Viskeraalirasva – Mitä se on? Miten se vaikuttaa terveyteemme ja miten päästä siitä eroon?

RSS
Seuraa sähköpostitse
Facebook
Twitter
Instagram

Ihmiskeho koostuu osittain rasvasta ja rasva on meidän elimistöllemme tärkeää. Ihmiskeho ei nimittäin pysty suoriutumaan tärkeistä elintoiminnoista ilman rasvaa ja muun muassa kehon hormonitoiminta voi häiriintyä, mikäli rasvakudosta on kehossa liian vähän. Mikäli rasvaa on kuitenkin kehossa liikaa, on se terveydelle haitallista ja saattaa aiheuttaa useita eri terveysriskejä. Tässä kirjoituksessa kerron sinulle tarkemmin mitä viskeraalirasva on ja samassa kerron myös muutamia keinoja, miten voit alentaa viskeraalirasvasi määrää, mikäli juuri tämän rasvan määrä kehossasi on korkealla.

 

Miten rasvaa kertyy kehoon? 

Mikäli saat päivittäisestä ruokavaliostasi kulutuksesi ylittävän määrän energiaa, varastoituu tuo energia kehoosi ylimääräisenä rasvana rasvakudokseen joko ihonalaisena rasvana, viskeraalirasvana eli sisäelinten ympärille kertyvänä rasvana tai pieni määrä rasvasta voi kertyä myös lihaksiin.

Keho varastoi rasvaa energiakseen ja säilyttää sitä ”pahojen päivien varalle, jolloin energiasaantisi on niukempaa”. Näistä kolmesta edellä mainitusta viskeraalirasva on kaikista haitallisinta ja se on riski terveydellesi. Mitä enemmän viskeraalirasvaa kehossasi on, sen pahempi. Toki myös runsas ihonalainen rasva on haitallista ja sitä kannattaa pyrkiä vähentämään siinä missä viskeraalirasvaakin.

 

Hoikalla henkilöllä voi olla myös viskeraalirasvan määrä koholla!

Normaalipainoisella henkilöllä, joka näyttää ulospäin suht hoikalta voi olla viskeraalirasvan määrä koholla, vaikkei se siltä muiden silmään näyttäisi. Epäterveellinen ruokavalio sekä liikkumattomuus saattavat kerryttää viskeraalirasvaa myös ulkoisesti hoikan näköiselle henkilölle. Suosittelemmekin käymään kerran vuodessa kehonkoostumusmittauksessa, jonka avulla pysyt selvillä siitä, mitä kehossasi tapahtuu ja millä mallilla muun muassa viskeraalirasvasi määrä on. Kehonkoostumusmittauksia pystyy teettämään nykypäivänä edulliseen hintaan muutamalla kympillä kuntokeskuksissa ja hyvinvointipalvelun tuottajilla. Tutustu alueesi lähimpään mittauspaikkaan ja käy ottamassa selvää omasta viskeraalirasvasi määrästä.

 

Mitkä ovat viskeraalirasvan haitat?

Viskeraali- eli sisäelinten ympärillä oleva rasva on vatsaontelossa sisäelinten ja suolten väliin ja suolen ympärille, sekä sisäelinten sisään, eteenkin maksaan, kertyvää rasvakudosta. Maksan rasvoittuminen tarkoittaa mm. että maksasoluihin kertyvä rasva suurentaa maksaa aiheuttaen sen toimintaa heikentävän rasvamaksan. Suuri vyötärönympärys on yksi hälytysmerkeistä rasvamaksan osalta, eli omenavartalo kielivät viskeraalirasvan suuresta määrästä. Jenkkakahvat eivät taas välttämättä tarkoita viskeraalirasvan suurta määrää, vaan tällöin on todennäköisesti kyse ihonalaisesta rasvasta, joka ei ole niin haitallista, mitä viskeraalirasva on.

 

Mikä tekee juuri viskeraalirasvasta vaarallisempaa?

Vatsaontelon rasvasolut eivät ole passiivisia, vaan ne ovat ihonalaisia rasvasoluja aktiivisempia, joka tarkoittaa, että ne vapauttavat haitallisten ja myrkyllisten aineiden pääsyä verenkiertoon. Ne muun muassa vapauttavat rasvahappoja, jotka kulkeutuvat maksaan ja muuttavat sen aineenvaihduntaa. Maksasolut alkavat erittää kovia rasvoja ja sokereita, jotka kohottavat kolesterolia, verenpainetta ja alentavat insuliinin vaikutusta elimistössämme, jolloin haima kyllä tuottaa insuliinia, mutta sen teho on heikentynyt. Tästä johtuen taas esimerkiksi kakkostyypin diabeteksen riski kohoaa, samoin kuin myös muiden sydän- ja verisuonitautien. (Shuster 2012)

Ps. Viskeraalirasva voi myös vaikuttaa mielialaan negatiivisesti ja se voi muun muassa aiheuttaa väsymystä, huonovointisuutta, stressiä, ahdistusta, mielialan vaihtelua ja jopa masennusta, joka saattaa johtua kortisolitasojen noususta.

 

Paras tapa vähentää viskeraalirasvaa?

Viskeraalirasvaa saa parhaiten vähennettyä oikenlaisen ruokavalion ja säännöllisen liikunnan avulla. Tärkeimpänä on saada ensin liialliset energiat karsittua pois ja varmistaa, ettei päivittäin nautittu energian määrä ylitä kulutusta. Tämän jälkeen on hyvä lähteä vähentämään sokerin saantia, koska mitä enemmän sokeria ruokavalio sisältää, sitä enemmän keho pitää kiinni viskeraalirasvasta ja sitä voi kertyä vain lisää. Sokerin lisäksi myös omasta ruokavaliosta kannattaa lähteä karsimaan pois kaikki epäterveellisiä, runsaasti käsiteltyjä lähteitä ja alkaa lisätä enemmän ravinnerikkaita, puhtaita lähteitä. Tämän lisäksi on tärkeää myös muuttaa ruokavaliosta saadut rasvan lähteet ja poistaa kovia rasvoja ja lisätä hyvien rasvojen lähteitä. 

Lähde ensimmäisenä tarkkailemaan päivittäistä energiansaantiasi ja varmista, että saat päivittäisestä ruokavaliostasi jonkin verran vähemmän energiaa kuin kulutat, et enemmän. Hyvä apuväline tähän voi olla esimerkiksi www.sulamo.fi jonka avulla voit pitää kirjata päivittäin nauttimiesi kalorien määrästä. 

Lue kirjoitukseni: Terveellinen syöminen, miten tehdä siitä pysyvää?

 

Liikunnalla on myös tärkeä rooli!

Liikunnan suhteen hyvä tapa lähteä vähentämään viskeraalirasvaa on harrastaa viikon aikana useita kertoja aerobista liikuntaa, joka tarkoittaa tasavauhtista harjoitusta, jossa sykkeesi pysyy noin 70% maksimisykkeestäsi. Tällaisessa harjoituksessa kehosi käyttää energianlähteenään suurimmaksi osaksi rasvaa ja samalla myös aerobisen, pitkäkestoisen harjoituksen tekeminen tuntuu hyvältä, koska esimerkiksi reipas kävely virkistää ja sitä jaksaa ja voi tehdä useamman kerran viikossa, mielellään vaikka joka päivä. Toki viikon aikana on hyvä tehdä vaikka 1-2 harjoitusta, jossa sykkeesi nousee kunnolla korkealle, hengästyt ja hiki nousee pintaan.

 

Ota heti tänään ensimmäinen askel kohti terveellisempää elämää ja lähde lenkille, nauti terveellinen ateria tai tee jokin muu teko, joka edistää hyvinvointiasi!

Ps. Lähde mukaan 7.5. starttaavaan FBD-verkkovalmennukseen. Voit käydä lukemassa lisätietoa tästä linkistä. 🙂 

 

By |2018-04-28T08:55:07+00:00huhtikuu 28th, 2018|Hyvinvointi|0 Kommenttia

Jätä kommentti