Vähennä herkuttelua mukavammalla tavalla!

Sorrutko usein napostelemaan herkkuja viikon aikana? Kuluuko viikonloput herkutellessa perjantaista sunnuntaihin? Tuleeko joskus korvattua jokin päivän ateria suklaalla tai karkilla? Käykö käsi lähes huomaamatta karkkipussilla kotona ollessa? 

Mitä jos jatkossa et herkuttelisikaan heti kun sinun tekee mieli jotain suolaista tai sokerista, vaan päätät aina herkkuhimon iskiessä odottaa 15-30 minuuttia, ennen kuin syöt jotain makeaa tai suolaista? Odottamisen ansiosta saatat vähentää napostelua ja herkuttelua huomattavasti, koska usein herkkuhimo menee ohi pienen odotuksen jälkeen. Näin pystyt kasvattamaan myös itsekuriasi lempeällä tavalla, jolloin et kiellä itseltäsi mitään, mutta vain päätät odottaa hieman kauemmin kuin aiemmin.

Herkkuhimoa voi vähentää tehokkaasti sillä, että pitää päivän mittaan huolen tasaiseen tahtiin syömisestä, jonka ansiosta nälkä ei pääse yllättämään, koska nälkäisenä tulee helposti sorruttua usein eineksiin tai makeisiin vaihtoehtoihin, jotka eivät ole pitkässä juoksussa hyviä vaihtoehtoja hyvinvoinnillesi.

Voit myös päättää, että herkuttelet vasta pääaterian päätteeksi, jolloin herkkumäärä pysyy maltillisempana, eikä se vaikuta niin suuresti verensokeriisi, jonka ansiosta olotilasi ei olekaan koko loppupäivän ajan väsynyt, nuutunut ja äreä, jolloin saattaisit korjata notkuvaa verensokeria uusilla herkkupiikeillä, vaan voit paremmin ja olet energisempi. Usein saattaa myös käydä niin, ettei sinun tee enää yhtään mieli herkkua aterian jälkeen, jolloin koko herkuttelu jää pois.

Pääaterian kannattaa sisältää proteiinia ja hyviä rasvoja, jotka hidastavat nopeiden hiilihydraattien imeytymistä ja sen kautta vaikutusta verensokeriisi. Tämä tarkoittaa esimerkiksi runsasta lohisalaattia, johon olet lisännyt vielä tilkan oliiviöljyä.

 

Pidä koti herkkuvapaana!

Jos koti on aina se paikka, jossa herkuttelet ja herkut aina huutelevat ja houkuttavat sinua kaapeissa, kannattaa sinun jatkossa päättää pitää koti herkkuvapaana alueena, paikkana, jossa on saatavilla vain hyviä ja terveellisiä vaihtoehtoja. Tämä tarkoittaa, että päättäväisesti tyhjennät kodin kaapit ja nurkat herkuista ja jatkossa herkut pysyvät kaupan hyllyissä, eivätkä kulkeudu hetkellisen herkkuhimon myötä kotiin. Aluksi tämä saattaa tuntua todella raastavalta ja sinun tekee mieli lähteä illalla kauppaan herkkuja hakemaan, koska olet niin tottunut herkuttelemaan televisiota katsoessa, mutta tästäkin tavasta oppii pois, kun vain ensin totutat itsesi herkuttomiin iltoihin. Jokaisen illan mittaan tilanne helpottuu, usko pois. Tässä on kyse myös sokerikoukusta irti päästämisestä, joka ajan myötä helpottaa, kunhan vain vähennät sokerin syömistä ja irrottaudut sokerikoukusta.

Täältä voit käydä lukemassa aiheesta lisää vinkkejä: Miten päästä irti sokerikoukusta?

 

Totaalikielto harvoin kannattaa!

Odottaminen ja aterian päätteeksi herkkujen syöminen voivat olla paljon parempi keino vähentää herkkujen syömistä kuin tehdä itselle totaalilakko, koska tällöin sinulla on ns. lupa herkutella, mutta et vain tee sitä enää niin spontaanisti kuin aiemmin, vaan teet sen jatkossa vain hieman eri tavalla.

Totaalilakkoa en suosittele juuri koskaan, koska kielletystä hedelmästä tulee usein liian suuri pala purtavaksi ja kiellettyä herkkua mietitään jatkuvasti ja siitä tulee helposti takaraivossa kummitteleva peikko, joka käskee sortua herkuttelemaan. Herkuttelua himoitaan ja ajatellaan lähes koko ajan, jonka vuoksi jossain kohtaa suurella todennäköisyydellä selkäranka katkeaa, tulee herkuteltua suuri määrä, joka taas johtaa lopulta morkkikseen ja itsensä soimaamiseen, joka taas saattaa johtaa uuteen herkkuromahdukseen ja herkkukierre on valmis.

 

Panosta laatuun, vähennä määrää!

Herkuttelussa voit myös vähentää herkkujen määrää ja panostaa herkkujen laatuun. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi suklaan ystävällä sitä, että panostat oikein hyvään raakasuklaaseen tai laadukkaaseen suklaaseen ja syöt suklaata pääaterian päätteeksi aina silloin tällöin palan tai kaksi kokonaisen levyn tai patukan sijaan. Tällöin oikein keskittyneesti ja nautiskelemalla nautit suklaapalasi ja otat siitä kaiken irti. Tällöin saatat helposti huomata, että oikein nautiskelemalla nautittu suklaapala tai kaksi riittää tyydyttämään makeanhimon mainiosti, eikä sinun tarvitse syödä isoa määrää. Huom. Tämä edellyttää sitä, että herkuttelussa keskityt kokonaan itse herkutteluun, etkä napostele herkkuja televisiota katsoessa, koska tällöin herkkuja tulee syötyä huomaamatta, eikä niistä lopulta edes nauti tai kunnolla maista, koska huomio on koko ajan televisiossa. Tällöin lopputuloksena on vain suuri sokeripiikki ja energiamäärän saanti, josta et kunnolla edes nauttinut, joten lopulta kannattaako se edes? Voin vastata puolestasi tähän: Ei! <3