Vesi ja aivojen suorituskyky ja hyvinvointi!

RSS
Seuraa sähköpostitse
Facebook
Twitter
Instagram

Haluaisin nostella taas esiin riittävää veden juomista ja muistutella sen tärkeydestä. Tässä kirjoituksessa kerronkin riittävästä veden juonnin merkityksestä aivojen hyvinvoinnille, joten kannattaa lukea koko juttu alusta loppuun.

Ihmisen kehosta suurin piirtein noin 60% on vettä ja ihmisen aivoista noin 80% on vettä eli näistä määristä voi hyvin jo päätellä, että vesi on meille jokaiselle elintärkeä asia ja että vesi vaikuttaa suuresti meidän kehon moniin eri toimintoihin. Aivoja ajatellessa vesi on mukana aivojen kaikissa kemiallisissa reaktioissa. Toimiakseen tehokkaasti aivosolut tarvitsevat tasapainon veden ja muiden ainesosien välillä. Vesi on välttämätöntä myös energiantuottamiselle, sillä vesi kuljettaa happea. Vesi vaikuttaa myös eri ravintoaineiden imeytymiseen ja kuona-aineiden poistoon aivoista.

 

Kehosi ei voi varastoida vettä,

joten sitä tulee saada päivittäin ihon, keuhkojen, virtsan ja ulosteen kautta poistuneen veden tilalle. Jos elimistösi ei saa riittävästi vettä, silloin on vaarana kuivuminen ja nestehukka. Kuivuessa elimistöllä ei ole riittävästi nesteitä kehon normaalien toimintojen suorittamiseen, jolloin tämä on haitallista varsinkin arvokkaille aivoillesi.

On todettu, että jopa 3-4 prosentin veden saannin väheneminen vaikuttaa välittömästi aivojen nestetasapainoon ja aiheuttaa useita eri ongelmia, kuten väsymystä, aivosumua, energianpuutetta, mielialan vaihtelua ja päänsärkyä. 3-4 prosentin pystyy saavuttamaan jo yhdessä päivässä.

 

Nestehukan tiedetään kiihdyttävän aivojen kutistumista ja kiihdyttää ikääntymistä.

 

Valitettavasti suurin osa juo aivan liian vähän vettä päivän aikana, joka vaikuttaa yleiseen olotilaan ja varsinkin aivojen hyvinvointiin. On tärkeää juoda riittävästi vettä, nesteyttää kehoa säännöllisesti ja varmistaa, että varsinkin aivot saavat riittävästi nestettä. Hyvä juttu onkin se, että tällaisen pienen 3-4 prosentin nestehukan voi ja pystyy korjaamaan muutamassa päivässä varmistamalla vain, että juo päivän mittaan riittävästi vettä. Eli nyt on aika tarttua toimeen ja pitää oikeasti huolta siitä riittävästä veden juonnista!

 

Kaksi litraa päivässä on hyvä määrä!

Juo iso lasillinen heti heräämisen jälkeen ja päivän mittaan aina silloin tällöin lasillinen aterioiden välissä! Jos nautit päivän mittaan paljon ruokia, jotka sisältävät nestettä, silloin juodun nestemäärän ei tarvitse olla aivan kahta litraa. Veden säännöllinen ja riittävä juominen on tapa, joka kannattaa opetella! Kahvi, mehut, energiajuomat ja limsat eivät nesteytä kehoa, vaan ne toimivat päinvastoin!

 

Riittävä päivittäinen vedenjuonti voi lisätä aivojen suorituskykyä jopa 30 prosenttia!

 

Hoks! Vanhetessa tarvitsemme päivittäin jonkin verran enemmän vettä. Ikääntyminen heikentää janontunnetta, jolloin juominen voi unohtua. Liian vähäinen juominen voi johtaa aivojen nestetasapainohäiriöön, joka taas altistaa kognitiiviselle heikentymiselle ja Alzheimerin kaltaisille sairauksille. Jos siis tiedät, että vanhempasi tai isovanhempasi juovat päivän aikana liian vähän, mitä jos vinkkaisit heille veden juomisen tärkeydestä ja kannustaisit lisäämään veden juontia. <3

Ps. Kohtuus kaikessa. Mitään ei ole hyvä saada liikaa, ei myöskään vettä.

 

Lähde: Aivoruokaa – Lisa Mosconi

By |2018-10-31T18:39:41+00:00lokakuu 31st, 2018|Hyvinvointi|0 Kommenttia

Jätä kommentti