Takaisin ruotuun juhannuksen jälkeen! Lue viisi hyvää syytä

RSS
Seuraa sähköpostitse
Facebook
Twitter
Instagram

Maanantai ja uusi viikko edessä. Juhannuksena tuli rentouduttua ja vietettyä aikaa läheisten kanssa. Tulihan sitä myös maistettua herkkua jos toistakin. Silloin tällöin herkuttelu onkin mukavaa, mutta parasta on palata takaisin terveellisen syömisen pariin ja havahtua kerta toisensa jälkeen siihen, kuinka terveellisen ravinnon avulla pystyy oikeasti vaikuttamaan suuresti omaan olotilaan. Nimittäin yhden herkuttelupäivän jälkeen olo tuntui todella huonolta, olin järkyttävän väsynyt, hermoja kiristi ja vatsa oli aivan turvonnut. Tuo kamala olotila oli sillä hetkellä parasta motivaatiota terveellisen syömisen pariin palaamisen suhteen.

Ajattelinkin, että tuo huono olotila saattaa olla monelle tuttu tunne ja jos siihen haluaa saada muutosta, kannattaa kiinnittää ensimmäisenä huomio omaan ruokavalioon ja tehdä siinä tarvittavia muutoksia. Toki liikunnan harrastamisellakin saa nostettua omia energiatasoja, mutta päivittäin nautitulla ravinnolla on suuren suuri merkitys. Tämän vuoksi suosittelenkin panostamaan siihen ensimmäisenä. 

Jos et tiedä, mitä sinun pitäisi muuttaa omassa ruokavaliossasi tai millaisia aterioita tulisi syödä, voit lähteä liikkeelle tällä aiemmin julkaisemallani ruokavaliolla. Ruokavalio sisältää terveellisiä aterioita ja noudattamalla sitä, pystyt jo parissa päivässä huomaamaan omassa olotilassasi muutoksia.

Moni kaipaa ruokavaliomuutoksia tehdessä tarkkoja ohjeita siihen, mitä syödä ja tämän vuoksi selkeän ruokavalion noudattaminen on alussa hyväksi. Ei tarvitse pähkäillä mitä syö milläkin aterialla, vaan ateriaohjeet voi lukea helposti ohjeista. Kun ruokavaliota on noudattanut jo jonkin aikaa ja tuntuu, ettei terveellisesti syöminen ole enää niin vaikeaa, voi lähteä muokkaamaan omia aterioita ja kokeilla muita terveellisiä vaihtoehtoja ja saada näin lisää monipuolisuutta ruokavalioon. Tästä Elinan Aitoa ravintoa -tekstistä saa lisää apuja siihen, mitä ruokia kaupasta kannattaa ostaa ja mitä ei.

takaisin ruotuun

Tässä vielä loppuun viisi hyvää syytä, miksi kannattaa palata takaisin ruotuun näin juhannuksen jälkeen. Toivottavasti nämä viisi syytä saa sut motivoitumaan ja miettimään päivittäisiä valintoja myös näin kesällä.  

Tunnet olosi paljon energisemmäksi! Näin juhannuksen jälkeen saatat tuntea olosi väsyneeksi ja turvonneeksi kaikesta siitä herkuttelusta. Arkeen paluu tuntuu vaikealta, koska energiat ovat ihan lopussa. Jos jatkat väsyneenä samaa rataa ja syöt mitä sattuu, tulet tuntemaan olosi samanlaiseksi tulevinakin päivinä ja viikkoina. Sen sijaan, jos tästä hetkestä eteenpäin päätät syödä terveellisesti, juoda riittävästi vettä ja treenata ainakin muutaman kerran viikossa, parannat oloasi jo parissa päivässä! Energiat palaavat, juhannusherkuttelun aiheuttama turvotus katoaa ja jaksat paljon paremmin.

Nautit enemmän spesiaalihetkistä! Silloin tällöin herkuttelussa ei ole mitään pahaa, mutta jatkuva mässäily vie pois spesiaalihetkien merkityksen. Tämän vuoksi kannattaakin mieluummin päättää päivä, jolloin aikoo syödä jotain hyvää ja sitä edeltävät päivät treenata ja syödä terveellisesti. Näin herkkuhetket saavat ihan oman merkityksensä. Suklaa maistuu paljon paremmalta, jos sitä syö harvemmin ja kunnolla nauttimalla! 😉

Vältät kerryttämästä itsellesi kesäkiloja! Grilliherkkuja, jäätelöä, kuplivaa juomaa… Kesällä pystyy helposti kerryttämään itselleen muutaman kesäkilon. Niin kuin aiemmin sanoin, ei herkku siellä täällä tee pahaa, mutta jatkuvan kesäherkkujen mässäilyn löytää edestään syksyn saapuessa. Tämän vuoksi suosittelenkin aina palauttamaan mieleen sen, että kannattaa miettiä omia tekojaan pidemmässä ajanjaksossa. Jos edellisten kesien jälkeen olet paininut kesäkilojen karistamisen parissa, kannattaisiko tänä kesänä varmistaa omilla teoilla, ettei niitä kiloja taas kertyisi?

Kiität itseäsi myöhemmin! Kesän aikana voi ihan yhtä lailla treenailla ja syödä terveellisesti ja viedä esimerkiksi omaa painonpudotustavoitetta eteenpäin. Mieti, kuinka hienon tunteen kokisit syksyllä, jos sinun ei tarvitsisi painia kesäkilojen parissa, vaan olet päässyt tavoitteessasi eteenpäin ja syksyllä voit jatkaa samaa hyvää rataa eteenpäin.

Näytät esimerkkiä! Olet varmasti ainakin kerran elämäsi aikana ottanut jostain sellaisesta ihmisestä mallia, joka on tehnyt tai saavuttanut elämässään asioita, joita sinäkin haluaisit saavuttaa tai haluaisit tehdä, eikö niin? Mieti, jos tuo ihminen olisitkin sinä ja omilla teoillasi innostaisit ympärilläsi olevia ihmisiä jatkuvan kesäherkuttelun sijaan elämään terveellisemmin ja nauttimaan kesästä ilman mässäilyä ja jatkuvaa passiivista olemista? Kaikki mitä teemme, säteilee myös ympärillämme oleviin ihmisiin.

 

Tykkäätkö meistä jo Facebookissa? Jos et, voit käydä tykkäämässä sivusta täältä. Jaamme siellä postausten lisäksi kuulumisia ja kuvia päivistämme. 😊

merita new beginning

By |2017-06-26T09:52:59+00:00kesäkuu 26th, 2017|Hyvä olo, Ravinto|2 Comments

2 Comments

  1. Sandra kesäkuu 26, 2017 12:21 pm - Vastaa

    Täällä on herkuteltu kahtenakin päivänä juhannuksena ja olo oli sunnuntaina kyllä aivan hirveä. Se huono olo todellakin motivoi syömään terveellisemmin! Tänään on palattu ruotuun ja pelkän PowerCocktailin, terveellisen aamupalan ja lounaan jälkeen olo on paljon parempi. Nyt siis ruodussa seuraaviin juhliin saakka 😉

    • New Beginning kesäkuu 27, 2017 10:19 am - Vastaa

      Kuulostaa hyvältä! 🙂

Jätä kommentti