Silloin kun elämä hymyilee ja kaikki menee nappiin, voi olla paljon helpompi pitää huolta itsestä, tehdä oikeita tekoja oman hyvinoinnin eteen ja pysyä motivoituneena. Eri tilanne on taas silloin, kun elämässä on vastoinkäymisiä, yöunet ovat syystä tai toisesta kärsineet tai päivät tuovat muuten eteen haasteita, jolloin oikeiden tekojen toteuttaminen muuttuu vaikeammaksi. Tällöin itsekuria koetellaan ja voit todella helposti luisua takaisin ruokavalion pariin, jossa menet sieltä missä aita on matalin. Kuulostaako tutulta?

Näin ei kuitenkaan kannata tehdä, koska vaikeina aikoina olisi juuri kaikista tärkeintä pitää huolta itsestä, koska hyvinvointia ja terveyttä tukevat teot auttavat sinua jaksamaan paremmin.

Vaikeina aikoina esimerkiksi terveellisen ruokavalion ylläpitäminen voi tuntua haastavalta ja vaikealta, mutta kun panostat siihen silti, autat kasvattamaan ja vahvistamaan itsessäsi puolta, joka nousee esiin myös jatkossa vaikeina hetkinä.

 

Päätä ruokavaliollesi peruspilarit, joista et tingi!

Tämän kirjoituksen avulla toivon, että pohdit, mitkä voisivat olla sinun top 2-3 tekoa ruokavaliosi suhteen, joista aiot jatkossa pitää kiinni niin hyvinä kuin huonoinakin päivinä? Mitkä voisivat olla ne teot, joita aiot toteuttaa silloinkin kun sinua ei huvita, mutta toteutat ne silti, koska tiedät niiden positiivisen hyödyn? Mitkä ruokavaliosi peruspilarit laitat kuntoon? Mitkä voisivat olla jatkossa tekoja, joista et tingi?

Kun solmit itsesi kanssa sopimuksen, että aiot pitää kiinni näistä tietyistä teoista kävi miten kävi, teet itsellesi suuren palveluksen, koska kun ns. huono aika on mennyt ohi ja huomaat, että olet koko ajan pitänyt kiinni hyvistä tavoista, etkä ole antanut itsesi luisua täysin väärille raiteille, silloin sinun on helpompi taas panostaa suuremmin kokonaisuuteen, kosk aruokavaliosi  pohja on pysynyt kunnossa kunnossa, vaikka päivät ovatkin olleet haastavia. Näin et joudu aloittamaan koko hommaa alusta.

Joten mieti nyt hetki. Mitkä voisivat olla sinun päivittäiset tekosi, joita toteutat ja joista et jatkossa tingi? Listaa teot ylös ja varmista, että tulet toteuttaneeksi ne joka päivä. Kyllä, JOKA PÄIVÄ. Jos ruokavaliosi on tällä hetkellä heikolla tolalla, silloin voi olla hyvä, että listaamasi teot ovat jotain suht pieniä, joita sinun on helppo lähteä toteuttamaan ja joiden avulla pääset liikkeelle. Näin et tee teoista itsellesi liian haastavia. Ajan myötä voit laittaa lisää paukkuja peliin.

 

Tässä eri tekoja, joiden avulla luot ruokavaliollesi hyvän pohjan:

  • Pidät huolta ateriarytmistäsi ja syöt päivän eri ateriat 3-4 tunnin välein
  • Pidät huolta riittävästä veden juonnista ja juot joka päivä 1,5-2 litraa
  • Syöt joka aamu terveellisen aamupalan, JOKA AAMU!
  • Syöt joka päivä vähintään puoli kiloa kasviksia
  • Täytä aina lounaalla / päivällisellä lautasestasi puolet kasviksilla

Voit keksiä itsellesi omat teot tai noukkia yllä olevasta listasta 2-3 tekoa tai voit lähteä liikkeelle nappaamalla listasta vain yhden teon, sekin on parempi kuin ei mitään! Kannattaa muistaa, että pienilläkin muutoksilla saadaan muutosta aikaan.

 

Sama pätee myös muihin osa-alueisiin!

Kirjoitukseni liittyi tänään terveellisen ruokavalion ylläpitämiseen, mutta jos ruokavaliosi on jo hyvällä mallilla, tämä sama tapa pätee myös muihin hyvinvoinnin osa-alueisiin. Voit nimittäin miettiä esimerkiksi mitä ovat päivittäisen aktiivisuuden kannalta tärkeitä asioita, joita aiot jatkossa toteuttaa päivittäin ja joista et tingi?

Voit myös hyvin kasata tekoja eri osa-alueista ja koota niiden kautta itsellesi listan päivittäisistä teoista, joiden kautta tuet kokonaisvaltaista hyvinvointiasi ja joiden avulla pidät itsestäsi huolta, vaikka eläisit millaisen härdellin keskellä. 

Saattaa olla, että tekojen listaaminen kuulostaa sinusta työläältä, mutta juuri ne oikeat teot päivittäisesti toteutettuna saattavat auttaa sinua pysymään paremmin “kasassa” ja ne auttavat sinua huolehtimaan itsestäsi, joka on pidemmän päälle todella tärkeä asia, vaikkei se juuri sillä hetkellä siltä tunnukana. Näiden tekojen avulla varmistat myös, ettet työnnä itsestäsi ja terveydestäsi huolehtimista koko ajan eteenpäin ja eteenpäin, vaan varmistat, että teet oikeita päivittäin, olivat ne sitten pieniä tai suuria!