6 tekoa, jotka auttavat tekemään päivästäni paremman!

RSS
Seuraa sähköpostitse
Facebook
Twitter
Instagram

Mitkä ovat päivittäiset tekosi tai rutiinisi, jotka auttavat tekemään päivästäsi paremman? Itselläni tuli heti mieleen nämä kuusi alla olevaa tekoa, jotka päivän mittaan auttavat voimaan paremmin, auttavat laskemaan stressitasoja ja auttavat olemaan enemmän läsnä hetkessä. 

 

Tässä ne tulevat – kuusi tekoa, jotka auttavat tekemään päivästäni paremman!

 

Aloitan päiväni suurella vesilasillisella.

Sekoitan silloin tällöin veden joukkoon myös sitruunaa tai limeä, jotka auttavat tehostamaan veden imeytymistä. Aamuinen iso vesilasillinen on jo hyvin pinttynyt tapa, joka tulee automaattisesti syvältä selkärangasta ja se onkin ensimmäinen asia, jonka teen aamulla heti heräämisen jälkeen. Vesi virkistää, tasaa yön aikana tullutta nestevajetta ja antaa potkua aineenvaihdunnalle. 

Lue, miten paljon vettä tulisi juoda 

 

Syön terveellisen aamupalan.

Syön joka aamu aamupalan, enkä osaisi millään kuvitella, että aloittaisin päivääni tyhjällä mahalla. Olisin varmaan todella kiukkuinen yksilö… 😀 Tykkään syödä useita eri aamupalakokonaisuuksia viikon aikana, koska vaihtelu virkistää. Välillä syön chiatuorepuuroa, välillä kaurapuuroa ja usein myös erilaisia smoothieita. Alla olevasta linkistä voit käydä katsomassa aamupalavinkkejä. 

Katso 7 aamupalareseptiä 

 

Pyrin nostamaan hien pintaan.

Päivät ovat välillä todella kiireisiä, mutta yritän silti mahduttaa ainakin 15 minuutin treenin päiviini, jolloin nostan hien pintaan. Jos jossain kohtaa päivästä avautuu tilaisuus pidemmälle treenille, silloin usein laitan korvanapit korviin ja lähden pitkälle lenkille. Liikunta lisää hyvää oloa ja treenin jälkeen on aina todella hyvä fiilis!

Kannattaa muistaa, ettei treenin tarvitse kestää aina tolkuttoman pitkään, vaan nopeatkin hikitreenit ovat hyväksi! Täältä löydät nopean HIIT-treenin ohjeet.

 

Pyrin hoitamaan vaikeimmat tehtävät heti aamupäivästä pois alta.

Jossain kohtaa luin kirjan Eat that Frog, jossa suositeltiin hoitamaan heti päivän alussa haastavin tehtävä pois alta, jolloin loppupäivä ei mene tehtävää stressatessa ja tästä olen kyllä samaa mieltä. Jos olet tottunut lykkäämään aina viimeiseksi sen ikävimmän, mutta silti pakollisen tehtävän, joka on jossain kohtaa hoidettava pois alta, pyri jatkossa tekemään tuo tehtävä aina ensimmäisenä ja silloin poistat viivyttelystä tulevan kurjan ja stressaavan tunteen itseltäsi ja tilalle astuu onnistumisen fiilis!

 

Laitan kännykän aina ajoittain sivuun ja olen kunnolla läsnä.

Kännykkään on todella helppo jäädä koukkuun ja someen pystyy karkaamaan sekunneissa. Elämässä on kuitenkin paljon muutakin koettavaa, nähtävää ja tunnettavaa ja esimerkiksi läheisten kanssa kunnolla vietetty aika ja hetkessä läsnä oleminen ovat tärkeitä. Mikäli huomaat, että kännykkä on kädessäsi turhan usein, päätä viettää ”kännykkävapaata” aina tietyn aikaa päivästä. Tällöin laitat puhelimen laukkuun tai laatikkoon ja pyrit olemaan täysin läsnä tai vain olet ja rentoudut. Puhelimeen ei varmasti kilahda tuona aikana mitään niin tärkeää, ettetkö voisi olla puhelimesta hetken erossa ja jos esimerkiksi odotat tärkeää puhelua, jätä puhelin äänelliseksi, mutta laita mobiilidata pois, jolloin puhelimeen tulevat ilmoitukset eivät ota jatkuvasti korvaan. 

Lue kirjoitukseni: Some = käsijarru, joka estää sinua pääsemästä eteenpäin?

 

Vietän hetken itsekseni ja hengittelen rauhassa / luen hyvää kirjaa.

Kiireisen arjen vastapainona tulee olla rauhallisia hetkiä, jolloin saa ladata akkuja. Näiden hetkien ei tarvitse olla pitkiä, jos vain pystyy kunnolla rentouttamaan mielen ja kehon. Jo 5-10 minuutin rauhallinen hengittely ja meditatiivinen hetki voi auttaa helpottamaan huomattavasti kiristäviä hermoja ja vilkkaana laukkaavaa mieltä. Hyvän kirjan lukeminen voi myös rentouttaa ja viedä ajatukset muualle pois stressaavista asioista. 

Katso täältä rentoutusharjoituksen ohjeet

 

Tässä siis kuusi tekoa omasta arjestani. Olisi todella mukava kuulla mitkä tietyt teot auttavat tekemään juuri sinun päivästäsi paremman? 

 

By |2018-08-09T21:00:00+00:00heinäkuu 31st, 2018|Hyvinvointi, Lifestyle|0 Kommenttia

Jätä kommentti