Palaudu paremmin ja kehity tehokkaammin!

/, Liikunta/Palaudu paremmin ja kehity tehokkaammin!

Palaudu paremmin ja kehity tehokkaammin!

RSS
Seuraa sähköpostitse
Facebook
Twitter
Instagram

Yksi todella tärkeä osa-alue kunnon kehittymiselle ja yleensäkin minkä tahansa tavoitteen saavuttamiseen, on laadukas ja määrältään riittävä palautuminen. Kehitys voi junnata pitkään, jos palautumista laiminlyödään ja tuloksia ei synny. Palaudu paremmin ja kehity tehokkaammin!

Muistathan säännön, että kehitys tapahtuu levossa? Tämä tarkoittaa sitä, että treeniärsykkeen jälkeen keholle pitää muistaa antaa lepoa, ennen seuraavaa harjoitusta. Jos et anna keholle sen huutamaa lepoa, ei kroppa vastaanota seuraavaa treeniä kunnolla ja kehitys tyssää junnaamaan paikallaan, tai tulokset voivat pahimmassa tapauksessa romahtaa ylirasitustilan vuoksi. Mitä keholle tapahtuu, jos mieli haluaisi lisää ja enemmän treeniä, mutta keho ei ole kuitenkaan valmis vastaanottamaan sitä? Myös ravinnolla on suuri merkitys palautumisen kannalta, puhutaan siitä joku toinen kerta.

Pystymme omilla päivittäisillä teoillamme vaikuttamaan palautumiseen ja sitä kautta myös saada parempia tuloksia hyvinvoinnin eri osa-alueilla. Joten anna itsellesi lupa palautua arjessa ja olla välillä tekemättä mitään. Jos olet kiinnostunut joogasta tai meditaatiosta, anna mennä! Nämä lajit ovat mitä mahtavin tapa rauhoittaa kehoa ja mieltä. Ne eivät todellakaan ole turhia liikuntamuotoja, vaikka hiki ei aina tulisikaan, koska palautumista ajatellen suorittaminen ei ole se asia, jota haetaan, vaan läsnäoloa ja rauhoittumista. Tässä pitää toden lause: palaudu paremmin ja kehity tehokkaammin.

Pelkkä treenaaminen ei ole syy ylikuormitustilaan, vaan iso oleellinen tekijä on stressi ja elämän hetktisyys. Tee muutoksia arkeesi ja palaudu paremmin.

Se on totta ja nyt puhutaan pitkäaikaisesta stressistä ja siitä, että hektisyyden kokee uuvuttavana. Silloin tällöin koettu lyhytaikainen stressi on eri asia ja kuuluu elämään ja voi jopa saada sinut irrottamaan vähän vielä enemmän treenatessasi. Mutta kaikista tehokkain ylikuormittaja onkin överikovan treenin vetäminen jopa jo kroonisessa pitkäaikaisessa stressitilassa. Merita kirjoittikin loistavan tekstin, josta voit lukea 5 vinkkiä, joiden avulla ehkäiset tai helpotat stressiä. Lue teksti TÄÄLTÄ Stressiä voi saada mistä tahansa, hyvin usein kiireisestä elämänrytmistä ja arjen suorittamisesta kello kaulassa ja to do -listat tupaten täytettynä. Stressihän on tilana kehoa kuluttava, eli katabolinen tila. Stressin vaikutuksia fyysisen kunnon kehittymisessä on tutkittu ja korkean stressitason onkin nähty olevan yhteydessä hitaampaan palautumiseen ja kehitykseen voimaharjoittelussa. Stressillä  nähdään olevan yhteyttä myös useisiin tekijöihin, jotka vaikuttavat palautumiseen; kuten hormonitoimintaan, tulehdusvasteisiin ja esimerkiksi sokeriaineenvaihduntaan.

Päivittäisellä fyysisellä palautumisella pystyt tasapainottamaan stressin vaikutuksia kehossa ja mielessä. On tärkeää, että annat keholle ja mielelle lepoa myös päivän mittaan, jolloin aktivoit parasympaattista hermostoa. Yksi loistava palatumiskeino, jota itsekin käytän säännöllisesti, on kylmä-kuuma -vaihtelu. Tämä onnistuu saunassa ja avannossa/kylmässä suihkussa. Tämä toimenpide todellakin rentouttaa ja laittaa veren kiertämään! Lue avantouinnista lisää TÄÄLTÄ.  Aktiivinen palautuminen taas tarkoittaa sitä, että annat keholle sen kaipaamaa kevyttä arkiliikettä. 

 

Palaudu paremmin ja kehity tehokkaammin

 

Älä pihistä unesta, se on yksi tärkein palautumisen kulmakivi!

Unen puute vaikuttaa todella tuntuvasti hyvinvointiin ja sen osatekijöihin. Liian vähäisellä unella vaikeutat ja hidastat kehon palautumista treeneistä ja muista arjen kuormituksista sekä univaje vaikuttaa myös kudosten korjaantumistoimenpiteisiin. Univaje sekoittaa hormonitoimintaa, vaikuttaa sokeriaineenvaihduntaan ja saa sinut helpommin altistumaan mieliteoille. Unen täytyy olla myös laadukasta, jotta se palauttaa. Usein ylikuormituksella on yhteys unenlaatuun juurikin negatiivisesti.

Joten, jos haluat treenata ja kehittyä, tai haluat vaikkapa laihduttaa ja polttaa rasvaa, ota tämä vinkki tosissasi. Tarvitset unta ja kun lisäät unen määrää, tulet huomaamaan, mitä positiivisia vaikutuksia sillä onkaan! Nukkumalla enemmän autat kehoa karistamaan senttejä ja nostat kuntotasoasi ylös taas aivan eri tavalla. Kunnioita unta, luota minuun, se kannattaa. 

Opettele kuuntelemaan kehosi ja mielesi merkkejä!

Jos huomaat olevasi tavallista hermostuneempi tai unenlaatusi on heikentynyt ilman erityistä syytä, olet alakuloisempi tai sykkeesi on tavallisesta poikeava (usein korkealla), kannattaa harjoittelua keventää ja kiinnittää huomiota palautumiseen. Tällaisessa tilanteessa muutaman päivän keventely ei enää tehoa, vaan tarvitaan usein viikon, tai sitä pidempi selkeästi palauttava jakso.

Siksi olisikin tärkeää osata syklittää treenijaksoja niin, ettei tällaista ylikuormitustilaa pääsisi syntymään. Milloin viimeksi olet pitänyt täyden lepopäivän? Entäpä keventänyt treeneissä? Keventelyä kannattaa tehdä säännöllisesti, jos treenaat melko kovaa. Kevennä harjoittelua muutamasta päivästä noin viikon ajaksi 3-4 viikon välein, riippuen treenien intensiteetistä ja kuormituksesta. Kevennyksen aikana keho pääsee palautumaan ja energiavarastot täydentymään ja uuteen jaksoon lähtee taas entistä innokkaampana. Myös päivätasolla on hyvä kuunnella päivän fiilistä treenien suhteen. Jos olo tuntuu ylikuormittuneelta, ei ole järkeä vetää täysiä, vaan ottaa iisimmin. Jos taas olo on skarppi ja terävä, anna mennä!

Muista myös kehonhuolto ja erilaiset kehonhuoltotoimenpiteet!

Kuten hieronta, rullailu ja liikkuvuusharjoittelut sekä venyttely. Stabilisoi ja hoida sun tärkeintä työvälinettä ja kehoasi, joka on sinun läpi elämäsi. Ennaltaehkäise liikuntavammoja ja pidä huoli siitä, että kehosi pysyy toimintakykyisenä mahdollisimman pitkään. Palautumista varten on hyvä osata ennakoida ja osata jarruttaa tarpeeksi ajoissa. Osaa nähdä arkesi kokonaisuutena ja ole itsellesi armollinen. ENNAKOI.

 

 

Elina New Beginning uusi alku

RSS
Seuraa sähköpostitse
Facebook
Twitter
Instagram
By |2017-11-28T22:50:41+00:00marraskuu 28th, 2017|Hyvä olo, Liikunta|0 Comments

Leave A Comment