Miten päästä eroon turvotuksesta?

RSS
Seuraa sähköpostitse
Facebook
Twitter
Instagram

Vatsan turvotus on monella yleinen vaiva, joka harmittaa ja haittaa elämää, koska se tekee olon tukalaksi. Voi olla niin, että aamulla heräämisen jälkeen olo tuntuu vatsassa hyvältä, mutta päivän mittaan vatsa turpoaa palloksi, tulee kipeäksi ja aamulla hyvin sopineet housut alkavat kiristää ja ahdistaa. Ajoittain turvotusta voi ilmetä keskivartalon seudun lisäksi myös muuallakin kehossa ja sitä voi olla koko ylävartalossa ja kasvoilla. Miten päästä eroon turvotuksesta? Siitä joka on kiusallinen arjen riesa?

Onneksi turvotuksesta voi päästä eroon melko nopeastikin!

Turvotus on todella harmillinen ja epämukava vaiva, joka valitettavasti voi tulla melko helposti, mutta onneksi sen poistamiseen löytyy myös erilaisia keinoja, joilla turvotusta saa vähennettyä melko nopeastikin ja parhaassa tilanteessa pidettyä pidemmänkin ajan poissa. Tässä kohtaa pitää vain tehdä salapoliisityötä ja selvitellä, mitkä ruoat turvotuksen aiheuttaa tai voiko turvotus johtua jostain muusta kuin tietyistä ruoista. Nimittäin turvotuksen aiheuttaja voi löytyä myös hektisestä arjesta, kiireestä, stressistä tai liian vähäisestä unen saannista. Alla pienimuotoinen lista hyvin tyypillisistä turvotuksen aiheuttajista:

  • Eläinperäiset maitotuotteet
  • Gluteenipitoiset viljatuotteet
  • Suuret annokset ja ruoan hotkiminen
  • Jatkuva stressi ja hektinen arki
  • Runsas prosessoidun ravinnon syönti
  • Makeutusaineiden ja sokerin runsas syönti
  • Alkoholi
  • Hiilihapolliset juomat
  • Purkan syöminen
  • Runsas hiilihydraattien syöminen

Lyhyesti eläinperäisistä maitotuotteista ja gluteenista:

Eläinperäiset maitotuotteet: Laktoosi-intoleranssi on tuttu juttu monen arjessa, määrä on kasvanut vuosien myötä suureksi. Voi olla, että joillekin yliherkkyydestä kärsiville myöskään laktoosittomat maitotuotteet eivät sovi ja turvotus helpottaa vasta sitten, kun maitotuotteet jätetään kokonaan pois ja korvataan joillain muilla, kuten esimerkiksi kasvimaidoilla sekä kasvikunnan proteiinilähteillä.

Kaikille runsas maitotuotteiden käyttö ei aiheuta turvotusta tai suolisto-ongelmia, mutta kaiken erilaisten ylierkkyyksien määrä on alkanut lisääntymään. Turvotuksen lisäksi runsas maitotuotteiden käyttö lisäävät elimistön happamuutta (keho pystyy pitämään yllä ihanteellisen PH-tasapainon kyllä, mutta happamuutta lisäävien ruoka-aineiden vuoksi se joutuu nähdä siihen paljon enemmän vaivaa), tuottavat limaa ja aiheuttavat muun muassa pahanhajuista hengitystä. Eläinperäiset tuotteet voi korvata kasviperäisillä maitotuotteilla, kuten manteli- tai kauramaidolla, kaurajogurtilla… Monille, ketkä eivät siedä maitoa, voi laadukas heraproteiini silti sopia.

Gluteeni on myös yksi asia, joka aiheuttaa monille vatsanväänteitä, turvotusta ja monia muita oireita. Mikäli syöt paljon viljatuotteita ja kärsit turvotuksesta, kannattaa kokeilla olla muutama päivä syömättä gluteenipitoisia ruokia ja tunnustella omaa oloa ja katsoa, väheneekö turvotus.

Nykyään kaupoissa on saatavilla runsaasti gluteenittomia vaihtoehtoja, joten gluteenittoman ruokavalion noudattaminen on suhteellisen helppoa. Ruokavalion pohja kannattaa perustaa kasviksista, marjoista ja maltillisesta määrästä hedelmiä ja aterioita kannattaa täydentää hyvillä rasvoilla ja proteiininlähteillä. Tällöin viljatuotteita ei tarvita ruokavaliossa paljon muutenkaan.

Suolistosi on herkkä elin, joka pitää mahdollisimman stressittömästä elämänasenteesta, säännöllisestä liikunnan harrastamisesta, terveellisestä, puhtaasta ja monipuolisesta ravinnon saannista ja siitä, että huolehdit hyvinvoinnistasi kokonaisvaltaisesti.

miten päästä eroon turvotuksesta?

Näihin suosittelemme panostamaan:
  • Päivittäin nautittu puhdas, monipuolinen ja ravinnerikas ruokavalio, jota voi täydentää ravintolisillä, joka tukee suoliston toimintaa
    • Itse käytämme Fit Linen Optimaalisettiä, joista moni on saanut apua omiin suolisto-ongelmiinsa (kysy lisää Elinalta mailitse: elina@newbeginning.fi)
  • Säännöllinen liikunnan harrastaminen, joka aktivoi suoliston toimintaa
  • Riittävä päivittäinen veden juonti
    • Huom! ei kuitenkaan aterian yhteydessä vaan aterioiden välissä. Aterian kanssa nautittuna voi aiheuttaa vatsavaivoja, koska se voi laimentaa ruoansulatusentsyymien luonnollista toimintaa
  • Riittävä kuitujen saaminen ruokavaliosta
    • Syö päivän aikana runsaasti (500-800g) kasviksia, marjoja ja maltillisen määrän hedelmiä. Myös luonnollisia ravintolisiä, joissa on kuituja ja ruoansulatusentsyymejä, kannattaa hyödyntää
  • Riittävästi unta
    • jos vain elämäntilanne sen sallii. Jos kuitenkin yöunet ovat katkonaiset, silloin kannattaa pyrkiä päivällä ottamaan vaikka lyhyet nokoset sohvalla siten, että käyt unen rajamailla. Tästäkin on jo apua)
  • Suoliston bakteerikannan parantaminen. Hyvät suolistobakteerit ovat tärkeässä roolissa suoliston hyvinvointia ajatellen. Tämän vuoksi ruokavalion kannattaakin lisätä esimerkiksi hapankaalia, kefiiriä tai probiootteja voi nauttia myös purkista, jolloin ainakin varmistat probioottien runsaan saannin päivittäin.
  • Ruoan kunnolla pureskeleminen
  • Ateriarytmistä huolehtiminen
Mikäli haluat päästä turvotuksesta nopeasti eroon esim. parissa päivässä, suosittelen toimimaan näin:
  • Jätä maito- ja viljatuotteet kokonaan pois
  • Aloita päiväsi suolistoa hoitavalla luonnollisella ravintolisällä (meidän aamu alkaa Fit Linen Powercocktaililla)
  • Nauti päivän aikana runsaasti vettä (2-4 litraa) johon osasta olet sekoittanut tuoretta sitruunan- tai limen mehua
  • Syö päivän aikana 1-3 aterialla runsaasti kasviksia yhdessä lohen / kalkkunan / broilerin kanssa ja lisää ateriaan myös hyviä rasvoja oliiviöljystä, avokadosta, pähkinöistä tai siemenistä.
  • Nauti aamupalaksi ja välipalaksi vihersmoothie, jonka voit koostaa pinaatista, selleristä, lehtikaalesta, marjoista, päärynästä / omenasta, puolikkaasta banaanista ja kaura- tai mantelimaidosta. Muista lisätä smoothieen myös pieni pala tuoretta inkivääriä sekä hyviä rasvoja esimerkiksi avokadosta.
  • Nauti päivän aikana muutama kupillinen teetä (esim. vihreä tee tai kamomillatee)
  • Tee joogaharjoitus tai jokin muu dynaaminen harjoitus, jossa venytetään erityisesti lonkankoukistajan lihaksia. Lonkankoukistajien ollessa kireänä esimerkiksi pitkästä istumisesta, voi se vaikuttaa jopa suoliston toimintaan,
  • Tee päivän aikana aerobinen treeni esim. intervalliharjoitus, koska treeni auttaa vähentämään turvotusta todella tehokkaasti ja treenin jälkeen olo on jo usein paljon parempi!
  • Pyri menemään illalla ajoissa nukkumaan!
  • Syö päivän ateriat 3-4 tunnin välein ja vältä aterioiden välissä napostelemista.

Mikäli haluat pitää turvotuksen kokonaan poissa, suosittelen panostamaan päivittäiseen ruokavalioon,ruokavaliota tukeviin laadukkaisiin sekä luonnollisiin ravintolisiin, stressinhallintaan ja liikunnan säännölliseen harrastamiseen.

Meistä jokainen on oma yksilönsä ja tämän vuoksi yksi tietty keino ei sovi kaikille

Totuushan on se, että meistä jokainen on oma yksilönsä ja meidän jokaisen keho ja suolisto on erilainen. Tämän vuoksi on todella vaikea sanoa, mikä juuri sinulla aiheuttaa turvotusta, vaan sinun on tehtävä itseksesi salapoliisityötä ja katsottava miten käy, kun muokkailet omaa ruokavaliotasi ja päivittäisiä elämäntapojasi.

Jos turvotus on sinulla jatkuva ja kiusallinen vaiva, silloin suosittelemme paneutumaan asiaan kunnolla ja ottamaan ruokavalion ja elämäntapojen läpikäyminen ykkösasiaksi ja pitämään päiväkirjaa, jonne voit kirjoitella huomioita eri päivistä mm. mitä söit ja mitkä olivat fiilikset kehossasi eri kellonaikoina. Turvotuksen ja kiusallisen olon ei tarvitse olla ikuista, vaan pystyt kyllä tekemään asialle jotain.

Jos jokin jäi mietityttämään, tai haluat meiltä lisätietoa käyttämistämme ravintolisistä, laita meille yksityisviestiä tai mailia osoitteeseen: info@newbeginning.fi tai suoraan Elinalle osoitteeseen elina@newbeginning.fi. Energistä viikkoa!

Sinua voi kiinnostaa myös nämä smoothiereseptit, jota sopivat loistavasti ruokavalioon, joka tukee suoliston hyvinvointia:

Suolistoa hellivä superaamusmoothie

Kolme erilaista herkullista smoothiereseptiä

Vihersmoothiet, joiden kautta saat täyteen myös päivän kasvissaldoasi

 

 

 

 

 

 

By |2018-10-09T12:50:39+00:00lokakuu 9th, 2018|Hyvä olo, Hyvinvointi|0 Kommenttia

Jätä kommentti