Haluan toivottaa sinulle oikein hyvää Joulua! Kiitos, kun olet ollut meidän mukana tämän puolen vuoden ajan ja toivottavasti kuljet meidän rinnalla myös ensi vuonna, jolloin on tiedossa kaikkia uusia mahtavia asioita. <3

Tammikuussa starttaa muun muassa meidän Facebookissa Supertammikuu, jossa jaamme joka päivä hyvinvointivinkin ja järjestämme tammikuun jokaisena maanantaina arvonnan, josta voit voittaa hyvinvointiin liittyviä palkintoja. Tammikuun 8. päivä starttaa myös meidän uusin neljän viikon kestoinen Fat Burn + Detox -verkkovalmennus.

Voit käydä lukemassa lisätietoa valmennuksesta täältä ja samalla voit myös halutessa ennakkoilmoittautua mukaan, jolloin saat koodilla FATBURN -10% alennuksen valmennuksestasi.

 

Mutta nyt, näin jouluntoivotuksen yhteydessä haluan jakaa sinulle muutaman vinkin kevyempään joulunviettoon, joiden avulla voit nauttia enemmän itse joulusta, etkä niinkään pelkästään jouluherkuista. 😉

Elina kirjoitti aiheesta myös hyvän kirjoituksen: Miten välttää joulukilot. Kannattaa käydä sekin lukemassa.

 

Tässä pikaisesti muutama vinkki joulunpyhille:

Nauti hetkistä, älä pelkästään ruoasta. Joulu on yhdessä olemisen aikaa, hetkistä nauttimista ja läsnä olemista. Jouluruoista nauttiminen on toki mukavaa, mutta syömisestä ei kannata tehdä joulun kohokohtaa tai siitä, että annat itsellesi täyden vapauden syödä usean päivän ajan mitä sattuu. Syömisen vapaus saattaa tuntua tässä hetkessä hyvältä päätökseltä, mutta jälkikäteen saatat katua jatkuvaa ylisyömistä usean päivän ajalta. Eli tiivistettynä, mieti jo etukäteen, miltä haluat olosi tuntuvan joulun jälkeen?

Muista juoda joulun pyhinäkin joka päivä riittävästi vettä. Joulun aikana huomio kiinnittyy usein eniten syömiseen ja jatkuvaan napostelemiseen. Veden juominen saattaa näiden lomassa kokonaan unohtua. Tästä johtuen saatat muun muassa erehdyksissä luulla janon tunnetta näläksi, jolloin syöt entistä enemmän. Kun pidät huolen, että juot päivän aikana tasaiseen tahtiin 2-3 litraa, pidät elimistösi nestetasapainosta parempaa huolta ja samalla myös voit auttaa suolesi normaalia toimintaa, jolloin jouluruoat eivät aiheuta pahaa ummetusta, josta voi koitua kärsimystä joulun jälkeisinä päivinäkin.

Vältä juomasta kaloreita. Erilaiset juomat pitävät sisällään usein runsaasti kaloreita. Tällöin saatat saada syömisen lisäksi myös nesteen muodossa päivän aikana hyvän määrän energiaa. Varsinkin alkoholi on melkoinen kaloripommi ja sen lisäksi se vielä vaikuttaa huonolla tavalla aineenvaihdunnan toimintaan ja muun muassa tehostaa rasvan kertymistä keskivartaloon. Päätä mieluummin juoda joulun aikana vettä jokaisella aterialla ja janojuomaksi ja näin vältyt juomasta turhia kaloreita.

Pidä huoli ateriarytmistäsi joulunakin. Moni haluaisi antaa itselle hieman löysää joulun aikana ja ajatella, ettei se nyt haittaa jos muutaman päivän ajan syön mitä mieli tekee, mutta tällainen päätös saattaa ajaa omat ruokailutottumukset pahasti karille pitkäksikin ajaksi. Sen sijaan voit antaa itsellesi luvan löysätä, vaikka yhden päivän ajan, mutta tänäkin päivänä kannattaa päättää, että vaikka jotkut ateriat sisältävät herkkuja, pidät silti hyvää huolta ateriarytmistäsi ja mikä tärkeintä, seuraavana päivänä päätät palata taas takaisin terveellisen syömisen pariin.

Muista, että valtavasta ruoka- ja herkkumäärästä tulee jälkikäteen todella huono olo. Suuret annokset tekevät olon todella tukalaksi ja samalla myös ruoansulatusjärjestelmäsi joutuu koville. Olo saattaakin olla useiden tuntien ajan ylisyömisestä todella huono, etkä jaksa tehdä juuri mitään. Tämän lisäksi ylisyömisestä ja runsaasta herkkujen nauttimisesta joutuu kärsimään vielä seuraavanakin päivänä, koska olo tuntuu tukalalta ja krapulaiselta.

Ruokaa lautaselle laittaessa päätä jo etukäteen, että annoksestasi tulee maltillisen kokoinen. Jotta tuskaisen olon, ähkyn tunteen ja väsymyksen saisi pidettyä poissa, kannattaa jo ennalta päättää, että voit kyllä syödä jouluruokia ja nauttia niistä, mutta maltillisen kokoisissa annoksissa ja niin, että syöt päivän aikana myös hyvän määrän terveellistä ruokaa. Näin olet tehnyt päätöksen jo ennakkoon, jolloin maltillisuus pysyy mielessä syödessä.

Tärkeää on myös muistaa pureskella jokainen suupala kunnolla. Tällä vältät hotkimisen ja ähkyyn syömisen. Kun pureskelet jokaista suupalaa 10-20 kertaa, silloin et tule hotkineeksi ateriaasi ja tulet todennäköisemmin kylläiseksi pienemmästä määrästä.

 

Muista, että arki jatkuu joulun jälkeenkin ja tekemällä joulun aikana järkeviä päätöksiä, tulee olosi olemaan parempi joulun jälkeen, etkä joudu potemaan joulun jälkeistä morkkista ylisyömisestä tai liiallisesta herkuttelusta.

Rauhallista ja tunnelmallista Joulua! <3

merita new beginning