5 keinoa joiden avulla pidät kilot poissa pysyvästi!

RSS
Seuraa sähköpostitse
Facebook
Twitter
Instagram

Alkuinnostuksen ollessa suurta, kaikki tuntuu menevän nappiin, liikunta maistuu, terveellisen ruoan tekeminen luonnistuu ja paino tippuu. Noudatetaan ehkä jotain ohjelmaa tai suunnitelmaa ja nautitaan siitä, että joku määrää sävelet ja ohjeet ovat tarkat, joten niitä on helppo noudattaa. Mietit, että näinkö helppoa se todellakin on.

”Projekti” loppuu ja arki alkaa. Alkuun opitut ohjeet pysyvät hyvin mielessä ja liikuttuakin tulee lähes ainakin se määrä, mitä projektin aikana. Arki tulee vastaan kiireineen ja stressaavine ajanjaksoineen sekä juhlineen ja matkoineen. Sitten tuntuu siltä, että tekee mieli antaa periksi kerran kiusaukselle ja jäädä suunnitellun lenkin tai salitreenin sijasta sohvanpohjalle. Seuraavalla kerralla jostain mielen perukoista muistuu mieleen vanha tapasi syödä reilusti juustolla kuorrutettuja lämppäreitä telkkarin ääressä. Käsi alkaa käymään myös useammin karkkipussilla ja viikottaiset herkkuhetket vaihtuvatkin kahteen viikossa ja pian kolmeen. Huomaat olevasi takaisin vanhassa. Liikuntakaan ei enää kiinnosta ja tekee mieli antaa periksi. Kaikki tehty on nyt poissa. Ärsyttää vähän, mutta kynnys palata takaisin ruotuun on jo liian korkea. No, ehkä taas ensi syksyllä uudestaan. Samaa kaavaa vuodet toisensa perään.

Tätä kutsutaan jojotteluksi, jota valitettavasti iso osa kansasta tekee. Se on projektin aloittamista ja projektin lopettamista. Siinä välissä on sellainen kunnon OFF-jakso. Periaatteessa se on edestakaisin veivaamista lähtöviivalta eteenpäin ja takaisin lähtöviivalle tai jopa siitä taaksepäin. Mutta, koska luet tätä artikkelia, et halua olla tämä jojottelija, vaan haluat oikeasti pitää ne pudotetut kilot poissa ja saada tuloksista pysyviä! Joten jatka lukemista. Tulossa 5 keinoa joiden avulla pidät kilot poissa pysyvästi!

Äsken kerroin siitä, miten valitettavan usea elää terveellisesti tietyn jakson ja sen jälkeen tapahtuu jonkin asteinen ”repsahtaminen” ja siitä siirrytäänkin huomaamatta takaisin epäterveellisten tapojen pariin. Terveelliset elämäntavat koetaan projektina, johon panostetaan se tietty itselle asettama aika ja sitten sen jälkeen voikin tuntua, että pudotaan tyhjän päälle. Tämä tapahtuu usein silloin, jos mentaalipuolta ei ole huomioitu. Fat Burn + Detox -valmennuksessa haluamme tuoda myös henkisen puolen ja erilaiset uskomukset itsestämme esille. On tärkeää muokata omaa ajatteluaan ja asennetta. Se ei toimi pitkän päälle, että laihdutetaan ainoastaan jonkun ruokavaliopaperin ja varassa, vaikka se ruokavalio olisi loistava ja treenit olisivat tehokkaita, jos oma mindsetti on kadoksissa. Siksi haluankin tässä tekstissä antaa vinkkejä myös sun mindsettiin, siihen jota muuttamalla voit ainoastaan saada pysyviä tuloksia ja lopettaa sen varmasti itseäsikin niin kovin ärsyttävän jojoilun. Nyt mennäänkin asiaan ja tämän tekstin jälkeen, jos teet nämä asiat, joita neuvon sinua tekemään, olet jo hyvällä matkalla kohti pysyvää muutosta. Ohjeet ovat itse hyväksi todettuja ja niiden avulla itse olen pitänyt reilu 10 vuotta sitten pudottamani kilot poissa. 

 

5 keinoa joiden avulla pidät kilot poissa pysyvästi!

KEINO 1: PÄÄTÄ JA PYSY PÄÄTÖKSESSÄSI

Päätös syntyy tunteesta, että asialle on tehtävä jotain NYT. Ei joskus tulevaisuudessa, vaan NYT. Päätös tarkoittaa sitä, että sä sitoudut tekemään sen asian eteen jotain joka päivä. Myös silloin kuin ei yhtään huvita. Päätös on myös lupaus itsellesi, että vaikka mitä vastoinkäymisiä ja hidasteita tulisi, sä et luovuta. Tämä tarkoittaa nyt sitä, että jos sä haluat laihtua tai ylläpitää nykyistä painoasi ja elää terveellisesti, sä teet itsesi kanssa keskustelun siitä, että nämä tavat tulee pysymään sun elämässä. Ja koska sulla on asennetta ja haluat pitää lupauksesi itsesi kanssa, sä otat tämän päätöksen tosissasi. 

Päätöksessä pysyminen vaatii, tottakai se vaatii, itsekuria. Se vaatii tilivelvollisuutta omalle itselle. Kirjoitin jo aikaisemmin artikkelin itsekurista joka kannattaa käydä lukemassa TÄÄLTÄYmmärrä, että SE ON TÄYSIN SINUSTA KIINNI. Ei kenestäkään muusta. Ota vastuu ja pysy päätöksessäsi. Tiedät että tässä maailmassa hurjan moni on onnistunut pysyvässä painonhallinnassa. Myös moni on epäonnistunut, mutta sinun ei tarvitse olla niin kuin he ja epäonnistuneetkin voivat halutessaan onnistua. Se ei ole mikään mahdoton ja kaukainen haave, vaan se on 100% mahdollista. YMMÄRRÄ SE! Sun pitää tajuta se, että vanhaan ei ole palaamista, jos haluat saavuttaa tuloksia ja pitää niitä yllä. Joka päiväiset jäätelöt ja suklaapatukat eivät ole enää sinun arkeasi, vaan tilalla on jotain muuta terveellisempää, jonka toteuttaminen on täysin sinun vastuullasi. 

KEINO 2: ÄLÄ TEE SIITÄ LIIAN MONIMUTKAISTA

Jos muutat ruokavaliosi kerralla todella radikaalisti ja tavalla, josta tiedät että et pysty noudattamaan sitä lopun elämääsi, täytyy pysähtyä ja miettiä uudelleen toimintasuunnitelmaa. Esimerkiksi meidän valmennuksessa on viikon tehostartti, jonka jälkeen jatketaan perusravinnolla: runsaalla määrällä kasviksia ja proteiineilla, laadukkailla rasvanlähteillä sekä hiilihydraateilla. Siitä ei todellakaan tarvitse tehdä turhan monimutkaista, vaan simppeleillä perusjutuilla pärjää pitkälle.

Hyvin usein, kun ruokavalio on liian rajoitettua ilman mitään terveydellistä syytä, ruokavalion noudattamisesta arjen kiireessä voi tulla todella vaikeaa ja kun se on vaikeaa, se tulee myös lopetettua helpommin. Jonka jälkeen vanhoihin, vähän huonompiin tapoihin palaaminen on helppoa. Se helpoin vaihtoehto. Anna siis joustovaraa ruokavaliossasi ja välttämättä sinun ei tarvitse täysin kieltää itseltäsi mitään perusruokavaliossasi, niin tuolloin mistään ei tule sinulle niin sanottua kiellettyä hedelmää. 

KEINO 3: LIIKU

Tämä keino on todella oleellinen asia painonhallinnassa ja tulosten säilymisen kannalta, koska liikunta aktivoi mm. aineevaihduntaasi. Pidä kehosi liikkeessä, vähintään 3 kertaa viikossa tai mielellään enemmän ja siihen päälle päivittäinen arkiaktiivisuus. Kehosi rasvasolut rakastavat passiivisuutta ja jos haluat että ne pääsevät kasvamaan, pysy ihmeessä passiivisena. 😀 Kun liikutat kehoasi, aktivoit kehon rasvanpolttosysteemejä niin, ettei rasva pääse niin tiukasti kerääntymään ympärillesi. Harrasta niin lihaskuntoa kehittävää liikuntaa, kuin aerobista, sykettä nostattavaa treeniä, unohtamatta kehonhuoltoa, josta jooga on yksi huippu vaihtoehto.

KEINO 4: PIDÄ KIINNI RUOKARYTMISTÄSI

5-6 ateriaa päivässä, 3-4 tunnin välein on hyvä esimerkki toimivasta ruokarytmistä. Olemme jokainen yksilöitä, joten löydä oma ruokarytmisi ja pidä siitä kiinni. Vältä nälkäkiukkua ja siitä seuraavaa ”anna mulle ihan mitä tahansa syötävää” -fiilistä. Tiedät sen tunteen, kun nälkä on yltänyt niin pahaksi, että voisit syödä ihan mitä tahansa ja se ei ole painonhallintaan tähtäävän ystävätunne. Ruokarytmillä pidät aineenvaihduntasi vilkkaana ja mieliteotkin poissa. 

KEINO 5: VÄLTÄ LIIAN NIUKASTI SYÖMISTÄ, MUTTA ÄLÄ SYÖ LIIKAAKAAN

Tämä tuntuu olevan monelle laihduttajalle ongelma; syödään joko aivan liian niukasti omaan energiansaantiin nähden, joka pitkään jatkuen hidastaa aineenvaihduntaa ja siten vaikeuttaa painon pudottamista. Ja toki, kun energiaa saadaan aivan liian niukasti, vaikuttaa se myös energisyyteen niin, että olosta tulee helposti vetämätön ja liikkuminen ei tunnu hyvältä. Liian niukasti syömisestä voi seurata ahmimiskohtauksia, koska keho haluaa kompensoida liian suurta energiavajetta. Joten siksi tasapainon löytäminen on tärkeää. Pidän itse sääntönä, että energiansaantia ei kannata laskea alle 1 500 kalorin yli viikon ajaksi.

Laihduttajalle sopii noin -500 kalorin vaje ja jos haluat hallita painoasi ja pitää sen siinä missäå se nyt on, syöt sen verran kuin kulutat. Hyvin usein tämä määrä on noin 2000 korvilla naisilla, riippuen aktiivisuudesta. Paljon treenaava voi tarvita jopa lähelle 2500-3000 kaloria saadakseen oman energiantrapeensa täyteen. Tämä on hyvin yksilöllistä.

 

 

Jokainen tarvitsee tietyn tasapainon ajatellen painonhallintaa. Siitä ei saisi tulla liian hallitseva osa elämää, koska silloin se on liian vaikeaa ja taas sitä ei saisi unohtaa pitkiksi ajoiksi. Sen kuuluisi olla elämäntapa, asenne. Jos haluat saada jotain, saavuttaa jonkin asian, täytyy se pitää sopivasti mielessä ja tehdä niitä asioita jotka vie sua sitä kohti tai ylläpitää saavutettua tilannetta. Siitä ei kannata tehdä liian monimutkaista, se on osa elämää.

Lifestyle. Istun itse tätä kirjoittaessani Canggulaisessa kahvilassa. Söin juuri aivan ihanan halloumjuusto-salaatin ja ”detoxjuicen”. Valitsin terveellisen vaihtoehdon sen sijaan, että mättäisin lomalla päivittäin pitsaa, jäätelöä tai muita herkkuja. Bali on siksi aivan loistava paikka lomailuun. Olo on niin hyvä tästä ravitsevasta ruoasta. Elämä on valintoja. Sun tehtävä on löytää tasapaino. 

 

 

Jätä kommentti