Miten päästä eroon selluliitista? Lue vinkkimme!

RSS
Seuraa sähköpostitse
Facebook
Twitter
Instagram

Miten päästä eroon selluliitista? Tai miten edes vähentää sitä? Onko siihen keinoja vai istuuko selluliitti tiukasti kehossa, on ja pysyy?

Selluliitti ja varsinkin sen vähentäminen on monen naisen mielessä hyvin usein. Tämä johtuen hyvin pitkälti siitä, että selluliittiä on 80-90% naisista eli sitä löytyy lähes jokaiselta, enemmän tai vähemmän. Tähän kirjoitukseen listasimme parhaat keinot taisteluun selluliittia vastaan. Kokeile mikä toimii sinulla, tai ota koko arsenaali käyttöön. Voit myös halutessasi lähteä mukaan uuteen verkkovalmennukseemme Kyytiä selluliitille! joka starttaa maanantaina 10.9.18! 

 

Selluliittia on jopa 90 prosentilla naisista, niin laihoilla kuin myös urheilijoillakin. Toisilla enemmän, toisilla vähemmän, joten jos sitä sinulta löytyy, et ole ongelmasi kanssa yksin! 

Joka vuosi monet naiset etsivät epätoivoisesti keinoja, joiden avulla voisivat päästä eroon kehossaan olevasta sitkeästä selluliitista. Valitettavasti tutkimusten mukaan selluliitista ei voi päästä täysin eroon, mutta halutessa selluliittia kyllä pystyy vähentämään melkoisestikin tiettyjen keinojen avulla, jotka ovat lopulta melko yksinkertaisiakin. 

 

Mitä selluliitti oikeasti on?

Selluliitti on ihonalaista rasvakudosta, jota kertyy erityisesti reisiin ja pakaroihin. Sitä voi esiintyä kuitenkin myös esimerkiksi säärissä, vatsassa ja käsivarsissa. Ihosta tulee muhkurainen sen vuoksi, että rasvasoluja ympäröivissä sidekudoksessa tapahtuu rakenteellisia muutoksia rasvasolujen laajentuessa. Koska sidekudos on löystyvää ja kiristyvää, työntävät ne rasvaa kohti ihon pintaa. Sidekudoksesta muodostuneet ”aitiot” eivät pysy enää normaalissa muodossaan ja siten päästää rasvakudoksesta epätasaisen, mikä näkyy appelsiini-ihona. Selluliitti koostuu myös ylimääräisestä sokerista, joka on myöhemmin muuttunut rasvaksi ongelma-alueilla. 

 

Mikä kaikki vaikuttaa selluliitin muodostumiseen?

Selluliittisten alueiden pintaverenkierto on jostain syystä heikentynyt sekä lymfanestekierrossa voi olla häiriöitä. Heikko lymfanestekierto näkyy turvotuksena, selluliittina sekä voit myös huomata, että iho on viileämpi niistä kohdista joissa nestekierto on huonoa. Istuminen sekä passiivisuus vaikuttavat suuresti nesteenkiertoon sekä verenkiertoon. Lisäksi aineenvaihdunnan hidastuminen vaikuttaa selluliitin syntymiseen ja esimerkiksi nopea laihduttaminen ilman lihaskuntoliikuntaa voi aiheuttaa selluliitin muodostumista. 

Selluliittia kertyy kaikista helpoiten syömällä mitä sattuu, milloin sattuu ja olemalla passiivinen. Näillä huonoilla tottumuksilla vaikutetaan suoraan kehon aineenvaihduntaan. Pitkälle prosessoitu ruoka ja esimerkiksi valkoinen sokeri ovat selluliitin ystäviä. Liikkumattomuus ja pitkään istuminen päivittäin ovat myös yksi selluliittiin yhdistetty tekijä. Jos keho ei saa liikettä, ei ongelmakohtiin pääse tarpeeksi verenkiertoa, joka taas hidastaa aineenvaihduntaa. Lisäksi jos kehossa on vähän lihasmassaa, näkyy selluliitti tuollon melko usein helpommin. Ja tähän päälle jos syöminen on mitä sattuu ja epäsäännöllistä, sekä veden juonti liian vähäistä, on siinä täydelliset olosuhteet selluliitin muodostumiselle. Nämä huonot tavat keräävät kehoon kuona-aineita.

Selluliitin syntymiseen vaikuttavat osaltaan monet eri hormonit, kuten naishormoni estrogeeni, keltarauhashormoni, testosteroni ja joukko muita hormoneita. Selluliitti on myös perinnöllistä monessa tapauksessa. Myös rasvan ja kuona-aineiden runsas kertyminen kehoon vaikuttaa selluliitin syntymiseen. 

 

Miten päästä eroon selluliitista

 

Mitä on tehtävissä? Miten päästä eroon selluliitista tai edes vähentää sitä?

Selluliittia pystyy vähentämään tietyin keinoin. Sen kokonaan poistaminen ei ole aina edes mahdollista, mutta onneksi asialle on silti tehtävissä jotain! Joillakin selluliitti näkyy, eli se on päässyt hyvin pinnalle ja taas osalla selluliitti näkyy vain puristessa. Osalla ihmisistä ihon paksuus on erilaista, eli kaikkiin osatekijöihin ei pysty vaikuttamaan joka tilanteessa. Listaamme alle tehovinkit, joiden avulla pystyt vaikuttamaan selluliittiin. Tietenkin yksi oleellinen asia on tietenkin olla normaalipainoinen sekä aktiivinen, ja jos ylipainoa on, voi rasvasolujen väheneminen näkyä myös selluliitin vähentymisenä. 

 

♥ Syö säännöllisesti ja koosta ruokavaliosi laadukkaista ja terveellisistä lähteistä!

Tärkein asia on syödä puhdasta, ravinnerikasta ruokaa säännöllisesti. Minimoi sokeristen, suolaisten ja rasvaisten herkkujen syönti ja vältä eineksiä ja makeutusaineilla kyllästettyjä kevyttuotteita ja muita pitkälle prosessoituja ruokia ja juomia. Perusta ravintosi kehoa emäksisöiviin kasviksiin sekä marjoihin ja hedelmiin, joita saat syödä päivässä vähintään runsas puoli kiloa. Saat kasviksista ja marjoista loistavasti kuituja, jotka toimivat aineenvaihdunnan prosesseissa. Hedelmiä voit syödä hyvillä mielin kohtuudella 1-3 kpl päivässä. Käytä ruoissa runsaasti tulisiakin mausteita, jotka vilkastuttavat aineenvaihduntaa! Lisäksi panosta laadukkaisiin proteiinilähteisiin jokaisella ateriallasi sekä syö monipuolisesti hyviä rasvoja. 

Muista, että runsas liha-, maito-, ja kahvituotteiden käyttö voi kerryttää kehoosi kuona-aineita, joten älä vedä näiden ruokien kanssa yli, vaan pidä kohtuus niiden käytössä. Lisäksi tupakointi sekä alkoholin runsas kulutus ovat selluliitin ystäviä, joten pyri pitämään elämäntapasi terveinä. 

 

♥ Vähennä stressiä, nuku riittävästi ja pyri varmistamaan, että saat riittävästi laadukasta unta!

Kun stressaat, kehon valtaavat stressihormonit ja pitkäaikainen kroonistunut stressi saa kehon toiminnot epätasapainotilaan. Pyri rauhoittamaan päivistäsi hetkiä, varsinkin aamut ja nukkumaanmenoaika on tärkeää aikaa rauhoittaa päässä käyvät ylikierrokset. Nimittäin stressi on mm. selluliitin hyvä ystävä ja kerää lisäksi kehoon turvotusta ja ylimääräisiä nesteitä. Opettele syvähengittämään stressiä pois. Syvän uloshengityksen kautta poistat kehosta tehokkaasti kuonia. 

Nukuthan riittävästi ja onhan yöunesi laadukasta ja syvää? Panosta nukkumiseen ja siihen että pääset palautumaan! Itse sain apua huonoon yöuneen normaalin terveellisen ravinnon lisäksi aadukkaalla ja monipuolisella mineraaliravintolisällä. Mineraalit ovatkin niin unen ystäviä kuin selluliitin ”vihollisia”. Mineraalit toimivat myös kehon rakennusaineina ja huomaat sen olotilassasi kun kehossasi on tarpeeksi saatavilla näitä tärkeitä rakennusaineita.  

 

Miten päästä eroon selluliitista?

♥ Nesteytä kehoasi!

Kun juot tarpeeksi vettä, tehostat kuona-aineiden luonnollista poistumista kehosta, heleytät ihoasi ja hätistelet pois rasvakertymiä ihon alta. 2-3 litraa on sopiva määrä, yksilöllisesti tsekattuna. 

 

♥ Liiku ja laita kroppasi liikkeelle pitkin päivää. Näin parannat verenkiertoa ongelma-alueilla! Hanki lihasmassaa!

Vältä pitkään arjessasi passivisena oloa ja istumista. Olemalla aktiivinen päivän mittaan, pidät verenkierron sekä lymfakierron käynnissä kropan ongelma-alueilla. Harrastathan jo säännöllistä liikuntaa? Lihaskuntotreenin sekä aerobisen treenin yhdistelmä on loistava ase selluliittia vastaan. Kun kehossa on lihasmassaa, keho näyttää selkeästi myös kiinteämmältä. Lisäksi kehonhuolto on ehdoton selluliittia vastaan taistellessa. Saat kehonhuollon kautta elastisuutta lihaksiin ja se taas vaikuttaa verenkiertoon. Kokeile esimerkiksi hotjoogaa, joka taatusti laittaa kuona-aineet kehossa liikenteeseen!

 

♥ Muista hyvät rasvat!

Älä turhaan kaihda laadukkaita rasvoja, joita kehosi tarvitsee. Pyri syömään monipuolisesti laadukkaita, kylmäpuristettuja kasviöljyjä (kuten oliivi-, avokado-, macadamia-..) sekä pidä huoli että saat päivittäin Omega 3-rasvahappoja! Omega 3 on tärkeä rasvalisä esimerkiksi hiljentämään kehon tulehdustiloja. Lisäksi syö monipuolisesti pähkinöitä ja manteleita sekä siemeniä.

 

♥ Vältä liian kireitä housuja!

Liian tiukat housut häritsevät ongelma-alueiden verenkiertoa ja voi siten vaikuttaa selluliittiongelmaan. Tähän päälle jos vielä istut kireillä housuilla, tekee se tuoplasti hallaa verenkierrolle jaloissa ja pakaroissa sekä myös keskivartalon alueella (suolisto yms). Joten voin itsekin pukeutua terveyteeni ja hyvinvointiini vedoten mukaviin jumppatrikoisiin ja onneksi myös farkuissa on nykyään erittäin paljon joustoa. 😀

 

♥ Pidä huolta ihon kimmoisuudesta!

Hoida ihoasi säännöllisesti, niin se näyttää kimmoisalta ja hyvinvoivalta. Kuivaharjaa tai kuori sitä säännöllisin väliajoin. Varsinkin kuivaharjaus saa veren kiertämään ongelmakohdissa paremmin, joten sitä kannattaa tehdä tehostuksena muiden keinojen lisäksi. Muista myös kosteuttaa ihoasi hyvin, näin ihosi pysyy pehmeänä. Laadukkaat selluliittuvoiteet eivät sulata itse rasvaa, mutta ne saavat ihon näyttämään tasaisemmalta ja kimmoisalta, joten niistä voit saada pika-apua selluliitin häivyttämiseen. Mitä ruskeampi iho on, sitä vähemmän muhkuraiho näkyy ja siksi myös rusketus (vaikka sitten purkista) on yksi häivyttävä apu selluliittiin ulkoisesti. 

Yksi loistava verenkierron lisääjä, jota valmennettavamme ovat kokeilleet, ovat kuuma-kylmäsuihkut tai saunasta suoraan kylmään suihkuun vaihtelut. Nämä ovat todellisia kropan herättäjiä! Itse vaihtelen saunaa ja kylmää suihkua. Kylmä suihku kannattaa erityisesti kohdistaa ongelma-alueille, kuten reisiin ja pakaroihin ja sen lisäksi myös niskaan, jossa kehon ruskea rasva sijaitsee. 

 

♥ Viimeisenä mutta yhtenä tärkeimmistä: puhdista kehoasi säännöllisin väliajoin!

Esimerkiksi arjen stressi, kiire, saasteet, ehkäisypillerit sekä lääkkeet kuin taas runsas einestuotteiden, maito-, kahvi-, ja lihatuotteiden syöminen/juominen keräävät kehoon kuona-aineita. Tämän vuoksi kehosi kiittää, jos säännöllisin väliajoin keskityt ravitsemaan ja hoitamaan sitä oikein erityisesti niin ravinnon kuin oikeanlaisen liikunnan avulla. 

 

Uusi verkkovalmennuksemme Kyytiä selluliitille! starttaa maanantaina 10.9.2018 ja ennakkoilmoittautuminen on nyt avautunut. Verkkovalmennus on viiden viikon mittainen kokonaisuus, jossa käydään kattavasti läpi selluliittiin liittyviä aiheita, tartutaan kiinni selluliittiä vähentävään ruokavalioon ja treeniohjelmaan ja laitetaan kokonaisuus kuntoon! Käy lukemassa lisätietoa valmennuksesta tästä linkistä ja lähde mukaan!

By |2018-09-10T13:20:39+00:00elokuu 29th, 2018|Kyytiä selluliitille|0 Kommenttia

Jätä kommentti