MITEN KASVATTAA ITSEKURIA?

RSS
Seuraa sähköpostitse
Facebook
Twitter
Instagram

Mitä tarvitset kulkiessasi nälkäisenä herkulliselta tuoksuvan leivoshyllyn ohi kaupassa ja suunnatessasi päättäväisenä tuoreosastolle? Entä kun juhlissa kaikki muut syövät itsensä ähkyyn ja sinä maistelet herkkuja hillitysti? Miltä tuntuisi olla jännittämättä etukäteen, lähteekö syöminen jälleen kerran lapasesta buffet-pöydässä? Entäpä miten tehdä liikkumisesta tapa, niin että treenaamisesta tulee tapa, josta ei halua luopua? Miten tämän kaiken saisi tavaksi, joka pääosin tulisi selkärangasta? Miten kasvattaa itsekuria? Se vaatii harjoittelua ja oman itsekurin treenaamista. Nimittäin kun saat itsekuriasi vahvistettua, alat automaattisesti toteuttamaan arjessasi hyvinvointiasi tukevia valintoja, jolloin ne alkavat tulla sinulta itsestään, eivätkä vaadi niin suurta ponnistelua!

Sanotaan, että itsekuri on kuin lihas, jota tulee treenata, jotta se vahvistuu. Tarvitset toistoja toistojen perään, jotta se muuttuisi automaattiseksi ja silti se kaipaa jatkuvasti vahvistamista, koska heikkoja hetkiä tulee meistä jokaiselle! Jollain tavalla itsekuri kuullostaa myös aika vaativalta, mutta jossain tapauksessa itseltään kannattaa sopivasti vaatia, mutta ei pakolla. Kun jostain tulee pakko, mielesi osaa kiemurrella ja hangata vastaan ja todellisia ylilyöntejä voi tapahtua. Itsekuri on ASENNE. 

HARJOITUS TEKEE MESTARIN TÄSSÄKIN ASIASSA JA JOKA KERTA SE ON HELPOMPAA. AJAN MITTAAN TOISTAESSASI TIETTYJÄ KAAVOJA, NIISTÄ TULEE SINULLE LÄHES AUTOMAATTINEN TAPA.

Usko pois! Kun toistat jotakin asiaa yli 10 kertaa, alkaa sen toteuttaminentulla kerta kerralta helpommaksi. Kun toistoja tulee useita kymmeniä, helpottuu se entisestään. Pian teosta on tullut sinulle tapa. Nyt emme tarkoita sitä, ettet ikinä saisi herkutella ja että loppuelämäsi olisi yhtä kieltäytymistä, tai että treenaamisesta pitäisi tulla pakkomielle ja liian hallitseva asia elämässä. Ei, ei, vaan nyt tulet oppimaan itsekuria, joka sinulla on sisäänrakennettuna pääosan ajastasi. 

Itsekuri on myös sitä, että voit välillä antaa itsellesi luvan ilman omantunnon tuskia nauttia, koska tiedät, että ansaitset luvan ja keventää treeneissä jos kroppa niin sanoo. Ja kaiken tämän voisimme koostaa lauseeksi: sinä hallitset omaa syömistäsi ja treenaamistasi terveellä tavalla. 

Miten kasvattaa itsekuria?

LÖYDÄ SYY JA YMMÄRRÄ KÄYTÖSTÄSI PAREMMIN

Kun eteesi astuu erilaisia kiusauksia, sinulla on edessäsi kaksi vaihtoehtoa. Sinä joko lankeat kiusaukselle, tai sinä ohitat sen. Tiesithän, että pallo on tuolla hetkellä sinulla ja sinä voit päättää, sanotko kyllä vai ei. Ennen kun teet mitään päätöstä, punnitse nämä kaksi vaihtoehtoa. 

Mieti, miksi sinä haluat esimerkiksi syödä tämän suklaalevyn. Mikä on syy? Kaipaatko lohtua? Onko sinula tylsää? Palkitsetko itseäsi? Mieti se pohjimmainen syy, miksi sinä haluaisit syödä tämän suklaan. 

Hyvin usein pidämme herkkuja palkintona tai lohdukkeina. Tämä voi juurtaa lapsuudesta asti ja näkyä tiettyinä tapoina aikuisuudessa. Opettele tuntemaan omat ajatuksesi ja juurtuneet uskomuksesi paremmin. On tärkeää että ymmärrät omaa käyttäytymistäsi, niin pystyt myös muuttamaan sitä, muuttamaan pääsi sisällä olevia käyttäytymismalleja. Se on todella mahdollista. 

Kun löydät pohjimmaisen syyn, pystyt ymmärtämään itseäsi ja toimintaasi paremmin nyt ja tulevaisuudessa. Pystyt myös vaikuttamaan ajatusmalleihisi harjoittelemalla tilalle uusia malleja. Esimerkiksi jos syöt palkitaksesi itseäsi raskaasta päivästä ja rentouttaaksesi itsesi, mieti voisitko valita tilalle ihanan meditaation kynttilän valossa tai lämmittää saunan ja rentoutua siellä? Minkä asian tekemisestä nautit? 

 

Miten kasvattaa itsekuria?

KYSYMYSPATTERISTO ”HEIKOILLE HETKILLE”

Edellisen lisäksi yksi hyvä tapa kasvattaa omaa itsekuria, on esittää itselle kysymyksiä hetkinä, jolloin mieliteot meinaavat ottaa vallan tai kun treenaamaan meneminen ei niin huvittaisi. Muista, että kun haluat hyvillä mielin herkutella tai kehosi tarvitsee lepoa, on se eri asia. Ensimmäinen patteristo on tarkoitettu hetkiin, kun herkuttelu meinaa lähteä lapasesta joko määrinä tai kertoina ja sitä haluaa vähentää. Esimerkiksi jos jokapäiväisestä suklaalevyn syömisestä tai kahvipöydän herkuista on tullut sinulle pinttynyt tapa, on tämä patteristo hyvä ottaa käyttöön. 

  • Käy etukäteen läpi tilanne, että syöt tämän herkun. Näe itsesi siinä hetkessä kun syöt herkun ja elä se hetki läpi. Miltä herkku maistuu, miltä se tuntuu? Mitä ajatuksia tämä herättää? 
  • Onko herkuttelun jälkeen hyvä olo? Vai jääkö silti jotenkin tyhjä olo? Käy läpi heränneet tunteet. Usein haemme herkuttelulla jotain pikaista mielihyvää, tässä hetkessä voit tarkkailla ulkopuolisena, mihin tarpeeseen haet mielihyvää herkuttelusta?
  • Mitä tarvitset? Voisiko se mielihyvä tulla jostain muusta kuin herkuttelusta? 

Käymällä ajatellen läpi tilanteen, huijaat aivojasi, koska aivot eivät aina ymmärrä mikä on totta ja mikä kuvitelmaasi. Nyt ainakin kuvitelmissasi söit jo herkun. Tarvitsetko sitä enää?

Kysymysten esittämisen jälkeen alat ymmärtää, miten pienen ja lyhytaikaisen mielihyvän kokemuksen herkun syöminen loppujen lopuksi tuo ja sen jälkeen fiilis ei olekaan niin hyvä, koska sinä näet sen juuri siinä tilanteessa repsahtamisena. Mieti taas kuinka kauaskantoisia vaikutuksia sillä olisi, kun päättäisitkin jättää herkun syömättä kerta toisensa jälkeen. Silloin kun olet tietoisesti antanut itsellesi hetken nauttia herkuista, tee se nautinnollisesti, koska sinä saat tehdä sen silloin. Kysymyksiä onkin hyvä esittää arjen hektisyydessä, kun meinat tarttua suklaalevyyn tai ajaa pikaruokaravintolan autokaistan kautta kotiin rankan työpäivän jälkeen. 

Jos haluat syventyä aiheeseen mistä saada energiaa ja motivaatiota, sun kannattaa lukea TÄMÄ teksti!

Entä kun treenaamaan meno ei niin huvittaisi?

Aina ei huvita, ei minuakaan aina huvita. Silti mennään. On tärkeää oppia erottamaan, milloin olet oikeasti levon tarpeessa ja milloin vastahakoisuus treenaamista kohtaan on silkkaa laiskuutta. Treenaamisesta saa tavan itselleen, kun alkuun vähän harjoittelee. Tässä kysymyksiä ja ajatusmalleja, joita voit esittää itsellesi, jos sohva tai jotkut muut tekosyyt meinaa viedä voiton. 

  • Mikä on minulle tärkein arvo? Onko se terveys? Jos se on terveys, niin onko liikkuminen tärkeää terveydelleni? No on, joten haluanhan pitää huolta terveydestäni? Tiedosta, miten tärkeää liikunta on terveydellesi ja näe, miten uskomattomia vaikutuksia liikkumisella on lyhyellä ja varsinkin pitkällä aikavälillä! 
  • Mitä jos lähden ja teen treenin, mikä olo minulle siitä tulisi? Miten hyvä olo valtaa kropan kun se on saanut liikkua, hikoilla ja hengästyä! Ymmärrä, että kun saat itsesi raahattua treenaamaan, piristyt takuulla! Muista että jos olo on nuutunut, ei tänään ole välttämättä pakko tehdä mitään kovaa suoritusta. Riittää että liikutat kehoasi.

Lue artikeli ”Miten saada liikunta säännölliseksi” TÄÄLTÄ.

TEE PÄÄTÖS! TEE PÄÄTÖS ETTÄ MINÄ PÄÄTÄN LIIKKUA SÄÄNNÖLLISESTI. PÄÄTÄN PITÄÄ KEHOSTANI HUOLTA. PÄÄTÄN MYÖS RAVITA SITÄ OIKEANLAISELLA RAVINNOLLA JA TÄSTÄ HETKESTÄ LÄHTIEN AION RAKASTAA ITSEÄNI JA KEHOANI. KOSKA ANSAITSEN SEN.

Tää teksti on osittain meidän Fat Burn + Detox-verkkovalmennuksen Motivaatio-osuudesta, jossa valmennettavat saavat joka viikko uusia tehtäviä oman motivaationsa parantamiseksi ja sen ylläpitoon. Me pidetään Meritan kanssa ihan TODELLA tärkeänä sitä, että mentaalinen puoli otetaan valmennuksissamme huomioon. Tämä on myös saanut kiitosta valmennettavilta ja näin tulokset ovat pysyvämpiä. Ajatukset ja asenteemme ovat NIIN oleellisessa asemassa, että niitä ei vaan voi jättää käsittelemättä. Tiesitkös sen, että valmennusryhmä aloittaa tänään yhteisen neljän viikon spurtin ennen kesää? Sinäkin voit olla yksi heistä!

Se ei vaadi lopulta kuin päätöksen. Päätöksen jossa sä pysyt. Ja sä pystyt siihen. Ihan takuuvarmasti. Tunne se, näe se ja koe se.

 

 

 

Jätä kommentti