Sunnuntain rutiinit

//Sunnuntain rutiinit

Sunnuntain rutiinit

RSS
Seuraa sähköpostitse
Facebook
Twitter
Instagram

Yleensä kun vuosi päättyy ja vaihtuu uuteen, käydään tuolloin läpi kulunutta vuotta; vastoinkäymisiä ja onnistumisia. Tuolloin joku tekee itselleen suunnitelman tai antaa uuden vuoden lupauksia. Toteutui ne tai ei, kuitenkin vuoden vaihde on uuden sivun kääntämisen aikaa. Haluankin vähän ravistella pakkaa ja kysyä sinulta, mitä tavoitteillesi ja haaveillesi voisi tapahtua, jos alkaisit toteuttaa tätä rutiinia joka ikinen viikko, joka viikon sunnuntaina? Miten paljon eteenpäin voisit päästä puolessa vuodessa? Entäpä vuodessa? Miten suunnitelmallisuus voisi vaikuttaa elämääsi? Se ei auta kun kokeilla. Minä olen kokeillut noin 3 kuukauden päivät. Ja saanut tuloksia. Aika yllättäviäkin. Tavoitteiden asettaminen on ehkä tutumpaa työelämässä, mutta pätee loistavasti myös vapaa-aikaan ja esimerkiksi hyvinvointitavoitteisiin.

Sunnuntai on minulle päivä, jolloin istahdan hetkeksi ja käyn läpi kuluneen viikon tapahtumat ja suuntaan katseen tulevaan viikkoon erilaisten kysymyksien avulla. Esitän itselleni noin viisi kysymystä liittyen vapaa-aikaan ja henkiseen kasvuun sekä noin viisi kysymystä liittyen työhöni ja eri projekteihin. Usein silti huomaan, että vastaukset menevät ristiin ja mukaan voi tulla niin työjuttuja kuin sitten vapaa-aikaa. Eikä se haittaa ollenkaan. Nyt haluan kertoa nämä yleisimmät kysymykset myös sinulle ja olen iloinen, jos otat nämä kysymykset itsellesi säännölliseen käyttöön.

 

VIIKOTTAISET KYSYMYKSET JA SUNNUNTAIN RUTIINIT

Mitkä ovat 3-5 tärkeintä asiaa, mitä olen saavuttanut tällä viikolla/ mikä on mennyt tällä viikolla hyvin? Mitkä ovat niitä pieniä askelia, joita olen ottanut kuluneen viikon aikana kohti tavoitteitani?

Viikot sujahtavat ohitse usein niin huomaamatta ja vaivihkaa. Mitä jos pysähtyisitkin oikeasti välillä miettimään, miten kalliin aikasi käytät päivittäin? Jos sinulal on jokin tärkeä tavoite tai tavoitteita, jotka haluat saavuttaa, oletko tehnyt niiden eteen jotain? Pysähtymällä tämän kysymyksen ääreen, näet teetkö oikeita asioita. Ja kun teet oikeita asioita, myös saavutat ennen pitkää isoiltakin tuntuvat tavoitteesi. Näe tavoitteesi pilkottuna osiin ja kulje niitä kohti joka päivä, ottamalla pieniä askelia.

Mikä ei mennyt niin hyvin kuluneella viikolla ja mitä opin siitä? Mikä haastoi minua erityisesti ja miten voin kasvaa siitä vahvemmaksi?

Muista myös, että vastoinkäymiset kuuluvat asiaan ja niitäkin on hyvä käsitellä, jäämättä niihin kuitenkaan pitkäksi aikaa makaamaan. Ne toimivat opettajina matkallasi ja kun otat niistä opiksesi, vahvistut ja opit paremmaksi siinä mitä teet, kerta kerralta. Voisi jopa sanoa niin, että merkittävä ja suuri onnistuminen on epätodennäköisempää ilman epäonnistumisia. Hyvin harva, jos kukaan voi menestyä ilman lukemattomia vastoinkäymisiä.

 

Mitkä on ne 3-4 asiaa, joihin haluan erityisesti ensi viikolla keskittyä? Kun valitsen nämä asiat, keskityn jokaiseen edes hieman, päivittäin ensi viikon ajan. 

Valitse vain 3-4 asiaa, ei sen enempää. Ihmisellä on vähän huono tapa haalia liikaa tavoitteita ja sitten ei pysty keskittymään niistä mihinkään täysillä. Joten ainoastaan tuo määrä, jopa mielellään vähemmän, riippuen ajasta jonka voit tavoitteisiisi käyttää. Muista tehdä pieniä tekoa jokaisen asian eteen päivittäin. Pieniä askelia. Kun toistat niitä, liikut kohti määränpäätäsi varmasti.

 

Minkä asian voisin tehdä tulevalla viikolla paremmin ja miten sen teen?

Aina kannattaisi pohtia, miten asian voisi tehdä hitusen paremmin. Sen ei tarvitse tarkoittaa sitä, että se vaatii sinulta suurta summaa rahaa tai 6 vuoden koulutusta joka tilanteessa. Se voi olla joku pieni asia, miten voisit tehdä asian paremmin tulevaisuudessa. Vaikka jos tavoitteenasi on laihtua ja tehdä elämäntapamuutos, mieti voisitko ensi viikolla keskittyä entistä enemmän uneen? Sen myötä voit huomata, että paino alkaa tippua helpommin kun keho alkaa toimia paremmin unen laadun ja määrän paranemisen myötä. Tai entäpä jos haluat päästä parempaan fyysiseen kuntoon, olethan muistanut huoltaa kehoasi? Jos et, keskittyisitkö siihen ensi viikolla ja aloittaisit päivittäiset kehonhuoltorutiinit? Voit huomata, että kehonhuollon myötä kroppa muuttuu joustavammaksi, palaudut paremmin ja mielikään ei käy niin ylikierroksilla.

Mitä asioita rakastan tehdä ensi viikolla? Valitsen 3 asiaa, joista toteutan ainakin yhtä per päivä. 

Aina ei tarvitse mennä tavoitteet mielessä, vaan olisi tärkeää saada päivittäin tehdä myös jotain mistä todella nauttii. Mahtavaa jos nautit tavoitteiden eteen asioiden tekemisestä, niin kuin minäkin teen! Helposti elämä voi vahingossa mennä tavoitteiden suorittamiseksi se sijaan, että nautittaisiin matkasta. Siksi myös nämä kolme asiaa on tärkeää löytyä viikkosuunnitemastasi. Mitä sinä rakastat tehdä? Onko se elokuvien katselua, musiikin kuuntelua, joogaa tai vaikka matkan suunnittelemista? Toinen tykkää virkata ja toinen katsella vaan takkatulen roihua. Näiden asioiden ei ole mikään tarve olla tuottavia, vaan ne on sellaista tekemisen tai olemisen muotoa josta vain tykkäät. Upota niitä päiviisi, jolloin mielekkyys pysyy mukana. 

 

Kun toteutat rutiinia säännöllisesti, alat muuttumaan suunnitelmallisemmaksi ja suuntaamaan katseesi asioihin, jotka oikeasti vie sinua eteenpäin. Unohtamatta toki myöskin sitä olemista ja rentoutumista. Voit huomata olevasi kuukauden päästä jossain sellaisessa pisteessä, jota et olisi voinut ajatellakaan aloittaessasi. Puhumattakaan puolen vuoden päästä! Minulle muunmuassa näiden ja muidenkin kysymysten esittäminen ja niihin vastaaminen on merkinnyt paljon. Itseni ja tekemiseni tarkkailu on tuonut minut melko kiitävällä vauhdilla tähän missä olen ja luonut elämääni tietynlaista rauhallisuutta ja uskoa prosessiin. Kun teen oikeita asioita säännöllisesti, voin olla lähes varma että kuljen kohti itselleni asettamia määränpäitä. Hitaammin tai nopeammin, mutta kuljen kuitenkin. <3 

 

 

 

RSS
Seuraa sähköpostitse
Facebook
Twitter
Instagram
By |2018-01-21T18:13:08+00:00tammikuu 21st, 2018|Lifestyle|0 Comments

Leave A Comment