Silloin kun motivaatiopiikki on parhaimmillaan, innostuksen vallassa tapahtuu ja asiat menee eteenpäin ihan tuosta vain, ilman pakottamista. Kuitenkin jokaiselle meistä tulee kausia kun motivaatio on hukassa, jolloin tarvitaan oman mielen tsemppausta ja pientä, tai sitten suurempaa potkua takamukselle, jotta siitä huolimatta jatkaa, vaikka tie olisi hetken kivikkoista. Kun motivaatiopula iskee, voi elämä tai jokin sen osa-alueista tuntua hankalalta, synkältä ja ankealtakin. Elämä kun on aallokkoa; välillä ollaan aallonharjalla ja kaikki tuntuu menevän nappiin ja hyvin, kun taas sitten välillä ollaan siellä pohjalla ja epäillään ja mietitään merkitystä sille mitä just nyt on tekemässä omassa elämässään.

Motivaatio on se vahva voima, joka saa aikaan toimintaa ja liikettä haluamaasi asiaa kohtaan. Motivaatio on tekemisen ja aikaansaamisen meininkiä ja jos siitä on puutetta, tulee asioiden tekemistä usein lykättyä eteenpäin ja siitä seuraa syyllisyyden tunne siitä, että ei ole saanut mitään aikaiseksi. Motivaation katoamiseen voivat vaikuttaa monet seikat, kuten vastoinkäymisten ja pettymysten sarja, joiden jälkeen tekee mieli luovuttaa. Silti sisimmässään jokainen meistä tietää, että luovuttamisesta, siitä vasta seuraakin huono fiilis.

Haluamme jakaa teille viisi toimivaksi havaittua vinkkiä motivaation ylläpitämiseen ja sen kasvattamiseen. Joskus motivaatiota pitää saada aikaan tekemällä ja joskus taas hetken etäisyys asiasta voi saada motivaation jälleen nousemaan. Tärkeä asia onkin se, että osaa vaatia itseltään sopivasti; olosuhteisiin nähden tarpeeksi, mutta ei taas itseä väheksyenkään. Kaikista tärkeintä on tehdä itselleen ehkä hieman kusipäinenkin tavoite (anteeksi rumat sanat) joka siis kipristää vatsanpohjaa, mutta tiedät että sä pystyt saavuttamaan sen kun teet PÄÄTÖKSEN. Ja tätä tavoitetta pitää sitten oikeasti haluta. 

 

1. Onhan tavoitteesi tarkkaan mietitty ja sinulla on syy MIKSI haluat saavuttaa tavoitteesi?

Tavoitetta asettaessasi, kannattaa pohtia erittäin perusteellisesti sitä, onko tavoite sinulle tarpeeksi merkityksellinen. On tärkeää ymmärtää jo tavoitetta asettaessasi, että matka ei välttämättä ole tasainen, vaan varmemminkin siellä tulee olemaan esteitä ja kivikkoista. Tee selväksi itsellesi, että haluat päästä tavoitteeseen oikeasti niin paljon, että olet valmis välillä myös taistelemaan. Jos näin ei ole, kannattaa miettiä uudelleen sitä, onko tämä sinulle järkevä tavoite juuri nyt.

Usein motivaationpuute johtuu siitä, että tavoitetta ei ole mietitty joko lainkaan, tai hyvin epämääräisesti, kuten että “haluan päästä parempaan kuntoon tai haluan laihtua”. Mieti tavoite tarkemmin, kuten “haluan vetää 10 leukaa” tai “haluan laihtua 10 kiloa” tai sopia x -koon vaatteisiin. Joillekin syy elämäntapamuutoksiin voi olla oma terveys, kuten se, että halutaan välttää verenpainelääkkeet tai antaa häätö kakkostyypin diabeteksen kolkutukselle ja taas toiselle syy voi olla arjessa jaksaminen paremmin ja energisyyden lisääntyminen: hyvä olo. Kuitenkin, oli tavoitteesi mikä tahansa, käytä aikaa sen määrittelemiseen ja myös syihin miksi oikeasti niin lujaa haluat sen saavuttaa!

Miksi minä haluan saavuttaa tämän? Se on hyvä kysymys itselle, asettaessasi tavoitetta. Kun sun miksi on niin tunnetta ja hyvää fiilistä aiheuttava, että vatsaa kipristää ajatuksesta, on se kuin liekki sun matkalla ja varsinkin niinä hetkinä kun tuntuu, että olet vastoinkäymisten tunnellissa ja reittiä pois ei meinaa löytyä. Näinä hetkinä kun muistat sen MIKSI sä lähdit tavoittelemaan tätä asiaa ja mikä on se päämäärä, jaksat taas kiivetä eteenpäin kohti valoa. 

2. Pilko elefantti osiin

Jos tavoite on asetettu liian suureksi ja epäinhimilliseksi, eikä se pidä sisällään välietappeja, voi matkan tekeminen olla raskasta ja motivaatio lopahtaa helposti jähmettymisen vuoksi. Jos tavoitteenasi on vaikka juosta puolimaraton ja tällähetkellä viiden kilometrin lenkki on haastava, olisi fiksua tehdä itselle välitavoitteita, jotta sen päätavoitteen saavuttaminen ei tuntuisi niin mahdottomalta, koska sitä se ei ole. Joten tässä kohtaa olisi järkevä asettaa välitavoitteet: 5 kilometriä putkeen, seuraavaksi harjoittelujakson jälkeen vaikka 8 kilometriä, 10 kilometriä, 15 kilometriä ja 17 kilometriä. Sen jälkeen tiedät pystyväsi puolimaratoniin. 

Jos taas haluat pudottaa painoa 20 kiloa, tuntuu se määrä alkuun hurjalta. Mutta mitäpä jos pilkotkin tämän kilomäärän neljään osaan; viiteen kiloon ja pistät ne itsellesi välitavoitteeksi ja palkitset itsesi aina saavutettuasi välietapin? Matkasta tulee paljon, paljon mielekkäämpää, kun voit kokea onnistumisen elämyksiä matkan varrella! Tee kirjallinen etappisuunnitelma ja siten pilko tämä suuri tavoite-elefantti osiin!

 

3. Ole valmis muokkaamaan tavoitettasi tarvittaessa ja oppimaan vastoinkäymisistä

Joskus voi olla myös niin, että tavoitetta tai sen saavuttamisajankohtaa joudutaan muokkaamaan matkan varrella, mutta sehän on vain elämää ja aina kaikki ei mene suunnitelmien mukaisesti; esimerkiksi flunssa voi keskeyttää hyvinkin lupaavasti alkaneen treenijakson, mutta kun sinulla on tavoite, jota muokkaat tarvittaessa, löydät taas motivaation sängynpohjalta ylös noustuasi. Tämä kohta on hyvin kriittinen ajatellen motivaatiota, koska usealla motivaatio lopahtaa juurikin sairastuessa tai jonkun muun vastoinkäymisen iskiessa vastaan ja horjuttaessa asioita, joita juuri opettelet itsellesi tavoiksi.

Muista, että nämä vastoinkäymiset hyvin usein haluavat kertoa sinulle jotain ja opettaa, joten ota ne enemmänkin oppikokemuksina ja analysoi niitä. Tuliko aloitettua liian lujaa ja flunssa iski? Mitä voisin tehdä eritavalla jatkossa? Tai pystyisitkö ennakoimaan orastavaa flunssaa ja ottaa hetken iisimmin, sen sijaan kuin että vaadit keholtasi liikaa silloin kun se ei jaksa? Ota sairastumiset myös levon kannalta ja tee kaikkea muuta kivaa ja anna itsellesi lupa lepoon. 

 

4. Jaa tavoitteesi jonkun toisen kanssa ja ole tilivelvollinen sekä muista tehdä tämä yksi pieni asia joka päivä

Onhan vierelläsi ihmisiä, jotka kannustaa sinua? Kun sanot tavoitteesi ääneen henkilölle, keneen luotat ja joka uskoo sinuun ja kannustaa, olet ottanut suuren askeleen eteenpäin. Vielä parempi on, että tämä henkilö on jo tehnyt sen, mitä sinä tavoittelet tai teette sen yhdessä! Sovi tämän henkilön kanssa olevasi hänelle myös tilivelvollinen tekemästäsi tämän tavoitteen eteen. 

Jos tukiverkostoa ei vielä ole, kehitä sellainen. Pyri välttelemään energiasyöppöjä; negatiivisesti ajattelevien ihmisien seurassa olemista ja ympäröi itsesi sellaisilla ihmisillä, keistä saat energiaa ja jotka pystyvät oikeasti luomaan sinuun innostusta ja motivaatiota. Muista kuitenkin se, että motivaatio lähtee sinusta, etkä pysty etenemään nojaamalla muihin ja siirtämällä vastuuta muille. Siksi varaa itsellesi joka ikinen päivä hetki aikaa (muutama minuuttikin riittää) ja täytä tuolloin ajatuksesi kiitollisuudella sekä positiivisuudella. Aivan kuin täyttäisit positiivisuustankkisi joka päivä pullolleen, jotta mielesi pysyy fokusoituneena ja myös vetovoiman laki toimii eduksesi, kun pidät mielesi valoisana. Olemme tehneet blogitekstin teoista, jotka auttavat tekemään päivästäsi paremman. Voit lukea tekstin TÄÄLTÄ

Mistä motivaatiota?
5. Tärkein viimeisenä: Usko itseesi!

“Olen epäonnistunut jo niin monen monta kertaa, että taatusti tämäkin tulee kaatumaan johonkin vastoinkäymiseen…Jos nyt yritän ja katson miten tässä taas käy…”

Jos toistat tätä mantraa, alitajuntasi ottaa sen todesta. Kyllä vain, se on totta jo nyt mielellesi! Joten on aika vaihtaa ääninauhaa NYT! Tästä eteenpäin ala puhumaan itsellesi kannustavasti ja uskoen, kuin tekisit parhaalle ystävällesikin. Tästä eteenpäin tee diili itsesi kanssa ja ala itsesi parhaaksi ystäväksi. Ala uskomaan itseesi ja pitämään itseäsi elämäsi ykkösihmisenä. Jos haluat tehostaa vaikutusta, puhuttele itseäsi omalla nimelläsi, kuten mä puhuisin itselleni et “Elina sä pystyt tehdä ton, sä tulet onnistumaan ja ihan TAKUULLA sä vedät sen hyvin!”. 

Joka päivä aamulla katsoessasi itseäsi peilistä, sano sun peilikuvalle miten upea sä olet, miten paljon sussa on voimavaroja ja resursseja IHAN MIHIN SÄ VAAN HALUAT RYHTYÄ! Ihan oikeasti! Nyt on sun aika nousta ja nähdä miten huikea sä olet jo nyt! Paras aika on nyt! Sussa on kaikki tarvittava sille matkalle ja kaikki ne asiat tuut oppimaan matkalla kokemusten kautta. Sun ei tarvitse siirtää aloittamista myöhempään, eikä sun tarvitse odotella, vaan voit aloittaa just nyt sun matkan ja hypätä junaan. <3

 

 

Sinua voi kiinnostaa myös nämä artikkelit:

Millaista haluat elämäsi olevan vuoden kuluttua?

Miten kasvattaa itsekuria? 

Suunnittele itsellesi toimiva ja tehokas treenikalenteri