Näin saat terveellisistä elämäntavoista pysyvät!

RSS
Seuraa sähköpostitse
Facebook
Twitter
Instagram

Oletko joskus harmitellut sitä, että suurenkaan innostuksen valtaaman fiiliksen jälkeen et ole onnistunut pitämään sitä tulta yllä ja tulokset ovat kadonneet nopeastikin niiden saavuttamisen jälkeen? Tuntuuko sinusta siltä, että motivaatio laskee kuin aasin häntä, päästyäsi tavoitteeseesi, tai jopa siinä vaiheessa kun et ole puolivälissäkään?

Tämä on todellakin arkipäivää ja keskustelen työssäni valmentajana siitä ihmisten kanssa jatkuvasti. On enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että henkilö, joka hakeutuu hyvinvointivalmennukseen, sanoo että häneltä puuttuu pysyvä motivaatio ja halu jatkaa opittuja elämäntapoja. On niin helppoa palata takaisin vanhaan. Tarvitaan tsemppaajaa ja motivoijaa, koska helposti arki ja sen kiireet vie. Tauko liikkumisesta ja terveistä elämätavoista venyy ensin viikon loman jälkeen toisella viikolla ja pian kuukaudella. Sitten olo onkin jo sellainen, että koko juttu alkaa olla unohtunut ja tapoja on vaikea alkaa opettelemaan uudestaan. Hyvin nopeasti ollaankin takaisin lähtöpisteessä, jos meno jatkuu.

Mikä siinä sitten on, kun toinen saa tavat pysymään elämässä, tauoista tai vastoinkäymisistä huolimatta? Mikä saa tämän henkilön aina palaamaan hyvien tapojen pariin? Mikä on se ero, kun toinen sanoo, että ruotuun palaaminen reissun jäljiltä ottaa niin koville, eikä ota onnistuakseen ja toinen taas odottaa innolla kun saa tauon jälkeen palata treenin ja terveellisen ravinnon pariin?

Miten saat tuloksista pysyviä? Ajatusten valtava voima

Mielellä ja ajatuksillamme on vaikutusta elämäämme enemmän kuin uskommekaan. Pystymme kouluttamaan mieltämme ja opettamaan sille uusia tapoja ja asenteita. Hyvin paljolti myös elämäntapojen muutos ja niiden ylläpito, vaatii isoa remonttia mielen maailmassa. Elämäntaparemontti onkin mielen maailman remontti, jonka vaikutukset tulemme näkemään suuresti omissa elämäntavoissa. Yleensä kun ihmisen toiminta vastaa hänen arvomaailmaansa, voi hän tuolloin yleensä hyvin. Kun jokin itsestä tai ulkoisesta maailmasta lähtöisin oleva asia uhkaa omaa arvomaailmaa, voi se vaikuttaa ihmiseen negatiivisesti ja uuvuttaa. Jos pidät terveyttä itsellesi tärkeänä arvona ja siitä huolimatta elämäntapasi ovat rempallaan, saa se sinut voimaan huonosti monin tavoin. Kun tunnistat omat arvosi ja pidät huolen että ne toteutuvat omassa elämässäsi, saat siitä energiaa toteuttaa hyviä asioita elämässäsi lisää. Muutut positiivisemmaksi ja alat ajatella aivan eri lähtökohdista vaikka liikkumisen ja ravitsemuksen vaikutuksia sinuun.

Mieti, mitä vaikutuksia pitkään jatkuneella passiivisuudella on terveydellesi ja jaksamisellesi. Ei kovin hyviä. Ja jos arvostat kehoasi ja yksi tärkeistä arvoistasi on terveys, et pysty tahallisesti olemaan pitkään passiivinen, vaan haluat tarjota kehollesi sen kaipaamaa liikettä tavalla jos toisella. Pitkään jatkunut tahallinen passiivisuus olisi vastoin arvojasi.

Jos pidät terveyttäsi tärkeänä sinulle, haluat tottakai ravita kehoasi mahdollisimman laadukkaalla ja sille sopivimmalla polttoaineella, eli ravinnolla. Olisi vastoin arvojasi syödä päivittäin moskaruokaa ja pumpata kroppa täyteen lisäaineita ja sellaista, mikä ei kehoon kuulu. Tässä tilanteessa kuitenkin voit viikonloppuisin hyvällä omallatunnolla halutessasi juoda lasin viiniä tai herkutella irtokarkeilla tuntematta siitä syyllisyyttä, koska pääosin arjessa syöt niin  hyvin, puhtaasti ja laadukkaasti. 

 

 

Ne tavat

Tavat ovat tapoja. On huonoja tapoja, joista haluaisi päästä eroon ja on niitä hyviä tapoja, joista saa elämään helppoutta. Kun jostakin asiasta muodostuu tapa, et tarvitse niin paljoa energiaa sen suorittamiseksi. Tätä voisi verrata omaan liikuntataustaani, joka oli aika nollassa nuoruudessa. Joku vain naksahti on-asentoon ja liikkumisesta tuli hyvin nopeasti minulle tapa. Sellainen tapa, jota halusi toteuttaa lähes päivittäin ja jonka mukaan aikataulutin muita menojani. Välillä siitä tuli jopa liian pakonomainen tapa, mutta olin niin hurahtanut liikkumiseen. Miten upea tunne on hikoilla, hengästyä ja antaa kropan elää. Ja miten mahtavaa oli huomata kehittyneensä, kun liike ei enää tuntunutkaan niin raskaalta, tai jaksoin mennä vielä lujempaa.

Se, syötkö aamupalan vai skippaatko sen,on myös opittu tapa. Et voi väittää, ettetkö pysty syömään aamupalaa, sekin on tottumuskysymys. Pystyt totuttamaan itsesi roskaruokaan ja kerta päivässä ateriointiin. Pystyt totuttamaan itsesi myös aamupalaan ja kolmen-neljän tunnin välein ruokarytmiin. Tottuminen vie aikaa, tavoiksi syntyminen vaatii toistoa toiston perään. Mutta et voi sanoa yrittäneesi, jos kokeilit vain kaksi viikkoa. Tavaksi oppiminen voi viedä aikaa; kuukausia tai jopa vuosia.

Mitä tahansa haluat ensinnäkään oppia, saati saada tavaksi, tarvitsee se oman aikansa. Jotta pystyt saamaan jonkin asian tavaksi, keskity yhteen tai kahteen asiaan kerrallaan, äläkä tuhlaa aikaasi yrittämällä muuttaa kaikkea kerralla. Todennäköisyys pysyvyyteen laskee huimia prosentteja, kun verrataa yhtä asiaa kahteen asiaan. Aloita sis mielellään yhden asian kuntoon laittamisella ja siirry sen jälkeen seuraavaan. Se ei ole sen monimutkaisempaa. 

Löydä omat arvosi, jos yksi niistä on terveys, ala elää tämän arvosi mukaista elämää. Muuta hyvinvointiasi asia kerrallaan ja luo terveistä elämäntavoista itsellesi tapa.

Me haluamme auttaa mahdollisimman montaa ihmistä löytämään itselleen tavat ja rutiinit, joiden avulla he pystyvät elämään hyvinvoivempina kuin koskaan aikaisemmin. Siksi luomme verkkovalmennuksia, joiden avulla saavutamme mahdollisimman paljon ihmisiä ja näin toteutamme omaa visiotamme. Myös sinulla on mahdollisuu osallistua milloin tahansa meidän ensimmäiseen valmennukseemme Fat Burn + Detox -verkkovalmennukseen! Voit lukea kokemuksia ja lisätietoa valmennuksesta TÄÄLTÄ. Ja pidä silmällä syksyä, koska silloin julkaisemme uusia valmennuksia! 🙂

Jätä kommentti