Mitä jos panostaisit ruokavaliossasi laatuun?

/, Ravinto/Mitä jos panostaisit ruokavaliossasi laatuun?

Mitä jos panostaisit ruokavaliossasi laatuun?

RSS
Seuraa sähköpostitse
Facebook
Twitter
Instagram

Tuntuuko, että ruokavaliossasi olisi parannettavaa, mutta suuret ruokavaliomuutokset ovat sinulle kerrassaan vain liian suuria ja uuvuttavia? Tuntuuko, ettet pysty jättämään ruokavaliosta niin montaa ruokaa pois kuin olisi tarvetta ja lisäämään samanaikaisesti isoa nippua uusia terveellisiä ruoka-aineksia tilalle? Ei vain millään onnistu!

Jos olet kokeillut ja kompuroinut asian suhteen ja nyt ajattelet, ettei sinusta ole ruokavaliomuutoksen tekoon, älä huoli, et ole asian kanssa yksin. Todella moni kamppailee samojen ongelmien kanssa. Suurimmalle osalle meistä monien muutosten ja varsinkin suurien muutosten yhtäaikainen toteuttaminen on kerrassaan liikaa, emmekä pysty viemään muutosta loppuun, koska se uuvuttaa meidät suuruudellaan.

Sen sijaan kannattaa keskittyä pieniin tekoihin, niihin pieniin palkitseviin tekoihin, joissa voit paljon suuremmalla todennäköisyydellä onnistua, koska niiden tekeminen ei vaadi yhtä paljon vaivaa tai itsekuria toteutuakseen. Ja yksi tällainen keino on laadun parantaminen. Tämä tarkoittaa, ettei sinun tarvitse välttämättä jättää ruokavaliostasi mitään pois, mutta vain parannat tiettyjen ruokien laatua, jolloin siitä voi olla sinun hyvinvoinnillesi paljon hyötyä pitkässä juoksussa.

 

Esimerkiksi näiden laatua kannattaa parantaa:

Vaihda kuoritut viljat täysjyviin. Tämä tarkoittaa, että vaihdat vaaleista jauhoista valmistetut tuotteet täysjyvätuotteisiin. Nimittäin valkoista jauhoa valmistettaessa jyvän alkio poistetaan, jolloin jyvässä olevia rasvaliukoisia vitamiineja ei jaa juuri ollenkaan jäljelle (mm. E-vitamiinista häviää yli 90%). Tällöin myös tuotteen kuitupitoisuus laskee hyvin paljon. Kuitu on hyvin tärkeässä roolissa terveyden kannalta ja riittävä päivittäinen kuidunsaanti pitää suoliston hyvinvoinnista ja toiminnasta huolta. Kuidulla on myös paljon muita terveyden kannalta tärkeitä tehtäviä ja se myös vaikuttaa kylläisyyden tunteeseen. Jos olet tottunut syömään vaaleaa leipää, voit jatkossa ostaa kaupasta kuitupitoista ruisleipää, jälkiuunileipää tai voit vaihtaa siemennäkkäriin.

Voit myös vaihtaa tavalliset häkkikananmunat luomumuniin, marinoidut lihat maustamattomiin, rypsi- ja rapsiöljyt oliiviöljyyn, sokeriset jogurtit maustamattomiin, (käytä jatkossa marjoja tai hedelmiä tuomaan makeutta), sokeriset murot kuitupitoisiin ja vähäsokerisiin, Light-tuotteet tavallisiin, vaaleat salaatit tumman vihreisiin, maitosuklaa raakasuklaaseen, energia-ja virvoitusjuomat veteen…

Tässä oli jo monia erilaisia vaihtoehtoja, joiden toteuttamisella pääset hienosti alkuun!

 

Tässä muutama tarkennus yllä oleviin:

Vaihda kananmunat luomumuniin. Luomukanoilla on enemmän tilaa elää ja ne syövät luomurehua. GMO-rehu ei ole luomukanaloissa sallittua. Synteettisten rehuainesosien ja väriaineiden käyttö on kokonaan kielletty. Luomukanat pitävät jonkin tiedon mukaan myös sisällään enemmän omega-3:sta, vitamiineja ja hivenaineita. Luomumunien ostolla voi myös ottaa kantaa kanojen hyvinvoinnin puolesta. Alla suora lainaus luomuliitto-sivuilta:

Ulkomaisissa tutkimuksissa luomumunien on ravitsemukselliselta koostumukseltaan todettu olevan parempia kuin tavanomaisten munien. Luomumunat sisältävät enemmän omega-3-rasvahappoja, vitamiineja ja hivenaineita. Tavanomaisista munista on lisäksi löydetty antibiooteille resistenttejä bakteereita. Luomumunissa niitä ei ollut.

 

Marinoidut lihat maustamattomiin. Marinadi on tehty useimmiten vedestä, kasviöljystä, mausteista ja liudasta lisäaineita (jossain on jopa 16 eri lisäainetta) ja useimpiin on käytetty mm. aromivahvennetta natriumglutamaattia, jota on epäilty monenlaisista allergiankaltaisista oireista ja jopa ylipainon aiheuttamisesta. Kun jatkossa ostat maustamatonta lihaa ja maustat lihan itse tai teet terveellisemmän marinadin lihallesi, säästyt näiltä kaikilta lisäaineilta.

Marinadin voi tehdä esimerkiksi näistä aineksista: Öljyä, valkosipulia, chiliä, limeä, ruususuolaa ja pippuria.

 

Vaihda rypsi- ja rapsiöljy oliiviöljyyn. Suosi myös kookosöljyä. En kirjoittele tästä sen pidempää kappaletta, vaan voit käydä lukemassa tästä linkistä hyvää tietoa, miksi rypsiöljyn käyttöä kannattaisi vähentää. Jos haluaa oliiviöljyssä mennä vielä askeleen eteenpäin, kannattaa käyttää ekstraneitsytoliiviöljyä, koska tällöin oliiviöljy on kylmäpuristettua, eikä sitä ole myöskään jalostettu kemikaaleilla tai siihen ei ole käytetty väriaineita tai aromeja. Huom! Öljy tulee säilyttää aina tummassa lasipullossa, jolloin se estää öljyn härskiintymistä.

Rypsi- ja rapsiöljyt valmistetaan kaalien ja sinappien sukuun kuuluvien nauriiden ja lanttujen alalajikkeista rypsi ja rapsi. Kyseessä on teollisuusöljy, joka ei sovi ruuaksi. Sitä on käytetty kynttilöihin, saippuoihin, huulipunaan, voiteluaineiksi, musteisiin ja biopolttoaineeksi. Rapsiöljystä tehtiin aikanaan sinappikaasua. Luonnollisessa muodossa se aiheuttaa hengitysvaikeuksia, ummetusta, keuhkolaajentumaa, anemiaa, ärsytystä ja sokeutumista.

 

Vaaleat salaatit kannattaa vaihtaa tummiin, koska vaalea salaatti on lähestulkoon vain vettä, mutta tummat salaatit (lehtikaali, rucola, pinaatti..) pitävät sisällään runsaasti lehtivihreää eli klorofylliä, jonka molekyylinen rakenne on lähes täysin sama kuin punasolujen.

 

Mitä laatumuutoksia sinä voisit tehdä heti tänään ruokavaliossasi? Kerro se ihmeessä meille!

RSS
Seuraa sähköpostitse
Facebook
Twitter
Instagram
By |2018-06-28T10:09:10+00:00kesäkuu 28th, 2018|Hyvinvointi, Ravinto|0 Comments

Leave A Comment