Turvottaako kesän jäljiltä? Tee nämä 4+1 tekoa ja kevennä oloasi

RSS
Seuraa sähköpostitse
Facebook
Twitter
Instagram

Upea kesä on edelleenkin menossa, mutta näin elokuussa monien lomat ovat jo päättyneet ja aletaan palaamaan arkeen. Kesän aikana osa on takuulla pysynyt terveellisissä elämäntavoissa, osa taas ottanut vähän rennommin ja osalla kesä meni sitten riemuiten kunnolla herkuttelusta, kuten grilliruoista, jäätelöistä ja vaikka terassisiidereistä. Me kannatamme aina järkevää herkuttelua ja tasapainoa ravinnossa, mutta halusimme rientää avuksesi, jos nyt jostain syystä kesä pääsi aiheuttamaan sulle turvottavan olon josta haluat eroon. Turvottaako kesän jäljiltä? Tee nämä 5 tekoa ja kevennä oloasi!

Kokosimme listan mielestämme parhaista nikseistä, joiden avulla kevennät oloasi nopeastikin. On tärkeää palata takaisin terveellisiin rutiineihin mahdollisimman nopeasti, jolloin vältyt pitkäaikaiselta sivupoluille poikkeamisilta ja sitä kautta runsaista kertyneistä kiloista ja energiattomuudesta. Joten olisiko viimeistään nyt aika?

1. Juo runsaasti vettä

Tämä ei ole turha käsky! Sitä toitotetaan joka puolella, mutta toteutatko sitä arjessasi oikeasti? Olemme kirjoittaneet aiheesta kattavamman artikkelin, jonka voit lukea TÄÄLTÄ.  Keho tarvitsee vettä voidakseen hyvin ja niin kehon ruoansulatus, lämpötilan säätely kuin kudokset ja niveletkin tarvitsevat vettä voidakseen hyvin ja toimiakseen optimaalisesti. Nyrkkisääntönä noin 1,5-2 litraa vettä on sopiva määrä, jos hikoilet, tarvitset vettä tarpeen mukaan enemmän. Älä kuitenkaan lisää veden määrää liian nopeasti, vaan mielummin vähitellen ja löydä oma, yksilöllinen tarpeesi. Liika veden juominen voi aiheuttaa voimattomuutta tai esimerkiksi päänsärkyä japahimmillaan vesimyrkytyksen. 

Vedenjuonnin positiiviset vaikutukset:

  • Aineenvaihdunta piristyy ja ruoansulatus toimii paremmin. Herättää kehon uuteen päivään
  • Tukee maksan ja munuaisten terveyttä. Auttaa poistamaan kehosta sinne kertyneitä myrkkyjä ja kuona-aineita
  • Ravintoaineet ja happi pääsevät kulkeutumaan kehon soluihin paremmin
  • Iho ja hiukset voivat paremmin
  • Toimii vastustuskyvyn tukena

 

2. Syö päivän jokaisella aterialla kasviksia, hedelmiä tai marjoja 

Täytä lautasesi kasviksilla ja syö niitä värikkään monipuolisesti. Tulet huomaamaan nopeasti muutoksia omassa olossasi kun ravitset kehoasi värikkäästi. Valitse ravintoasi mahdollisimman paljon tuoreosastolta ja hyödynnä niin erilaisia juureksia, yrttejä kuin sipuleitakin, syö erilaisia hedelmiä ja marjoja päivittäin. Syö niitä raakana, raasteena, paistettuna, keitettynä. Ylläthän päivässä puoleen kiloon? Se on minimisuositus, upeinta olisi että määrä olisi jopa lähelle kilon päivässä monipuolisesti syötynä! Huomioi, että tähän lasketaan nyt myös hedelmät ja marjat.

Haluatko pika-apua? Voit halutessasi pitää ensiavuksi detox-päivän meidän 27.8. starttaavasta Fat Burn + Detox -verkkovalmennuksestaLöydät ohjeet Detox-päivään TÄÄLTÄ.

Kasvisten lisäämisen positiiviset vaikutukset:

  • Helpottaa painonhallintaa.
  • Parantaa elimistösi vastustuskykyä sekä ehkäisee kehoa ennenaikaiselta vanhenemiselta
  • Auttaa sydän- ja verisuonisairauksien ehkäisemisessä ja hoidossa vähentää riskiä sairastua aikuisiän diabetekseen
  • Auttaa suoliston toimintaa pysymään hyvänä.
  • Vähentää riskiä sairastua tiettyihin syöpätyyppeihin, kuten paksunsuolen syöpään, mahasyöpään ja keuhkosyöpään. Runsas kasvisten käyttö saattaa suojata myös rintasyövältä.

3. Vähennä reilusti laaduttomia hiilihydraatteja

Tämän teon myötä näet nopeita muutoksia omassa olossasi, koska nopeilla hiilihydraateilla, joita saat vaikka valkoisesta leivästä tai jäätelöstä, on väsyttävä sekä usein myös turvottava vaikutus. Nopeat hiilihydraatit kertyvät myös kavalasti vyötäröllesi. Joten nyt on aika tarkistaa kuivakaapit ja tsekata, että käyttämäsi viljat olisivat täysjyväviljaa. Huomaa että monet pastatkin sisältävät vehnää ja niiden syömisestä tulee tukkoinen olo. Kokeile pastojen tilalle välillä quinoaa, täysjyväriisiä tai kikhernenuudelia. 

Tsekkaa myös lautasmalli, äläkä laita hiilihydraatinlähdettä lautasellesi yli 1/4 lautasesta. Täytä siis puolet lautasesta salaatilla, 1/4 hiilihydraatin lähteellä ja noin 1/4 proteiinin lähteellä. Muista, että ihmiskeho tarvitsee hiilihydraatteja! Erityisesti jos treenaat paljon, TÄYTYY ruokavaliossa olla hiilihydraatteja, mutta niiden lähteillä on todella paljon merkitystä. Tunnet sen takuulla olossasi!

4. Liiku päivittäin 

Kyllä vain, suolisto, aineenvaihdunta, verenkierto ja kehon lihakset,mielesi…- siis koko hyvinvointisi tarvitsee päivittäistä liikuntaa! Liikunnan ei ole pakko olla hampaat irvessä toteutettua liikuntaa, vaan se voi muodostua myös hyötyliikunnasta. Tärkeintä on kuitenkin se että liikut. Joogaa, tee kehonpainotreenejä, käy salilla tai lenkillä, tanssi… Liiku. On tärkeää että kiinnität huomiota kehon liikkuvuuden parantamiseen, koska kehossa on usein jumeja, joita avaamalla saat jo kertyneet kuonatkin liikkeelle. Tähän liputamme joogaa! Löydät treeniohjeita meidän Viikon treeni -pankista TÄÄLTÄ. 

Säännöllisen liikunnan positiiviset vaikutukset 

  • vähentää kehon ylimääräisen rasvan määrää ja auttaa painonhallinnassa
  • auttaa alentamaan verenpainetta
  • parantaa mielen hyvinvointia ja antaa arkeen lisää energiaa
  • vahvistaa luita ja lihaksia
  • parantaa ryhtiä ja kuntoa
  • helpottaa ummetusta, koska suolisto toimii paremmin
  • parantaa kehontuntemusta

5. Me itse tehdään säännöllisesti D-drinkki -kuuri – keho kiittää!

D-drinkki sisältää mm. nokkosuutetta, parsakaalta, artisokkaa, maarianohdaketta, villivalkosipulia, karhunlaukkaa, spirulinaa, kurkumaa sekä inkivääriä. Ah, kun lähdet googlettamaan, mitä vaikutuksia hyvinvointiisi näillä ainesosilla on, niin tiedät, miten loistava tapa tehdä hyvää keholle tää on! Itse teen kuurin noin muutaman kerran vuodessa, kun koen, että kroppa kaipaa vähän boostausta aineenvaihduntaani ja haluan pistää tehoja maksan sekä munuaisten toimintaan. D-drinkin voit tilata itsellesi omasta mielestäni todella hyvällä hinta-laatu -suhteella TÄÄLTÄ

Huomaan, kun teen kuurin, voin hikoilla treeneissä tavallista enemmän ja myös aineenvaihduntani kokee boostauksen. Tämä kuuri on siitä helppo, että juon sen aamulla tyhjään vatsaan, sen perään juon Fit Linen aamujuoman ja muutoin pyrin syömään terveellisesti. Ihana startti kuonien poistoon! Jos kiinnostuit ja haluat tietää käyttämistämme Fit Linen ravintolisistä lisää, laita meille viestiä ja autamme mielellämme. 🙂 

Upeaa elokuuta! Ja muista, että sä olet elämäsi tärkein ihminen, joten pidä huolta sun omasta hyvinvoinnista. 

 

Jätä kommentti