Hyvä olo

Miten paljon vettä minun pitäisi juoda?

Vesi on kehollemme yksi elinehto. Keho on osittain vettä ja veden avulla säädellään esimerkiksi elimistön lämpötilaa. Lisäksi ruansulatus, kudokset, nivelet ja vaikkapa iho tarvitsee vettä. Keho voi kuluttaa päivässä neisteitä noin 1,5 litrasta 2 litraan hien, virtsan, ihon ja uloshengityksen kautta. Jos liikut päivän aikana niin, että hikoilet, tulee päivän aikana nautitun veden määrä olla suurempi. Myös monet kasvikset, hedelmät ja marjat sisältävät vettä, joten saamme vettä myös raakaravinnosta.

Miten paljon sitä vettä minun pitäisi juoda? Ja kuinka usein? Ainakin itselleni veden juonti aamuisin on älyttömän tärkeää. Keho tuntuu yön aikana kuivuneelta ja kun saan ison vesilasin aamuvitamiineineen kumottua tyhjään vatsaan, tuntuu kuin nuukahtanut kroppa heräisi taas eloon. Vettä tulee hörpittyä tasaisesti pitkin päivää,  ja keho kyllä ilmoittaa nuutuneella fiiliksellä, jos veden juonti on unohtunut. Liikkuessa vettä kuluu enemmän. Juon sitä ennen treeniä, sen aikana ja vielä suorituksen jälkeen kun keho hyrrää vielä ylikierroksilla. Lämpimillä ilmoilla tarve kasvaa ja tuolloin on myös hyvä huolehtia riittävästä suolojen saannista, jos hikoilee paljon.

 

Vedenjuonnin positiiviset vaikutukset:

  • Aineenvaihdunta piristyy ja ruoansulatus toimii paremmin. Herättää kehon uuteen päivään.
  • Tukee maksan ja munuaisten terveyttä. Auttaa poistamaan kehosta sinne kertyneitä myrkkyjä ja kuona-aineita.
  • Ravintoaineet ja happi pääsevät kulkeutumaan kehon soluihin paremmin.
  • Iho ja hiukset voivat paremmin.
  • Voi tomia myös vastustuskyvyn tukena.

Vettä voi juoda myös liikaa, tämä on hyvä muistaa. Jos olet tottunut juomaan vettä puoli litraa, älä missään nimessä heti kolminkertaista määrää, vaan lisää vettä päivittäin pikkuhiljaa. Jos keho saa yhtäkkiä paljon enemmän vettä, mitä se on tottunut saamaan, voi sen toiminnot sekaantua ja tasapainotila järkkyy. Liika veden liika juominen voi johtaa myrkytystilaan, joka voi ilmetä pahoinvointina ja päänsärkynä. Sivuoireina voi olla myös voimakas hikoilu. Oireet tulevat siitä, kun kun keho menettää liian vedensaannin myötä suoloja ja mahdollisesti myös solut sekä aivosolut turpoavat. Liikaa iltajuomista kannattaa myös välttää, koska se voi häiritä yöunta.

Kultainen keskitie myös veden juomisessa. Sen löytää jokainen kokeilemalla, millä veden määrällä keho voi parhaiten. Veden tarpeen arvioinnissa on hyvä huomioida oma fyysinen aktiivisuustaso ja lisätä veden määrää päivinä, jolloin hikoilee voimakkaammin. Kesäkuumilla on hyvä pitää myös suolojen saannista huolta ja voi olla, jos teet pitkän treenin kuumalla ilmalla, että pieni määrä suolaa ennen harjoitusta, tai pitkän harjoituksen aikana saa kehon voimaan paremmin. Seuraa veden tarpeen arvioinnissa virtsasi väriä. Kun saat vettä sopivasti, on väri hyvin haaleankeltaista. Aamulla ymmärrettävästi yön jäljiltä tummempaa. jos huomaat virtsan olevan täysin väritöntä, ei vettä kannata tuolloin juoda hetkeen.

Tässä vinkkejä oman veden tarpeen arvioinniksi; miten paljon vettä minun pitäisi juoda:

  • Virallisten suositusten mukaan vettä tulisi juoda päivässä 1-1,5 litraa. Veden tarpeen arvioinnissa olisi hyvä suhteuttaa tarvittava veden määrä kehon painoon ja fyysiseen aktiivisuuteen. Voi olla että veden tarve on suurempi jos laihdutat tai liikut paljon. Itse pyrin juomaan päivässä ainakin 2 litraa vettä ja enemmän jos liikun ja hikoilen.
  • Jos liikut paljon ja hikoilet paljon, kulutat nesteitä. Tällöin tarvitset vettä enemmän. Liikkujalla litra ylimäääräistä vettä jokaista kunnon hikitreenituntia kohden on sopiva määrä. Juo vettä hyvin ennen suoritusta, tarpeen mukaan sen aikana ja hyvin sen jälkeen.
  • Jos liikut kuumalla ilmalla, pidä huoli suoloista! Tuolloin myös veden tarve kasvaa.
  • Kesän helteet lisäävät myös vedentarvetta. Huomioithan tämän lämpiminä päivinä.
  • Muista että saat nesteitä myös ravinnon kautta kuten kasviksista, hedelmistä ja marjoista. Smoothiet ovat loistavia nesteyttäjiä! Tässä linkki smoothie-resepteihimme!
  • Jos juot kahvia tai teetä, suosittelen juomaan extralasillisen vettä tämän jälkeen. Sanotaan että niillä ei olisi vaikutusta, mutta ylimääräinen vesilasillinen silti kummasti piristää esimerkiksi kahvinjuonnin jälkeen.

 

 

 

Toivon että teksti sai sinut miettimään omia vedenuonti tottumuksiasi. Voi olla että jos juot vettä liian vähän, jos sitä pikkuhiljaa lisäämällä saisit freesimmän olon. Olen keskustellut monien asiakkaideni kanssa juuri veden juonnista, ja yllättävän moni kertoo välillä unohtavansa juoda sitä tarpeeksi. Ja taas tässä kohtaa on tärkeää mainita, että liikakin on siinä liikaa, kuten monessa muussakin asiassa elämässä. Etsitään jokainen se oma kultainen keskitiemme myös veden juonnissa. Mukavaa alkanutta viikkoa!

 

Ps. Olehan osallistunut jo meidän ilmaiseen Elämäsi kesä -haasteeseen? Jos et vielä ole ottanut haastetta vastaan ja haluat tehdä sen NYT, voit osallistua haasteeseen TÄÄLTÄ.

Elina New Beginning uusi alku

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.