Miten välttää kesäkilot?

/, Hyvinvointi, Painonpudotus/Miten välttää kesäkilot?

Miten välttää kesäkilot?

RSS
Seuraa sähköpostitse
Facebook
Twitter
Instagram

Kesä on aikaa, jolloin suomalaiset herää talviuniltaan eloon ja se on aikaa kun kansa lomailee ja matkustelee niin ympäri Suomea kuin ulkomaillakin. Ollaan perheen kesken tai yksin mökillä tai vietetään aikaa ihan vain kotona vaikka pihatöiden parissa. Loma ja usein myös suomen lyhyt mutta upea kesä on ihmisen mieluisinta aikaa ja siitä halutaan tietenkin ottaa kaikki irti. Kun osa haluaa kokea mahdollisimman paljon niin samalla taas osa haluaa ottaa rennosti ja ladata työn tai opiskelun parissa tyhjentyneitä akkuja. 

Lomalla monelle käykin usein niin, että liikunnan harrastaminen ja ruokavalion tarkkailu jätetään vähemmälle huomiolle ja annetaan itselle lupa rennompaan syömiseen ja liikkumiseen. On ok vaihtaa kesällä salitreeni ulkoiluun ja syödä silloin tällöin vähän rennommin, mutta hyvin usein asiat voivat vähän karata käsistä ja liikunta jää täysin unholaan ja grilliherkut sekä jäätelö maistuu vähän liiankin tiuhaan…Tässä tekstissä annamme sinulle 9 vinkkiä miten välttää kesäkilot.

Tässä kohtaa ajatellaan, että palataan takaisin ruotuun loman loppuessa, mutta valitettavan usein monella mässäily ja liikkumattomuus jatkuvat myös pitkälle loman jälkeen. Viikon, kahden tai pidemmän ajan herkuttelu ja liikkumattomuus myös vaikeuttavat takaisin ruotuun palaamista ja saattaa tuntua työläältä palata terveellisen syömisen pariin kaiken sen jälkeen. Voi olla myös, että treenaamaan lähteminen maistuu puulta, koska olisi niin paljon mukavampi vain heittäytyä sohvalle ja laiskotella, niin kuin on koko loman ajan tehnyt. Tähän voisi sanoa, että ihminen tottuu nopeasti ja helposti vallitseviin olosuhteisiin, tässä tapauksessa liikkumattomuuteen ja tekoihin jotka eivät tee hyvinvoinnille hyvää. 

Miten vältät kesäkilot? 

1. Saat herkutella, mutta tee se kohtuudella. Lomalla saa ja pitääkin ottaa välillä rennosti ja ladata akkuja, mutta täysin läskiksi ei kannata hommaa heittää. Jatkuva herkuttelu ja liikkumattomuus aiheuttavat ylimääräisten kilojen lisäksi myös sen, että olo saatttaa tuntua jatkuvasti väsyneeltä ja energiat ovat lopussa, jolloin mikään ei oikein huvita ja tekisi mieli vain nukkua. Sen sijaan taas syömällä suurimman osan ajasta terveellisesti ja liikkumalla säännöllisesti, varmistat, että jaksat paremmin ja energiaa riittää puuhasteluun, jonka ansiosta jaksat tehdä lomalla kaikkia niitä asioita, joita olit aiemmin ajatellut tekeväsi. Muista, että voit herkutella myös terveellisesti! Löydät ihania reseptejä meidän reseptipankista.

2. Valitse grillaamiseen kevyempiä ja terveellisempiä vaihtoehtoja. Grillata kun voi muutakin kuin makkaraa, joten pystyt valmistamaan vaikka kuinka terveellisiä aterioita myös grillatessasi. Tee raikas salaatti, jonka kaveriksi voi grillata vaikka kasviskanavartaita.  Voit grillata myös tomaatteja tai vaikka täytettyjä paprikoita. Kannattaa välttää kaikkia rasvaisia tai hyvin pitkälle jalostettuja lihoja ja suosia sen sijaan kalaa, kanaa ja kasviksia. 

 

 

3. Muista juoda riittävästi vettä ja näin nesteyttää kehoasi. Kesä on aikaa, jolloin nautitaan lämmöstä terassilla viinin kera ja joillakin kuluu myös paljon muita virvokkeita. Kesällä ei kannata kuitenkaan missään nimessä unohtaa veden juontia! Vedellä on tärkeä tarkoituksensa kuona-aineiden huuhtelussa, aineenvaihdunnan toiminnoissa ja kehon optimaalisen tilan ylläpidossa. Jos nautit alkoholia, juo extrana vettä, koska alkoholi kuivattaa elimistöä. Sama juttu kahvin kanssa ja ihan minkä tahansa nesteen kanssa, vesi on aina janojuomien ykkönen. Huolehdi myös esimerkiksi saunoessa tai paljutellesasi, että juot tarpeeksi vettä, koska hikoillessa huomaamatta keho menettää hurjan määrän nestettä. 

4. Älä unohda kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Vaikka kuinka tekisi mieli höllätä hetkeksi salaatin, marjojen ja hedelmien syömistä, pyri pitämään ne silti ruokavaliossasi. Saat niistä hyviä ravintoaineita ja ne auttavat pitämään huolta suolistostasi ja vatsasi toimii ja voi hyvin myös lomalla. Ne sisältävät myös melko vähän energiaa, jolloin aterioidesi energiapitoisuus pysyvät maltillisempina. Saat upotettua kasviksia ja marjoja kätevästi smoothieeseen tai kasviksia munakkaaseen. Täältä löydät 7 aamupalareseptiä, joissa jokaisessa on joko hedelmää, marjoja tai kasviksia mukana. 

5. Liiku lomallakin. Jos ajatuksissa käy vähentää liikunnan harrastamista lomalla, suosittelen harrastamaan sitä silti ja pitämään lomalla edes jonkinlainen rutiini liikkumiseen. Liikunnan muotojen ei tarvitse olla samanlaisia kuin normaali arjessa, vaan voit keksiä itsellesi erilaisia treenejä loman ajalle. Valitse jokin viikon treeneistämme, jonka voit tehdä vaikka takapihallasi tai jos matkustat ulkomaille, voit tutustua ennalta paikan aktiviteettimahdollisuuksiin ja miettiä treenejäsi sen pohjalta. Pienellä kekseliäisyydellä treenaaminen onnistuu missä ja milloin vain! Et tarvitse aina kuntosalia, vaan oma kehon painokin riittää. Kun pidät kehosi aktiivisena, myös aineenvaihdunta toimii paremmin läpi loman. 

6. Hoida treenit heti aamusta alta pois. Usein kun treeniä siirretään aamusta päivälle, päivästä iltaan, huomataan lopulta, ettei koko treeniä tullut tehtyä sinä päivänä, eikä oikein muinakaan. Tämän vuoksi treeni kannattaa tehdä heti aamulla alta pois ja nauttia koko loppupäivä muista asioista. 

7. Lomasta nauttimisen ei tarvitse tarkoittaa mässäilyä. Jos on aina yhdistänyt lomailun jatkuvaan mässäilyyn ja muihin epäterveellisiin tapoihin, voisi olla hyvä aika alkaa nähdä loma eri tavalla. Lomasta voi ihan hyvin nauttia ilman jatkuvaa herkuttelua ja liikkumattomuutta. Oma asenne ratkaisee ja se miten suhtaudut asioihin, päättää, miten toimit eri tilanteissa.

8. Vältä nestemäisiä kaloreita. Niin kuin jo aiemmin mainitsin, alkoholipitoiset juomat eivät auta nesteyttämään elimistöä, vaan ne sen sijaan kuivattavat sitä. Alkoholi- ja virvoitusjuomat sisältävät runsaasti kaloreita ja janoisena saattaa tulla juoneeksi hetkessä pullollisen juomaa kurkusta alas. Osa saattaa myös turvautua kalorittomiin juomiin, jotka sisältävät usein keinotekoisia makeutusaineita, kuten aspartaamia. Eli vaikka juomassa ei ole kaloreita, ei se silti tarkoita, että se olisi terveellinen ja hyvä vaihtoehto. Paras janojuoma on vesi! Vettä voi halutessa maustaa sitruunalla, limellä, marjoilla, mintun lehdillä tai hedelmäviipaleilla. 

9. Mieti askeleen pidemmälle. Aina kannattaa katsoa hieman nenänpäätä pidemmälle. Loma loppuu aikanaan ja arki koittaa taas. Miltä haluat, että sinusta silloin tuntuu? Haluatko palata lomalta takaisin lomakilojen kera? Vai haluatko palata takaisin akut ladattuina ja hyvinvoivana? 

Jos kokonaisuus on kesälomalla kunnossa, ei haittaa, vaikka silloin tällöin syö jäätelön tai nauttii lasillisen kuplivaa! Tai jos yksi päivä menee läskiksi, sitten palataan ruotuun, kunhan sitä ei tapahdu lomalla ihan jokainen viikonloppu.🙂 

Millainen on sinun kesäsi? Sinä voit päättää, onko se kiloja kerryttävä, vaiko energioitasi lataava ja täynnä pieniä hyviä hetkiä, joista jää sinulle ihanat muistot. Onko se sitten päiväunien nukkumista riippumatossa, lukemista terassilla tai vaeltamista luonnossa. Tee sitä mistä nautit ja pidä vinkkimme mielessä ja säilytä hyvä olo sekä energisyys läpi loman. Näin palaat lomalta ihan oikeasti akut ladanneena.

 

 

RSS
Seuraa sähköpostitse
Facebook
Twitter
Instagram
By |2018-07-08T20:33:19+00:00heinäkuu 8th, 2018|Hyvä olo, Hyvinvointi, Painonpudotus|0 Comments

Leave A Comment