Greippi – hedelmä, joka kannattaa sisällyttää omaan ruokavalioon!

RSS
Seuraa sähköpostitse
Facebook
Twitter
Instagram

Greipit ovat todellisia terveyspommeja, joita kannattaa ehdottomasti sisällyttää omaan ruokavalioon! Jos tämä hedelmä ei ole sinulle vielä entuudestaan tuttu, kerron siitä sinulle nyt hieman tarkempaa tietoa, jotta tulet sen kanssa enemmän tutuksi. Tätä kautta saatat rohkaistua seuraavalla kauppareissulla nappaamaan greippejä ostoskoriisi, ken tietää… 😉

Huom! Greippi ei sovi kaikille. Lue jutun lopusta, kenen tulee vältellä kyseistä hedelmää.

 

Greipin terveyshyötyjä:

– Greippi sisältää runsaasti kuitua ja vitamiineja, mutta hyvin vähän energiaa. Näin se voikin olla hyvä apu painonpudottajan ruokavaliossa, koska kuitupitoiset ruoat auttavat pitämään kylläisyyden tunnetta pidempään yllä.

–  Greippi on yksi vesipitoisimmista hedelmistä ja sen painosta noin 90% on vettä. Vesipitoisuutensa ansiosta se tukee kehosi nestetasapainoa, joka on enemmän kuin hyvä juttu! Kaikki kehosi toiminnot nimittäin vaativat vettä ja kun saat sitä riittävästi ravinnosta syöden ja juoden, varmistat, että kehosi toimii mahdollisimman hyvin, jolloin se on myös suuremmalla todennäköisyydellä hyvinvoiva ja terve.

– Greipit saattavat auttaa alentamaan huonoa kolesterolia eli LDL-kolesterolia. Huom! Jos käytät kolesterolilääkitystä, vältä greippien nauttimista, koska greipit heikentävät lääkkeiden imeytymistä.

 – Greippi sisältää A- ja C-vitamiinia, jotka auttavat vahvistamaan immuunijärjestelmääsi, jonka ansiosta pysyt paremmin terveenä.

– Verigreipin punainen väri tulee antioksidanttisesta lykopeenistä, jota on myös tomaateissa ja vesimelonissa. Lykopeeni auttaa ehkäisemään muun muassa sydänsairauksia.  

– Greipit auttavat laskemaan insuliinitasoja eli auttavat tasaamaan verensokeria.

– Greipit sisältävät kaliumia. Kalium säätelee yhdessä natriumin kanssa elimistön happo-emästasapainoa. Tämän lisäksi kalium säätelee myös sokeriaineenvaihduntaa ja kilpirauhashormonin eritystä.

– Greipit sisältävät flavonoideja ja kasvikemikaaleja, jotka auttavat suojaamaan vakavilta sairauksilta, kuten syövältä, sydänsairauksilta ja kasvainten muodostumilta.

 

Huom! Kun kuorit greippia, on ennen hedelmälihaa vaalea kerros, jonka saatat haluta kuoria pois, mutta älä tee näin, koska tuo valkoinen osa sisältää runsaasti antioksidantteja ja vitamiineja. Valkoinen osa on myös hyvin kuitupitoinen, joten se auttaa tukemaan suolistosi hyvinvointia, auttaa tasaamaan verensokeritasoja ja kolesterolia.

 

Miten voit lisätä greipin ruokavalioosi?

Voit nauttia greipin sellaisenaan, salaatissa, smoothiessa tai vaikka kana-aterioihin yhdistettynä. Itse nautin verigreipin sellaisenaan, mutta tavallisen greipin laitan smoothien joukkoon, koska maku on sellaisenaan itselleni hieman liian väkevä.

 

Kenen kannattaa välttää?

Kolesterolia alentavaa lääkitystä käyttäville ja elinsiirtopotilaille greippi ei sovi, sillä se estää tiettyjen lääkeaineiden imeytymistä.

 

Ps. Muista, että terveelliset elämäntavat koostuvat hyvästä kokonaisuudesta, johon kuuluu monipuolinen ja terveellinen ruokavalio, säännöllinen liikunnan harrastaminen, päivittäinen aktiivisuus ja riittävä lepo. Mikäli näissä edellä mainituissa on sinulla vielä kehittämisen varaa, lähde hiljalleen muokkaamaan niitä parempaan suuntaan. Voit valita vaikka yhden tietyn osa-alueen, jonka haluat muuttaa ja panosta siihen tällä viikolla. Voit esimerkiksi nauttia tänään tai huomenna välipalaksi verigreippiä ja saksanpähkinöitä ja näin varmistaa, että välipalasi on terveellinen!

 

By |2018-02-06T22:31:24+00:00helmikuu 6th, 2018|Ravinto|0 Kommenttia

Jätä kommentti