Kuulutko, tai oletko joskus kuulunut rasvakammoisten joukkoon? Helposti sitä tulee kammoksuttua rasvan sisältämää energiamäärää ja muutenkin ajateltua; miksi tarvitsisin rasvaa, jos minulla on jo ennestäänkin rasvaa kehossani, josta haluan päästä eroon? Asia ei olekaan näin yksiselitteinen, vaan usein lisäämällä laadukkaita rasvoja ruokavalioon, voikin tapahtua päinvastoin; laihduttaminen helpottuu, suorituskykysi kokee sysäyksen ja alat voimaan kaikin puolin paremmin. Kokeile jo tänään lisätä aterioihisi laadukkaita rasvanlähteitä ja huomaa vaikutukset melko nopeastikin.

Miksi tarvitset rasvoja päivittäin ravinnosta?

Elimistön toiminnot tarvitsevat monipuolisesti rasvaa päivittäin. Et voi hyvin, jos et saa ruokavaliostasi tarpeeksi rasvoja. Rasva toimii osana elimistön aineenvaihduntaprosesseissa ja näitä tärkeitä rasvoja elimistö ei pysty itse tuottamaan, vaan ne on saatava ravinnosta. Jos karsit ruokavaliostasi liikaa rasvoja, voit huomata rasvojen vähyyden ihon kuivumisena, nivelien kolotuksena, alakuloisuutena ja vetämättömyytenä tai muistin sumeutena. Kun laadukkaat, pehmeät rasvat karsitaan minimiin, vaikuttaa se negatiivisesti myös veren rasva- ja sokeriarvoihin sekä verenpaineeseen kohottavasti. Ajattele, rasvojen välttelyllä voi olla aika vakaviakin seurauksia pitkällä aikavälillä! Joten nyt jos koskaan, on aika lähteä tekemään muutoksia päivittäisiin tottumuksiisi.

 

Miksi tarvitset rasvoja päivittäin ravinnosta?

Mistä lähteä liikkeelle?

Rasvoja tulisi saada päivittäin kokonaisenergiansaannista vähintään noin 30%. Rasvojen laadulla on merkitystä. Pyri syömään päivän aikana jokaisella ateriallasi monipuolisesti pehmeitä rasvoja, joita saat pähkinöistä, siemenistä, kylmäpuristetuista öljyistä, avokadosta ja rasvaisesta kalasta (omega-3). Esimerkiksi aloita aamusi smoothiella jossa on puolikas avokado, lisää lounassalaatin päälle kylmäpuristettua oliiviöljyä, syö välipalalla vajaa kourallinen pähkinöitä, syö päivälliseksi lohta ja iltapalalla lisää aterian joukkoon kurpitsansiemeniä. Jos et syö kalaa viikottain, ota käyttöön laadukas omega-3 -valmiste. Myös kananmunasta saat tyydyttymättömiä rasvahappoja ja sitä kannattaakin sisällyttää ruokavalioon vaikka päivittäin.

Voita ja kylmäpuristettua kookosöljyä, joka on sitä kovempaa rasvaa, ei mielestäni kannata pelätä, vaan voit aivan hyvin käyttää sitä kohtuullisesti ruoanlaitossa tai laittaa pienen voisilmän silloin tällöin aamupuurosi joukkoon. Muista kohtuus kovaa rasvaa sisältävissä maitotuotteissa, kuten juustoissa ja jäätelöissä, sekä lihavalmisteissa, kuten rasvaisissa leikkeleissä ja makkaroissa. Itse valitsen maitotuotteista mieluiten sen luonnollisimman version ja vältän kevyttuotteita. Vähennä valmisruokien syömistä, koska ne sisältävät hyvin usein salakavalaa tyydyttynyttä piilorasvaa. Leivonnaiset, suklaa ja jäätelöt ovat luonnollisesti asia, joiden syönti kuuluu olla myös kohtuudessa, koska ne sisältävät kaiken muun lisäksi transrasvoja, jotka eivät todellakaan tue hyvinvointia.

Yhteenvetona kaikesta: tarvitset rasvoja päivittäin! Vältä teollisesti tehtyjä transrasvoja ja pyri syömään monipuolisesti pehmeitä rasvoja. Muista omega-3 tärkeys. Käytä kohtuullisesti voita ja muita kovia rasvoja, niitäkin keho tarvitsee, mutta paljon vähemmän kuin pehmeitä.

 

 

Elina New Beginning uusi alku