Rentoutusharjoitus – apu stressiin ja kiireiseen arkeen!

RSS
Seuraa sähköpostitse
Facebook
Twitter
Instagram

Huh ja puh… Päivä on taas kääntynyt iltaan ja talomme on hiljainen. Päivä on ollut täynnä monenmoista ja nyt minusta tuntuu, että tämän kirjoituksen jälkeen lähes heittäydyn sänkyyn, vedän peiton korviin ja siirryn unten maille…

Elän tällä hetkellä ehkä hektisintä aikaa ikinä. Tai oikeastaan voisin tehdä tuohon edellä mainitsemaani lauseeseen heti korjauksen, minä nimittäin toden totta elän tällä hetkellä hektisintä aikaa elämässäni. 😀

Kolmen pienen lapsen äitinä oleminen, harrastukset, työ, kotiaskareet ja kaikki, mitä tähän arkeen nyt kuuluukin, vievät tehokkaasti kaiken ajan päivästä. Illalla, kun perheen pienimmät on saatu peiteltyä sänkyyn ja nukkumaan, alkaa oma aika, mutta siinä vaiheessa omat silmät ovat jo puoli unessa ja oma aika vaihtuukin usein aikaisin nukkumaan menemiseen, jotta jaksaa taas seuraavana päivänä nousta ylös aikaisin ja temmeltää koko päivän pirteänä. 

Voinkin sanoa, että tämän hetkinen arki ei omasta mielestäni ole todellakaan helpoin vaihe elämässä, ei ei, mutta koen sen silti todella palkitsevana ja hienona ajanjaksona, koska saan viettää paljon aikaa lasten kanssa ja voin olla enemmän kotona. Kyllä niitä hyviä yöuniakin on varmasti tiedossa sitten tulevaisuudessa yllin kyllin, joten nyt on vain yritettävä levätä silloin kun vaan voi ja keskityttävä arjessa niihin asioihin, jotka ovat tärkeitä ja jättää kaikki muut vähän vähemmälle.

 

Koen myös tärkeänä esimerkiksi juuri tässä kirjoituksessa jaetun rentoutusharjoitusten tekemisen aina silloin tällöin viikon aikana, koska jo noin 10 minuutin harjoituksen avulla saa rauhoitettua todella tehokkaasti omaa mieltä, jonka ansiosta pystyy vähentämään stressiä ja sitä jatkuvaa ajatushälinää, joka helposti jää päälle kiireisessä arjessa. Koenkin, että tämä rentoutusharjoitus sopii todella hyvin kaikille niille, jotka tuntevat, että mielessä laukkaa koko ajan tuhat ja yksi eri ajatusta, hermot tuntuvat olevan kireällä ja stressitasot korkealla. Harjoitus sopiikin niin äideille, isille, opiskelijoilla ja ihan kenelle tahansa!

 

On ihan mieletöntä, miten lyhyen harjoituksen avulla voi muuttaa omaa moodia niinkin paljon!

 

Rentoutusharjoitus ei vie päivästä aikaa kuin sen noin 10 minuuttia, joten sille pystyy varmasti kaivamaan aikaa jostain kohtaa päivästä. Ja jos ei 10 minuuttia onnistu, jo viisi minuuttiakin on riittävä aika. Rentoutusharjoitus auttaa muun muassa:

  • parantamaan keskittymiskykyä 
  • laskee stressitasoja
  • selventää mieltä ja ajatuksia
  • rentouttaa kehoa

 

Yritän pitää tämän rentoutusharjoituksen hyvin simppelinä ja helppona toteuttaa, joten tiedossa ei ole mitään vaikeita tai monimutkaisia harjoitusohjeita. Tärkeimpänä asiana harjoitusta tehdessä on se, että pystyt tekemään sen rauhallisessa paikassa yksiksesi ja niin, ettei taustalla kuulu kovaa meteliä. Itse käytän usein korvakuulokkeita ja laitan Youtubesta rauhoittumiseen sopivaa rentouttavaa musiikkia, jos ei ole mahdollisuutta täysin hiljaiseen ympäristöön. Näin pystyy hyvin blokkaamaan ulkopuolelta tulevia ”häiriötekijöitä”.

 

Harjoituksen ohjeet:

Käy lattialle tai sänkyyn selinmakuulle. Hengitä 5-10 kertaa syvään palleaan saakka ja puhalla joka kerta ilma hitaasti ulos. Saatat huomata, että mielessäsi laukkaa tuhat ja yksi eri ajatusta, mutta pyri päästämään niistä irti hetkeksi. Anna ajatusten tulla ja mennä. Tämä on sinun ihan ikioma hetkesi.

Lähde hiljalleen rentouttamaan lihaksiasi. Aloita miettimällä pohjelihaksiasi ja pyri samalla rentouttamaan ne täysin. Tunne, kuinka lihakset muuttuvat painavamman tuntuisiksi. Siirry pohkeiden jälkeen rentouttamaan etureisiäsi ja siirry sen jälkeen hiljalleen kohti takareisiä, pakaroita ja jatka hiljalleen kohti ylävartalon lihaksia ja ihan viimeisenä rentouta, otsa-, silmä-, poskilihaksesi ja varmista, että leukasi tuntuu rennolta. 

Makoile lihasten rentouttamisen jälkeen vielä hetki paikoillasi ja lähde sen jälkeen avaamaan silmiäsi rauhallisesti. Nouse hiljalleen ylös ja tunnustele, millainen olosi on. (Lupaan, että todella paljon rennompi kuin ennen harjoitusta). 

 

On tärkeää ottaa päivästä hetki aikaa itselle, rentoutua ja selventää oma mieltä. Näin purjehdit koko ajan oikeaan suuntaan, etkä ajelehdi minne sattuu.

 

Voi olla, että ensimmäisellä kerralla lihasten ja kehon rentouttaminen voi tuntua haastavalta, mutta varsinkin siinä tilanteessa suosittelen toistamaan harjoitusta useamman kerran. Jossain kohtaa onnistut varmasti rentouttamaan koko vartalosi ja se ajatustulvakin laantuu, usko pois!

Rentouttavaa uutta viikkoa! <3

 

merita new beginning

By |2017-10-02T20:35:23+00:00lokakuu 2nd, 2017|Hyvä olo, Lifestyle|0 Kommenttia

Jätä kommentti