MITEN PÄÄSTÄ IRTI SOKERIKOUKUSTA?

RSS
Seuraa sähköpostitse
Facebook
Twitter
Instagram

Sokeripitoiset herkut ja niiden liikakulutus on yksi isoimmista syistä maailman väeston painonnousuun ja useiden sairauksien syntymiseen. Sokeri on myös yksi koukuttavimmista asioista ravinnossamme ja hyvin moni ihminen kärsii suoranaisesta ”sokeririippuvuudesta”, joka on yleensä psykologista herkkuhimoa. Usein sokeriin ja sen makeuteen opitaan jo pienestä, syömällä runsaasti sokerilla makeutettuja ruokia. Tuolloin makunystyrät tottuvat makeuteen, jonka jälkeen sokeriton ravinto ei maistu miltään ja lisättyä sokeria pitäisi olla joka paikassa. Sokeriin voi koukuttua psykologisesti, joka tarkoittaa sitä, että makeaa tekee mieli tietyissä tunnetiloissa  ja -tilanteissa, tiettyyn aikaan päivästä. Joillakin se voi tarkoittaa täysin hallitsematonta käyttäytymistä sokeripitoisten herkkujen suhteen ja taas toisilla taas sokeriin suhtaudutaan on-off -tyyppisesti. Hyvin usein tämä ongelma on korjattavissa jopa aika yksinkertaisin keinoin. Pääse irti sokerikoukusta ja löydä tasapaino.

Tuntuuko, ettet pysty hallitsemaan herkkujen syömistäsi? Karkaako mopo usein käsistä kun maistat yhden palan, hamuatkin lopulta koko levyllisen suklaata ja kärsit sen jälkeen morkkiksesta? Vai suhtaudutko herkutteluun tiukasti kieltäen itseltäsi kaiken ja kun lakko päättyy, alkaa hallitsematon herkkuralli? 

Tässä yleisiä esimerkkejä. Monilla herkkuhimot kasvavat iltaisin, stressaavan päivän jälkeen, kun haluaisi rentoutua ja palkita itseään hektisen päivän päätteeksi. Herkuista ja herkuttelusta haetaan välinettä rentoutumiseen. Kun näiden kahden asian välillä on mielessäsi yhteys, on se kuin totuus aivoillesi. Siksi tämä yhteys pitäisi poistaa ja vaihtaa johonkin muuhun. Mikä muu asia rentouttaa sinua? Saunominen ja kasvonaamio saunan jälkeen? Luonnossa liikkuminen, jooga tai vaikka kirjan lukeminen.

Hyvin usein ateriarytmin puutteellisuus sekä ravinnon huono laatu tai niukkuus vaikuttaa myös vahvasti herkkumielitekoihin. Keho hamuaa nopeaa energiaa ja helpoin tapa vaimentaa tämä kehon tarve, on syödä sitä nopeaa energiaa ja tartutaan valkoiseen vehnäleipään tai siihen suklaapatukkaan kaupan kassalla hetken mielijohteesta. Tähän tehokas apukeino on pitää ateriarytmit tasaisena sekä ateriat monipuolisena. Syö täysipainoinen ateria 3-4 tunnin välein, unohtamatta myöskään iltapalaa. Täysipainoisella aterialla tarkoitan ateriaa, joka sisältää laadukkaita rasvoja, hitaita hiilihydraateja sekä sopivan määrän proteiineja. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että sinun olisi päivän mittaan hyvä syödä monipuolisia aterioita ja saada ravintoaineita mahdollisimman monipuolisesti eri lähteistä. Pidä huoli myös kuitujen saannista syömällä jokaisella aterialla kasviksia tai marjoja/ hedelmiä sekä pääaterioilla laadukkaita täysjyväviljatuotteita. Chia-siemenet sekä muut siemenet ovat myös loistava kuidun lähde rasvojen lisäksi.

Aamupalaksi ei riitä pelkkä hedelmä tai kaurapuuro, vaan tarvitset hiilihydraattien kylkeen myös rasvoja vaikkapa avokadoöljystä ja proteiineja esimerkiksi maustamattomasta luonnonjogurtista, jonka sekaan olet heittänyt vaikkapa hieman marjoja ja härkäpapurouhetta. Mieti myös välipalasi monipuoliseksi ja pyri pitämään päivissäsi kaksi lämmintä ateriaa lautasmallin mukaisesti. Myöskään iltaruokaa ei kannata skipata, vaan iltapala on hyvä syödä ennen nukkumaanmenoa. 

Jos syöt ateriaksi pelkän hedelmän, nostaa se yksinään kehon insuliinitasoja ja laskee verensokerit lopulta turhan alas, sen sisältämän hedelmäsokerin vuoksi. Tämä saa himoamaan entisestään nopeita herkkuja, jotka tekevät taas saman reaktion kehoon ja oravanpyörä on valmis. Siksi lisää hedelmän, kasvisten tai marjojen kylkeen proteiineja sekä rasvoja, jotka vaikuttavat tasapainottavasti ja hidastavasti hedelmäsokerin imeytymiseen ja lisäävät myös täyttävyyden tunnetta. 

Miten päästä eroon sokerikoukusta tiivistettynä:

  • Ihan ensiksi, älä hamstraa makeita herkkuja kotiin kiusaamaan!
  • Syö säännöllisesti 3-4 tunnin välein, eli noin 5-6 kertaa päivässä: aamupalan, lounaan, päivällisen sekä lisäksi 2-3 välipalaa (iltapala lukeutuu välipalaksi)
  • Muista AINA syödä tarpeeksi iso aamiainen ja pidä huoli myös siitä, että lounaasi on tarpeeksi täyttävä. Kun syöt oikeaa ja laadukasta ruokaa, saa sitä syödä YLLÄTTÄVÄN paljon ilman lihomisen pelkoa!
  • Pidä huoli, että jokainen ateriasi on täysipainoinen ja monipuolinen päivän mittaan, eli ne sisältää laadukkaita rasvoja, sopivasti proteiineja sekä hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja. 
  • Luo uusia yhteyksiä! Keksi herkkujen tilalle joku muu tekemisen muoto. Jos kaipaat rentoutumista, mikä on sellainen asia jota nautit tehdä? 
  • Joillekkin sopii hetken irtaantuminen täysin makeasta ja sokerista. Jos tunnet kuuluvasi tähän porukkaan, tee se ja pidä lakko. Muista luvata itsellesi, että lakon jälkeen ei tehdä ylilyöntejä. Jos taas totaalisuus ei ole juttusi, löydä kultainen keskitie ja herkuttele kohtuullisesti. Ainakin itse koen, että totaali kieltäytyminen aiheuttaa vain suuremman himon herkkuja kohtaan, joten pyrin pitämään sen vuoksi viikottain herkkuhetken jos siltä tuntuu. Olemme jokainen yksilöitä; toinen toimii toisella ja toinen toisella. 

 

Kun löydät terveen tavan suhtautua sokerisiin herkkuihin olet oikeilla jäljillä. On myös todella tärkeä tietää omat syynsä, miksi koukku tuntuu niin takerruttavalta ja mikä on herkkuhimojen takana. Opettele tuntemaan omat sudenkuoppasi ja välttämään niitä. Onko se liian niukka energiansaanti, tunnesyöminen? Onko se vain opittu tapa, että kahvihuoneessa nyt vain kuuluu syödä se yksi pulla? 

Muista myös sääntö: 90/10 (sama sääntö on myös 80/20 olemassa). Kun syöt suuremmaksi osaksi arjessa laadukkaasti ja terveellisesti, voit hyvällä omallatunnolla välillä syödä jotain ei niin terveellistä, ilman että se kaataa maailmaasi. Tärkeintä tässä on tasapaino, eikä luvut missään nimessä voi kääntyä nurinkurin. Sitten ei enää keho eikä mielikään voi hyvin. Niin, oletko huomannut, että huonosti syömällä myös mieli voi huonosti? Koska sillä, mitä syöt, on yhteyttä myös mieleen suoliston kautta. 

Pidä itsestäsi hyvää huolta ja anna kehollesi sen ansaitsemaa laadukasta ravintoa. Se ei ole sen monimutkaisempaa. Ja yksi juttu vielä: lopeta itsellesi uskottelu että olisit sokerihiiri tai sokerikoukussa. Mitä jos nyt et enää olekaan ja huijaat aivosi tekemään oikeita valintoja. Sä pystyt vaikuttamaan. 

 

 

Jätä kommentti