Yksi lempparini, bataatti!

//Yksi lempparini, bataatti!

Yksi lempparini, bataatti!

RSS
Seuraa sähköpostitse
Facebook
Twitter
Instagram

Bataatti kuuluu omiin hiilihydraattilemppareihini, koska se maistuu niin hyvältä ja on myös monikäyttöinen! Kuuluuko bataatti sun ruokavalioon? Kuinka usein sitä tulee valmistettua ja miten sen valmistat? 😊

Bataatti on erittäin monipuolinen juures ja se sisältää runsaasti C-, B6- ja E-vitamiinia, kaliumia, mangaania, kuitua, sekä karotenoideja, jotka suojaavat immuunipuolustusta eli vahvistavat vastustuskykyä. Karotenoideihin kuuluu mm. beetakaroteeni, josta johtuu myös bataatin väri. Beetakaroteeni on A-vitamiinin esiaste, joka aktivoi elimistössä DNA:ta muodostamaan uusia ihosoluja vanhojen ihosolujen tilalle. Beetakaroteeni korjaa myös vapaiden radikaalien aiheuttamia tuhoja, joka tarkoittaa muun muassa ryppyjä kasvoilla. A-vitamiini on tärkeä myös muun muassa silmien hyvinvoinnille. Mikäli sitä ei saa riittävästi, voi ilmetä muun muassa silmien kuivuutta ja hämäräsokeutta.

 

Mitä ovat vapaat radikaalit?

Ne ovat elämälle välttämättömiä atomeja ja molekyylejä. Valitettavasti niiden liiallinen esiintyminen aiheuttaa elimistössä soluvaurioita ja sairauksia ja ne saattavat aiheuttaa muun muassa syöpää, aivoverenkiertohäiriöitä ja sydäninfarktin. Bataatti sisältää antioksidantteja, jotka suojaavat vapaiden radikaalien haittoja. Bataatin sisältämät vitamiinit ja antioksidantit tekevät puolustusreaktioita vapaita radikaaleja vastaan.

 

Tiesitkö, että elimistösi tuottaa itse osan tarvitsemistaan antioksidanteista? Näitä ovat muun muassa virtsahappo ja karnosiini (karnosiiniä saa myös syömällä liharuokia).

 

Miten bataattia voi nauttia?

Bataatin voi kuoria, kuutioida ja keittää, jonka jälkeen sen voi nauttia sellaisenaan tai muusata vaikka perunamuusin joukkoon, jolloin sitä voi tämän kautta alkaa totuttamaan myös lapsille. Bataatin voi myös pilkkoa tikuiksi ja paistaa uunissa, jolloin saa aikaan bataattiranskalaisia, jotka ainakin maistuvat itselleni paremmin kuin perunoista valmistetut ranskalaiset. Bataattia voi myös käyttää leivonnassa ja itse laitoin bataattia muutaman päivää sitten muun muassa suklaaneliöihin, joiden reseptin jaan blogissa lähipäivinä. 😉

 

Vaikka luulisi nimien perusteella, että peruna (potato) ja bataatti (sweet potato) ovat sukulaisia toisilleen, näin ei kuitenkaan ole, koska peruna kuuluu koisokasveihin ja bataatti taas kiertokasveihin.

 

 

Bataatti on hyvä kuidun lähde, mutta mitäs hyötyä siitä kuidusta oikein on terveydelle? 

Ravintokuitu on kasvikunnan tuotteista saatavaa hiilihydraattia. Kuituja on kahdenlaisia veteen liukenevia ja liukenemattomia.

Kuidusta on paljon hyötyä terveydelle ja se muun muassa suojaa eri sairauksilta, tukee suoliston hyvinvointia (ehkäisee ummetusta), puhdistaa elimistöä, alentaa kolesterolia, hidastaa verensokerin nousua, tukee painonhallintaa ja painonpudotusta (pitää olon kylläisenä pidempään). Aikuisen tulisi saada päivittäisestä ravinnosta 30-35g, mutta valitettavasti monilla kuidunsaanti jää paljon vähäisemmäksi ja tutkimusten mukaan suomalaisten päivittäinen kuidunsaanti on 20-25g välillä.

Bataatin lisäksi hyviä kuidun lähteitä ovat muun muassa: täysjyväviljavalmisteet, marjat, hedelmät, kasvikset, pähkinät ja siemenet.

 

RSS
Seuraa sähköpostitse
Facebook
Twitter
Instagram
By |2018-02-14T22:25:47+00:00helmikuu 12th, 2018|Muu|0 Comments

Leave A Comment