Top 5 juttua omasta aamustani!

RSS
Seuraa sähköpostitse
Facebook
Twitter
Instagram

Aamun aloituksella on suuri vaikutus koko päivän kulkuun.  Aina kun aloitan aamuni aikaisin, herään rauhassa ennen muita, suunnittelen alkavaa päivääni ja joskus jopa teen nopean treeninkin, silloin koko loppupäivä sujuu paremmin. Huomaan, että silloin olen paljon tuottoisampi ja saan tehtyä enemmän asioita. Asiat etenee ja illalla nukkumaan mennessä on hyvä mieli!

Sitten taas jos aamulla torkutan herätyskelloa, käännän vain kylkeäni, herään liian myöhään ja nousen kiireellä ylös tekemään aamujuttuja ja juoksen huoneesta toiseen, huomaan, että aamupäivä on usein takkuinen ja samoin myös mieli. Saatan vähän möksöttää koko aamupäivän ajan, otsaa kiristää ja asioihin kiinni tarttuminen tuntuu nihkeämmältä. Kaikki vähän jää ja aika vain kuluu. Onko sulla sama juttu?

Koska haluan, että aamut ja päivät ovat mahdollisimman hyviä, olen koittanut luoda hyviä aamurutiineja ja niiden kautta tehdä päivistäni onnistuneita ja tuottoisampia ja panostaa asioihin, joihin haluan oikeasti panostaa. Tänään jaankin teille viisi juttua omista aamuistani ja tämän kautta ehkä saan motivoitua sinuakin panostamaan omiin aamurutiineihisi, ken tietää… 😉

 

Herää aikaisemmin ja tee jotain kehittävää!

Aamun ensimmäiset minuutit ovat ratkaisevia koko loppupäivän kulkua ajatellen ja sen vuoksi heti heräämisen jälkeen olen pyrkinyt tekemään jotain sellaista, joka tukee koko loppupäivääni. Tämän vuoksi en esimerkiksi koske kännykkään ja avaa somea / sähköpostia heti ensimmäisenä, koska tällöin syötän mielelleni asioita, joita se ei tarvitse heti heräämisen jälkeen. Sen sijaan käytän aamun ensimmäiset hetket lukien, venytellen, liikkuen, treenaten tai alkavaa päivää suunnitellen, koska tällöin keskittymiskyky on kohdillaan ja saan tehokkaan startin päivään. Suosittelen tätä kovasti juuri sinulle, jos sinusta tuntuu, että aamut ovat täyttä kaaosta, etkä saa päivän aikana oikein mitään aikaan.

Käy lukemassa kirjoitukseni: 5,4,3,2,1 GO!

 

Suunnittele päivääsi! Mieti, mitä kaikkea haluat saada tehdyksi?

Käyttämällä aamulla muutaman minuutin tai vaikka puoli tuntia aikaa miettien, mitä haluan saada päivän aikana aikaan ja missä järjestyksessä, tulen todella paljon suuremmalla todennäköisyydellä tehneeksi kaikki nuo asiat, kuin se, että annan ajan vain kulua.

Jos sinä haluat saada enemmän tehtyä päivien aikana tai jos haluat panostaa johonkin tiettyyn asiaan enemmän, vietä aamulla hetki aikaa listaten kaikki haluamasi teot paperille ylös ja sen jälkeen käy listasi läpi ja merkkaa numeroin kaikki tehtäväsi tärkeysjärjestykseen ja pyri tekemään ne siinä järjestyksessä. Kannattaa myös hoitaa haastavin tai epämukavin tehtävä mahdollisimman nopeasti pois alta, koska juuri sitä tulee usein siirrettyä ja siirrettyä ja se jää lopulta tekemättä. Tämän lisäksi kannattaa myös miettiä, milloin aiot toteuttaa minkäkin tehtävän, jotta sinulla on tarkemmat ajankohdat mietittynä valmiiksi ylös ja jos vain mahdollista, merkkaa tarkka ajankohta kalenteriisi ja varaa sille oma aikansa, jolloin panostat vain ja ainoastaan kyseiseen tehtävään.

 

Juo iso lasillinen vettä ja syö terveellinen aamupala!

Suuntaan joka aamu heräämisen jälkeen keittiöön ja juon suuren lasillisen vettä. Keho on yön jäljiltä hieman kuivunut ja iso vesilasillinen auttaa palauttamaan nestetasapainoa. Usein rutistan joukkoon tuoretta sitruunan- tai limen mehua, joka tehostaa veden imeytymistä. Tämän jälkeen nautin aamupalan noin 15-30 minuutin kuluttua veden juonnista.

Aamupalaan kannattaa panostaa, koska se vaikuttaa yhtälailla koko päivän kulkuun. Aamupalan syömättä jättäminen tai kehno aamupala vaikuttavat olotilaan ja mm. verensokeriin, jonka vuoksi olo saattaa olla koko aamupäivän ajan väsynyt ja veto poissa. Jos taas tankkaat aamulla vaikka marjasmoothien, joka on täynnä ravinnerikkaita lähteitä, proteiinia ja rasvaa, silloin kehosi saa kunnon tehopotkun päivään ja olotilasi on myös sen mukainen.

Täältä voit käydä lukemassa kolme aamupalasmoothieta

 

Vahvista mieltäsi voimalauseilla!

Otin jokin aika sitten käyttöön voimalauseet, joiden avulla saan tehokkaasti vaikutettua omiin ajatuksiini ja moodiin. Kirjoittelen tai käyn vahvistuslauseita usein läpi aamupalaa syödessä ja tankkaan niitä syvälle mieleeni ja pyrin luomaan niiden kautta vahvistavan tunteen. Toistan niitä kerta toisensa perään ja jossain kohtaa aina vaihtelen lauseita ja kehitän uusia. Voimalauseet ovat auttaneet tuomaan rohkeutta ja vahvuutta talloa eteenpäin ja tehdä hommia omien unelmien eteen.

Voit nyt miettiä hetken, millaisia voimalauseita sinä voisit tuoda aamuusi ja päiviisi? Mihin tarvitset vahvistusta ja lisää voimaa? Voimalause voi olla muun muassa: Minä pystyn saavuttamaan tavoitepainoni ja pääsemään parhaaseen mahdolliseen kuntoon! Minä olen vahva ja itsevarma, pystyn mihin vaan!

 

Laita päälle oikea asenne!

Oikea asenne on todella tärkeää sen kannalta miten päivä etenee ja tämän vuoksi joka aamu pyrin sanomaan itselleni, että tästä tulee todella hyvä päivä, kerrassaan loistava! Aina ei tietenkään päivä mene niin kuin olin suunnitellut ja päiviin voi mahtua hyvää ja huonoa ja sellaista, mihin ei pysty itse vaikuttamaan, mutta meistä jokainen kuitenkin päättää itse sen, miten annamme asioiden vaikuttaa meihin. Voimme tehdä pienestä asiasta suuren, joka vaikuttaa koko päivään tai voimme yrittää hoitaa asian kuntoon tai päästää siitä irti, mikäli sille ei ole mitään tehtävissä.

On ihmisiä, jotka ovat vähän kaikkea vastaan ja miettivät kaikista asioista ensin ne huonot puolet ja sitten on taas ihmisiä, jotka pyrkivät kaivamaan huonoistakin asioista hyvät puolet esiin. Kumpi sinä olet?

 

Aurinkoa päivääsi!

 

 

By |2018-05-08T10:45:05+00:00toukokuu 8th, 2018|Hyvä olo, motivaatio|0 Kommenttia

Jätä kommentti