Some = käsijarru, joka estää sinua pääsemästä eteenpäin?

RSS
Seuraa sähköpostitse
Facebook
Twitter
Instagram

 Oletko koskaan miettinyt, miten jatkuva somen käyttäminen voi toimia motivoinnin sijaan esteenä etenemisessäsi?

Tänään ajattelinkin kirjoitella hieman siitä, miten somen käyttö voi vaikuttaa mieleesi negatiivisesti ja miten se voi heittää jatkuvasti kapuloita rattaisiin, kun yrität päästä eteenpäin esimerkiksi painonpudotusprojektissasi.  

Annan sinulle kirjoituksessa myös hyviä vinkkejä, miten voit lopettaa mielesi ”myrkyttämisen” ja miten voit keskittyä paremmin niihin oikeisiin asioihin, jotka auttaa sinua tuntemaan hyvää fiilistä ja jotka vievät eteenpäin! Lopussa on vielä tehokas tehtävä, joka auttaa viemään asian myös konkreettisesti käytäntöön. Lue kirjoitus ja kerro ihmeessä mielipiteesi siitä!  

 

Varo, mitä syötät mielellesi!

Sillä, mitä ajatuksia syötät mielellesi, on suuri merkitys siihen, millaisia tunteita koet ja millaisia tekoja teet päivittäin. Ajatuksista syntyneet tunteet vaikuttavat suuresti siihen, miten kohtelet itseäsi ja miten esimerkiksi ruokit omaa kehoasi tai miten pidät siitä huolta. Jos esimerkiksi pyrit syöttämään mielellesi päivittäin hyviä asioita ja ajattelet 51% itsestäsi positiivisesti, silloin myös suuremmalla todennäköisyydellä kohtelet itseäsi kokonaisvaltaisesti hyvin. Jos taas ajatuksesi itseäsi kohtaan ovat suurimmaksi osaksi negatiivisia ja syötät samalla mielellesi koko ajan kaikkea roskaa, noh.. Silloin se kohtelu on todennäköisesti myös sen mukaista.  Tämä johtuen ihan siitä, että ajatuksesi ruokkivat tunteita ja tunteet ruokkivat tekoja.

 

Miten tämä liittyy someen?

Monet meistä käyttävät päivittäin todella paljon aikaa eri somekanavia vahdaten. Katselemme muiden kuulumisia Facebookista ja haemme motivaatiota Instagramista treenimimmien tileiltä ja tämän kautta toivomme itsekin pääsevämme yhtä hyvään kuntoon. Mutta kun lähdetään miettimään tarkemmin sitä, mitä jatkuva somessa roikkuminen meihin vaikuttaa, niin ensinnäkin se tekee meidän arjesta enemmän passiivista. Moni saattaa käyttää jopa tunteja päivässä siihen, että makoilee sohvalla ja selailee toisten somekanavia ja eri tilejä. Siinä samassa koko ajan miettii, miten haluaa päästä yhtä hyvään kuntoon, mutta kuitenkin siinä sitä vaan makoilee ja pitää suuret lihakset passiivisina ja käyttää vain paria sormea näytön vierittämiseen.

 

Jos mietitään, että käytät päivästä keskimäärin 1,5 tuntia somessa olemiseen, niin tämä tekee viikossa yhteensä 10,5 tuntia! Tämän ajan kun olisit käyttänyt treenaamiseen, olisi siinä ollut jo todella onnistunut treeniviikko takana!

 

Ajankäytön lisäksi somella on suuri vaikutus meidän mieleen, enkä tarkoita tällä nyt sitä, että se vaikutus olisi kovin positiivinen. Nimittäin katselemalla netistä kuvia täydellisistä treenatuista vartaloista ja niin sanotuista täydellisistä elämistä alkaa omaan mieleen vyöryä ajatuksia, jossa aletaan pohtia omaa elämää ja kaikkea sitä, mitä siinä on pielessä. Silloin usein keskitytään miettimään kaikkia niitä asioita, joita me emme ole ja ne hyvät puolet unohtuu. Tämä taas lisää enemmän ja enemmän negatiivisuutta sinne mieleen ja tukeeko tämä sitä eteenpäin pääsemistä? No ei. 

Näiden ajatusten myötä seuraa tunnevyöry, jolla on taas vaikutus siihen, miten seuraavaksi toimimme. Moni esimerkiksi hakee hetkellistä lohtua kurjaan oloon syömällä herkkuja, jolloin taas purjehditaan kauemmas siitä, mitä oikeasti halutaan. Osa saattaa taas linnoittautua kotiin ja passivoitua sohvalle. Pään sisällä soi koko ajan sama levy, jossa mietitään itsestä ja omasta elämästä vain niitä negatiivisia puolia. Hyvät puolet… Ne on unohdettu jonnekin sinne mielen perukoille.

 

Mieli on hyrskyn myrskyn!

Jos somekanavien selaaminen ei aiheuta tämän kaltaista tunnemyrskyä, silloin se vaikuttaa omaan keskittymiseen ja tuottavuuteen. Sähköpostin jatkuva avaaminen ja tarkistaminen katkaisevat keskittymisen pahasti. Koulutehtäviin on vaikea keskittyä, koska pitää katsoa jonkun toisen henkilön jakamia postauksia. Päässä juoksee tuhat ja yksi ajatusta, jonka vuoksi on todella vaikea keskittyä ihan yksinkertaisiinkin asioihin. Kuulostaako tutulta?

 

Vähemmän ajattelua, enemmän tekoja!

Tärkeämpää olisi keskittyä koko ajan tekemään oikeita tekoja ja minimoida kaikki sellaiset lähteet, jotka aiheuttavat meille pahaa oloa tai jotka saa meidän mielen sekaisin ja heikentää meidän keskittymiskykyä. Tämä tarkoittaa esimerkiksi juuri niiden somekanavien vähentämistä ja niiden korvaaminen sillä, että tekee ja toteuttaa oikeasti niitä asioita, jotka auttavat meitä kehittämään itseämme ja tulemaan sellaiseksi ihmiseksi kuin haluamme olla.  

 

Eli tämä tarkoittaa sitä, että jos haluat olla hyvässä kunnossa, keskity enemmän terveellisen ravinnon nauttimiseen, treenaamiseen ja siihen, että syötät mielellesi hyviä asioita. Laita keho liikkeelle ja laita se puhelin pöydän laatikkoon. Näin saat niitä tuloksia, joita kaipaat!

 

Eihän ne timmissä kunnossa olevat treenimimmitkään katso koko ajan puhelinta, vaan he käyttävät viikosta tietyn ajan treenaamiselle ja pitävät huolta ruokavaliostaan. Osa kuvista on myös höystetty vähän filtterillä, joten kannattaa muistaa, ettei täydellisyyttä ole olemassa.

Ps. Ajan voi myös käyttää lukemalla oikeasti sellaisia asioita, jotka innostavat ja tsemppaavat ja jotka tuottavat hyvää mieltä. Jos esimerkiksi meidän hyvän olon kirjoitukset saavat sulle hymyn huulille ja nostavat motivaatiota oikealla tavalla, silloin blogiin kannattaa palata aina ajoittain lukemaan uusia kirjoituksia ja kertaamaan vanhoja. 😉

 

Poista häiriötekijät ja keskity olennaiseen!

Erilaisten häiriötekijöiden minimointi auttaa parantamaan keskittymiskykyä, jolloin pystyt paremmin keskittymään niihin asioihin, jotka vievät sinua eteenpäin, etkä hämäänny vieraalle polulle ulkopuolelta tulevien häiriötekijöiden vuoksi. Vaikka niiden motivaatiokuvien katsominen voi tuntua näin yks kaks miettien hyvältä, kannattaa kuitenkin miettiä, mitä hyötyä siitä on sinulle? Saatko niistä oikeasti jotain? Tuottaako ne oikeasti sinulle hyvää oloa vai huonoa?

 

Mitäpä jos motivaation etsimisen sijaan vaan lähtisit liikkeelle, kirjaimellisesti! Näin saat oikeasti niitä omia tuloksia aikaan, eikä sinun tarvitse vain katsella muiden saamia tuloksia.

 

Tehtävä:

Tässä olisikin sinulle nyt hyvä ja tehokas tehtävä, jonka avulla pystyt jo yhdessä päivässä huomaamaan tuloksia! Päätä, että käyt somekanavat yhden kerran päivässä läpi. Vain yhden kerran! (ja tämäkin kerta olisi hyvä rajoittaa vaikka 15 minuuttiin.) Sinä aikana katsot muiden kuulumiset ja lataat ehkä ne omat kuvasi sinne nettiin. Kun olet käyttänyt sen yhden kertasi, seuraava kerta on vasta seuraavana päivänä. Sama kannattaa tehdä sähköpostille. Päätä, koska varaat aikaa sähköpostien lähettämiseen ja vain silloin avaat sen postilaatikon. Näin saat luettua ja vastattua viesteihin samalta istumalta. Viestit eivät häiritse sinua koko päivää.

Aluksi saatat huomata, miten käsi hakee puhelinta koko ajan, mutta pidä puhelin pois kätösistäsi! Sinä kyllä pystyt käymään somessa vain kerran päivässä. Maailma ei kaadu. Huomaat varmasti päivän aikana vaikutuksen mielessäsi. Pystyt todennäköisesti keskittymään paljon paremmin, eikä mielessä pyöri koko ajan turhat asiat.

Ps. Hyvä ja tehokas keino on myös poistaa sovelluksia kännykästä, jolloin niihin pääsy ei ole ihan helppoa!

 

Olisi todella kiva kuulla muiden mielipiteitä asiasta. Oletko huomannut, että somen jatkuva käyttö vaikuttaa sinuun jotenkin? 

 

merita new beginning

By |2017-09-01T12:03:59+00:00syyskuu 1st, 2017|Hyvä olo, Lifestyle|2 Comments

2 Comments

  1. Veera / Oranssia syyskuu 2, 2017 3:48 pm - Vastaa

    Tuo aikaraja olisikin hyvä juttu! Monesti sitä tulee ”vilkaistua ihan vähän vaan tosi nopeasti”, mutta kun niitä vilkaisuja on päivässä useampi, alkaa aikakin olla suht pitkä. Varsinkin kun somesta harvoin saa irti mitään elämää mullistavaa sisältöä, jota ilman ei voisi olla. Välillä itseäkin alkaa huvittaa, kun huomaa lukeneensa vartin jotain mielipidetaistelukeskustelua ja tulee juurikin se fiilis, haluanko oikeasti käyttää just tähän aikaani. 😀

    • New Beginning syyskuu 2, 2017 5:11 pm - Vastaa

      Niinpä! Itse myös kyllä välillä teen juuri tuota samaa. Käyn mukamas ”hieman” katsomassa jotain ja huomaan kuluttaneeni aivan turhaan jopa pidemmänkin ajan eri sivujen selailuun. 😀 Tämä on sellainen tapa, josta haluan kyllä päästä eroon. 🙂

Jätä kommentti