Syyt miksi minä liikun?

RSS
Seuraa sähköpostitse
Facebook
Twitter
Instagram

Moni pohtii ja ihmettelee, miten motivaatio liikkumiseen voi pysyä yllä. On enemmän kuin tavallista, että liikuntaa harrastetaan puuskina; syksyllä ja ehkä joulun jälkeen. Mutta hyvin monesti arjen kiireet ottavat vallan ja ne omat liikuntahetket vähenevät ja jäävät syrjään. Myös kynnys lähteä kasvaa, kun taukoa tulee pidemmän aikaa ja sitten ei vaan tule lähdetyksi. Tässä tilanteessa ei ole tarpeeksi syitä miksi minä liikun.

Minä tiedän tunteen! Tiedän sen fiiliksen kun sohva ja vaikkapa hyvä kirja houkuttelisi enemmän päivän jälkeen kuin hikoilu ja hengästyminen. Sitten siihen sohvalle helposti vaan jämähtää ja olosta tulee nuutunut. Olin itse aikoinaan aivan samanlainen ja en vaan ymmärtänyt, että mikä taika se on, että liikkumisesta saisi tavan. Monet kokevat elämänsä niin hektiseksi, ettei liikunnalle jää aikaa. Se on todella harmi, koska oikeastihan se on hyvin usein tekosyy ja järjestelykysymys. Pienikin liikuntahetki riittää. Ja näitä tekosyitä kyllä riittää ja siksi olisikin tärkeää miettiä niitä syitä MIKSI liikun ja mikä olisi se motivaationlähde miksi haluaa liikkua. Koska jos sinulle ei ole sitä omaa syytäsi, ei myöskään motivaatiota riitä tarpeeksi pitkälle.

Merita on kirjoittanut tekstin motivoitumisesta; miten lähteä liikkeelle ja motivoitua treenaamaan säännöllisesti. Lukemisen arvoinen teksti todellakin! Voit lukea artikkelin tästä.

 

New Beginning

Syyt miksi minä liikun? Mistä kaikki on lähtenyt? Olisiko uskonut että ollaan tässä?

Aloitin säännöllisen liikkumisen oikeastaan vasta parikymppisenä. Ennen sitä liikkuminen oli silloin tällöin toteutetut lenkit ja kuntosalitreenit. En ollut löytänyt siihen mennessä vielä mitään lajia, mikä sytyttäisi ja motivoisi. Eli itse pidänkin tärkeänä sitä että liikunta on mieleistä ja se sytyttää! Sitä on kiva ja mieluisa tehdä. Toki, kun olin aikoinaan ensimmäisiä kertoja ryhmäliikuntatuneilla, olin pihalla kuin lumiukko. Päätin ohjaajankin ehdotuksesta jatkaa muutaman kerran, ja huomasin että koreografiat helpottuivat kerta kerralla. Olin niin innoissani, kun onnistuin vihdoin jossakin ja olin hyvä. Onnistumisen tunteet palkitsee ja niitä olisikin hyvä kokea aina väliajoin. On tärkeää muistaa, että myös epäonnistumiset kuuluu juttuun ja kun jatkat sinnikkäästi, tulet aivan taatusti vielä oppimaan. Aiemmin luovutin niin helposti jos en osannut jotain. Jokin naksahti päässä vihdoin ja aloin olemaan sinnikkäämpi. Oma lajini ei siis ollut joukkuepelit tai mikään missä kilpaillaan, vaan se löytyi tuolloin ryhmälikunnasta.

Aikaisemmin minua ahdisti ajatus liikkumisesta. Nyt taas minua ahdistaa ajatus, etten saisi liikkua. Mitä ihmettä on tapahtunut? Liikkumisesta on tullut niin osa elämääni. Ja kyllä, se voi tapahtua vielä aikuisiälläkin, kun löytää ne omat lajit joista innostuu!

Liikunnasta ja hyvinvoinnista tuli niin iso osa elämääni, että halusin tehdä niistä itselleni ammatin. En olisi ikinä kuvitellut tätä tapahtuvan, jos miettii menneisyyttäni, joka ei ollut yhtään liikunnallinen. Tämä on kulkenut mukanani melko usein vain vahvuutena, koska ymmärrän ja pystyn nyt auttamaan helpommin ihmisiä jotka ovat tottuneet elämään passiivisesti. 

Myöhemmin löysin Crossfitin, johon hurahdin täysin. Olen harrastanut sitä nyt pian 3 vuotta. Siinä kilpailen itseni kanssa ja välillä muiden kanssa leikkimielisesti. Se, kun tuntee pystyvänsä ja huomaa kehittyvänsä, on motivoivaa. Kokeile sinäkin jotain haastavaa lajia välillä, niin voit tulla huomaamaan sen, miten palkitsevaa on huomata kehittyvänsä pikkuhiljaa. Siksi kannattaa olla avoin uusille lajeille, koska ikinä ei voi tietää ennen kun kokeilee. Itse ajattelin Crossfitistä aikaisemmin niin, että se on pelkkää kilpailemista, vaatii paljon pohjustusta ja että se ei ole minun laji. Toisinhan kävi.

 

New Beginning

 

Itseäni liikkumisessa kiehtoo ehkä eniten kehittyminen. Aina voi oppia jotain uutta. Kun treenaa säännöllisesti, huomaa oman suorituskykynsä kasvavan, voimat kehittyy ja taidot paranee. Kun liikut monipuolisesti, huomaat myös kehonhallinnan ja koordinaation paranevan. Esimerkiksi en koskaan nuorena vetänyt leukoja, vaan vasta aikuisena opettelin edes sen tekniikan ja kehityin niissä yllättävän nopeaa. Juokseminen on ollut aikaisemmin melko mahdotonta, mutta kun aloin liikkua säännöllisesti ja monipuolisesti, ei kymppikään tuntunut pahalta, vaikka juoksutaustaa oli melko vähän. En olisi ikinä voinut kuvitella, että minä pystyn nostamaan maasta kolminumeroisia summia, en todellakaan. Ja hyvä kun kehonpainokyykystä joskus aikoinaan selvisin ja nyt harteilla voi olla  painoa lisää enemmän kuin oma paino tai jopa lähes puolitoistakertainen määrä. Kaikki se on mahdollista, vaikka en olisi uskonut vaikka 10 vuotta sitten. 

Kun liikun, tuntuu että murheet katoaa, saa vain keskittyä tekemään.

Treenatessa unohtuu myös monet murheet ja asiat jotka pyörii mielessä. Kun treenaat, keskityt niin täysillä siihen mitä juuri siinä teet. Joskus sitä vaan jää miettimään myös sitä, miten keho on mahtava kapistus, ja mihin kaikkeen sellaiseen se pystyy, mitä ei olisi ikinä kuvitellut. Ja hyvin usein treenin jälkeen on hyvä fiilis.

Ja kunnon hikoilu vaan on niin ”puhdistava” kokemus. Nautin aina välillä kun saa vaan tehdä, hengästyä, hikoilla ja antaa mennä. Välillä taas jumppailen vähän rennommin ja nautin, enkä aseta itselleni suorituspaineita. On tärkeää osata kuunnella omaa fiilistä ja jaksamista. Aina ei tarvitse väkisin pakottaa itseään ylisuorituksiin, vaan joskus rauhallisempi liike on paikallaan. Mutta niin, liike pysyy mukana elämässä ja mukautuu jokaiseen ajanjaksoon. Se olisi tärkeintä, että se on jo niin iso osa elämää, ettei sitä ilman halua olla. Voisiko sanoa että tulen hulluksi jos en pääse liikkumaan muutamaan päivään, sen verran keho ja mieli ovat tottuneet liikkeeseen.

Liikun koska siitä on muodostunut minulle elämäntapa, ehkä pieni positiivinen ”riippuvuus”. Liikun, koska kehoni kaipaa liikettä ja nautin hikoilusta ja hengästymisestä. On mahtavaa nähdä mihin kaikkeen oma keho pystyykään. On hienoa nähdä oma kehitys ja asettaa uusia tavoitteita. Olen tutustunut myös aivan mahtaviin ihmisiin liikunnan kautta ja se luo yhteisöllisyyttä. Liikun, koska kehoni on tehty liikkumaan.

 

 

Elina New Beginning uusi alku

 

By |2017-08-16T13:15:58+00:00elokuu 16th, 2017|Hyvä olo, Lifestyle|0 Kommenttia

Jätä kommentti