti otettava huomioon muutama asia. Ei nimittäin kannata missään nimessä lähteä liikkeelle sillä, että päätät syödä mahdollisimman vähän kaloreita päivän aikana ja liikut ihan hulluna, koska tämä ei pidemmän päälle ole kannattava tapa edetä. Ensinnäkin jos saat ruokavaliostasi päivässä esimerkiksi 800 kaloria, on tämä määrä aivan liian alhainen ajatellen ihan jo pelkästään kehosi perustoimintoja, jolloin elimistösi voi mennä niin sanottuun ”hätätilaan eli ns. Säästöliekille”.

Säästöliekki tarkoittaa tilaa, jolloin elimistösi himmaa omia toimintojaan, joka voi tarkoittaa, että kehosi aineenvaihdunta hidastuu ja tuolloin kehosi energiantuotto vähenee, joka taas johtaa siihen, ettet kuluta niin paljon energiaa kuin normaalisti. Tämä johtaa lopulta tilanteeseen, jossa syöt päivän aikana vähän kaloreita, mutta painosi junnaa samassa ja koko homma tuntuu kärsimykseltä. Ei kiva juttu, eikä missään nimessä mukava tapa pudottaa painoa. Tämä jos mikä jättää huonon maun painonpudotuksesta.  

Lue täältä, miten pystyt tehostamaan rasvanpolttoasi!

 

Ruokavalion merkitys painonpudotuksessa!

Energianlähteillä on väliä jos haluat pudottaa painoasi tehokkaasti!

Toisena kannattaa ottaa huomioon mistä lähteistä päivittäin saatu energia tulee. Olen joskus kuullut karkkidieeteistä ja vaikka mistä dieeteistä (ja ollut itse myös monella), mutta joskus kannattaa miettiä, onko tässä koko dieetissä järkeä? Jos mietitään esimerkiksi, että päätät syödä päivän aikana 1500 kaloria ja aiot kerryttää sen herkuista ja vaikka vaaleasta leivästä, silloin kehosi saa runsaasti nopeita hiilihydraatteja, jotka laittavat verensokerisi heittelemään, olotilasi on päivän mittaan huono, sinua väsyttää, koko ajan on nälkä, eikä oikein mikään huvita, tällöin painonpudotusmotivaatio pysyy tuskin kovin korkealla.

Äsken mainitulla tavalla toki paino voi tippua jonkin verran, mutta kannattaako näin tehdä, jos seurauksena on huono olotila? Kaupan päälle tällaisesta erittäin vähän kuituja sisältävästä ruokavaliosta saat suurella todennäköisyydellä ummetuksen, jonka vuoksi vatsa pömpöttää, mutta mitään ei tule ulos.  

Panosta ruokavalioon – painonpudotus tuntuu mukavalta ja kehosi kiittää! 

Jos taas panostat ruokavalioosi, teet siitä monipuolisen ja pohjaat koko ruokavalion kasviksille, hedelmille ja marjoille ja täydennät ateriaa laadukkailla proteiininlähteillä ja hyvillä rasvoilla, silloin voit syödä päivän aikana 5-6 hyvän kokoista ateriaa, jotka pitävät nälän loitolla, olotilan koko päivän ajan hyvänä ja verensokerisi tasaisempana. Tällöin fiilis on hyvä ja painonpudotus tuntuu oikeasti mukavalta. Tällöin myös vatsasi toimii paremmin ja suolistosi kiittää kuiturikkaasta ruoasta.   

Painoa pudottaessa EI tarvitse kärsiä jatkuvaa nälkää! 

Olen monta kertaa yllättänyt asiakkaat laadittuani heille ruokavalion ja he ovat ihmetelleet, voiko oikeasti syödä näin paljon ja paino pudota ja vastaus on joka kerta, kyllä! Painonpudotuksen ei pidä olla matka, jonka aikana kärsit mahdollisimman paljon, vaan tarkoituksena on oppia matkan varrella uusia tapoja, oppia syömään uusia terveellisiä aterioita ja tehdä omasta ruokavaliosta terveellinen kokonaisuus, joka tukee painonpudotusta ja samalla myös terveyttäsi.  

Ruokavalion tulee olla myös sellainen, jota pienillä ateriamäärien lisäämisellä noudattaa vaikka koko loppuelämän ja se on hyväksi terveydellesi. Jos mietitään esimerkiksi pussikeittodieettejä, jotka sisältävät todella niukasti energiaa ja ravintoaineita, voiko niillä elää koko loppuelämän ja jos voi, millainen terveytesi on vuosien kuluttua? Jos taas mietitään ravinnerikkaita aterioita, joista saat runsaasti elimistöllesi tärkeitä ravintoaineita, voit syödä näitä aterioita vaikka hamaan tappiin saakka. Ne ovat sinulle koko matkan ajan hyväksi ja ne lisäävät terveyttäsi ja tukevat hyvää oloa.  

Eli tärkeimpänä pointtina onnistuneessa painonpudotuksessa on maltillisesti miinuskaloreilla meneminen niin, että saat päivittäin ruokavaliostasi ainakin 1500 kaloria ja myös se, että päivittäiset ateriasi koostuvat laadukkaista, monipuolisista ja ravinnerikkaista lähteistä.  

Ps. Treenaaminen kannattaa ehdottomasti yhdistää painonpudotukseen! Treenaamisella saat lisättyä päivittäistä energiankulutusta, jolla saat tuettua painonpudotusta ja samalla myös kuntosi nousee. Varsinkin painotreeni auttaa lisäämään lihasmassan määrää, joka tarkoittaa energiakulutuksen kasvua, koska mitä enemmän sinulla on lihasmassaa, sen enemmän kulutat.  

  

PpsJos haluat ottaa asiasta kopin ja laittaa ruokavaliosi uusiksi ja tukea sen avulla painonpudotusta, lähde mukaan maanantaina 5.11. starttaavaan Fat Burn –verkkovalmennukseen, jossa saat joka viikko uusia reseptejä, jotka tukevat terveyttäsi ja painonpudotusta. Käy lukemassa lisätietoa valmennuksesta tästä linkistä 

 

 

By |2018-10-25T17:56:51+00:00lokakuu 25th, 2018|Painonpudotus, Rasvanpoltto|0 Kommenttia

Jätä kommentti