Terveellinen syöminen, miten tehdä siitä pysyvä tapa?

/, Terveelliset elämäntavat/Terveellinen syöminen, miten tehdä siitä pysyvä tapa?

Terveellinen syöminen, miten tehdä siitä pysyvä tapa?

RSS
Seuraa sähköpostitse
Facebook
Twitter
Instagram

Kysyimme viime viikolla Facebook-sivuillamme seuraajiltamme, minkä tavan he haluaisivat muuttaa ja Katja mainitsi terveellisen syömisen haastavuuden. Tänään annankin vinkkejä, miten terveellisen syömisen voisi saada tavaksi ja miten voisi päästä niiden haasteiden yli ja miten voisi tehdä terveellisestä syömisestä itselle mahdollisimman helppoa. Tässä kirjoituksessa paneudutaan itse ytimeen eli omaan mieleen, mutta lopusta löydät hyödyllisiä linkkejä terveellistä syömistä koskeviin blogikirjoituksiimme, joita kannattaa käydä myös lukemassa.

 

Tärkeää on tehdä päätös ja pysyä siinä!

Lähde liikkeelle siitä, että teet päätöksen. Tarkan ja tiukan päätöksen, joka liittyy terveelliseen syömiseen. Tämä johtuen ihan siitä, että jos et tee itsesi kanssa päätöstä tai aseta itsellesi rajoja, silloin sinun on todella helppo luisua takaisin epäterveellisen syömisen pariin. Tällöin sinun on helpompi antaa itsellesi lupa syödä suklaapatukka väsymykseen tai käydä ostamassa lounaasi autokaistalta, koska et ole sopinut itsesi kanssa, onko tämä ok vai ei. Jos taas päätät syödä esimerkiksi kuusi päivää viikossa terveellisesti, säännöllisesti puhdasta ja ravinnerikasta ravintoa, silloin seitsemäntenä päivänä voit nauttia terveellisten aterioiden lisäksi maltillisen määrän herkkua. Tällöin sinulla on selvät sävelet siitä, mikä on ok ja mikä ei.

Kun olet tehnyt päätöksen, mieti hetken aikaa mikä on sinun MIKSI? Miksi haluat syödä terveellisesti? Mitä lisäarvoa se tuo elämääsi? Mitä se mahdollistaa? Miten se vaikuttaa terveyteesi? On hyvin tärkeää olla tietoinen siitä, miksi teet tiettyjä asioita päivittäin, jotta sinulla on selkeä syy toimia niin kuin toimit!

Päätöksen teon ja syiden pohtimisen jälkeen aloita mahdollisimman nopeasti. Tämä tarkoittaa, että aloitat mieluummin nyt heti tänään, ei huomenna tai ensiviikolla tai ensikuussa, vaan TÄNÄÄN. Sinun ei ole pakko laittaa kaikkea uusiksi yhdellä kerralla tai sinulla ei tarvitse olla täydellistä suunnitelmaa valmiiksi hiottuna, vaan tärkeää on se, että teet tänä päivänä ainakin jotain hyviä, pieniä tekoja sen eteen, että illalla nukkumaan mennessä voit todeta, että tänä päivänä söit terveellisemmin kuin esimerkiksi eilen. Heti tänään aloittaminen auttaa siihen, ettet enää lykkää aloitusta eteenpäin tulevaisuuteen, vaan nyt oikeasti ryhdyt toimeen ja käyt kiinni ruokavalioosi ja teet siitä kokonaisuudessaan terveellisemmän, pala palalta! Tätä suosittelen varsinkin kaikille niille maanantaialoittajille, jotka ovat viimeiset kuukaudet tai jopa vuodet siirtäneet aloitusta aina eteenpäin.

Jos aloittamisen jälkeen kaadut ja huomaat poikenneesi radalta, silloin vain teet korjausliikkeen. Moni saattaa ajatella, että repsahtamisen myötä KAIKKI on pilalla, mutta näin ei ole. Silloin olet vain saanut tietyn määrän energiaa ehkä ei niin hyvistä ravinnonlähteistä ja nyt sinun on vain tehtävä korjausliike ja palattava takaisin terveellisen syömisen pariin. Maailma ei kaadu repsahdukseen ja sinulla on jokaisen kerran jälkeen mahdollisuus palata terveellisen syömisen pariin. Sinä itse päätät, meneekö takaisin paluussa vain hetki vai kauemmin.

Monella kyse ei ole siitä, etteikö tietäisi miten syödä terveellisesti vaan enemmänkin siitä, miten pysyä päätöksessä syödä terveellisesti ja noudattaa säännöllistä terveellistä ruokavaliota, varsinkin niinä haastavina päivinä. Moni varmasti tietää, että kasviksia, marjoja ja hedelmiä on hyvä syödä päivittäin paljon ja runsaasti prosessoituja ruokia kannattaa vähentää, mutta päätöksessä pysyminen ja omien syömistottumusten muuttaminen, se se vasta vaikeaa onkin. Eli oman mielen kanssa on tehtävä töitä joka päivä ja itselle on pysyttävä aluksi todella tiukkana, jotta voi saada aikaan tapamuutosta omissa syömistottumuksissa. Tämän vuoksi sinun tulee aluksi tehdä hyvät pohjatyöt itsesi kanssa ja selvittää, mitkä ovat ne sinun kompastuskivesi? Aina aiemmin kun olet aloittanut terveellisen syömisen, mihin homma on kaatunut? Pohdi aiempia epäonnistumisia ja selvitä niiden kautta, miten voisit jatkossa toimia, jotta voisit onnistua. Jos esimerkiksi arjen kiireiden myötä säännöllinen syöminen vaikeutuu ja illalla syöt aivan liian paljon, tässä on se sinun ongelmakohtasi, johon sinun kuuluu tarttua ja keksiä siihen ratkaisu, koska jos keskityt siihen ja lähdet muuttamaan tätä tapaa, saat suuria muutoksia aikaan syömistottumuksissasi.

Vältä käyttämästä liikaa aikaa miettien niitä asioita, jotka jo sujuvat tällä hetkellä helposti, vaan tartu sen sijaan kaikkiin niihin ongelmiin ja haasteisiin, jotka ovat sinun ja terveellisen syömisen välissä ja lähde päivä päivältä keksimään niihin ratkaisuja ja mikä tärkeintä, toteuta näitä ratkaisuja joka päivä arjessasi. Näiden tapojen muuttaminen saattaa tuntua todella epämukavalta ja jopa sietämättömältä, mutta juuri näiden tapojen muuttaminen on välttämätöntä onnistumisen kannalta (epämukavuus kyllä kaikkoaa aikanaan ja tilalle astuu mukavuus)!

 

Anna itsellesi 30 päivää aikaa!

Eli homma lähtee käyntiin sillä, että a) teet päätöksen ja sen jälkeen b) selvität tämän hetkiset ongelmakohdat ja keksit niihin ratkaisut ja c) tuot ratkaisut joka päiväiseen elämääsi. Itse suosittelen suuresti, että päätät esimerkiksi seuraavat 30 päivää panostaa ruokavalioosi ja teet sen joka päivä TÄYSILLÄ. Varmistat joka päivä, että jääkaapistasi löytyy tarvittavat ainekset ja mieluummin valmistat aterioita valmiiksi jääkaappiin, jolloin terveellinen syöminen on helpompaa kiireessäkin. Näiden 30 päivän aikana teet terveellisestä syömisestä itsellesi ykkösasian, koska jos et nosta terveellistä syömistä aluksi ykköseksi, silloin se ei ole prioriteettilistallasi kärjessä, jolloin tulet todennäköisesti arjen kiireiden keskellä karsimaan juuri siitä syömisestä ja laitat kaikki muut asiat terveellisen syömisen edelle.

30 päivää on loistava tapa saada uusi tapa juurtumaan selkärankaan, joten anna itsellesi seuraavat 30 päivää aikaa muuttaa ruokavaliotasi. Tee terveellisestä syömisestä ykkösasia 30 päivän ajan ja katso, miten se voi muuttaa  olotilaasi ja hyvinvointiasi kokonaisvaltaisesti!

Jotta voit saada terveellisen syömisen osaksi elämääsi, sinun tulee päätöksen teon ja siinä pysymisen kautta kasvattaa itsekuriasi, jonka ansiosta toistamalla uutta hyvää tapaa (vaikkei aina siltä tuntuisikaan) alkaa uusi tapa hitsautua kiinni selkärankaasi ja vanhat huonot tavat alkavat karista pois.

 

Tässä vielä hyödyllisiä kirjoituksia, joista voi olla sinulle apua:

Haluatko syödä terveellisemmin? Lue tämä ja nappaa ruokavalio!

Päivittäiset syömistottumuksesi – Mitä voisit tehdä toisin?

Hyvinvointisi on sinun käsissäsi!

 

RSS
Seuraa sähköpostitse
Facebook
Twitter
Instagram
By |2018-04-17T09:49:44+00:00huhtikuu 17th, 2018|Ravinto, Terveelliset elämäntavat|0 Comments

Leave A Comment