Joulun aika on ihanaa ja tunnelmallista yhdessäolon aikaa, sekä samalla myös ruoan juhlaa. Monia mietityttää syömisen hallinnan menettäminen, joulun herkkujen energiasisältö ja niiden kertyminen vyötärölle. Miten välttää joulukilot? Nyt kertaammekin muutamat säännöt, joiden avulla pystyt selviytymään joulun pyhistä ilman ähkyä, lisäkiloja ja morkkista!

Jaan vinkkejämme joulukilojen ennaltaehkäisyyn, jotta voisit tänä vuonna välttää mielipahan ylisyömisestä, joka joulun pyhien jälkeen normaalisti hyvin monelle iskee. Mitäs jos tänä vuonna voitkin tehdä poikkeuksen edellisiin vuosiin nähden ja varmistaa, että tänä vuonna homma pysyy suht hyvin hallinnassa ja sinä nautit joulusta hyvillä mielin ilman, että joutuisit joulun jälkeen stressaamaan kiristävistä vaatteita? Alla olevien vinkkien avulla nimittäin pystyt välttämään ylimääräiset joulukilot, ähkyt ja morkkikset! 

Psst. Jos kuitenkin tiedät, että käy niin, että joulusyömisesi menee överiksi ja herkkuja tulee syötyä aivan liikaa, älä huoli siitäkään, koska saat meiltä hyvän vinkin kropan vuosikuuraukseen ja rasvojen polttoon tekstin lopusta.:)

Miten välttää joulukilot?

Loppujen lopuksi ähkyn ja turvotusten välttäminen on yksinkertaista ja vaatii asennetyötä. Se vaatii jonkin verran myös ennakointia ja varautumista. Kun käyt itsesi kanssa muutaman säännön läpi ennen joulua, on sinun helpoin keskittyä nauttimaan joulun ajasta ja tunnelmasta. Eikö kuullostaisikin hyvältä, että ähkyjen sulattelun sijasta, olisit jouluna energinen ja kaikkea muuta kuin nuutunut? Tottakai jouluna kuuluu myös levätä ja ladata akkuja, mutta ei sohvan pohjalla ruoansulattaminen kovin hauskalta kuitenkaan kuullosta. 😀

VINKKI 1.

Pysy kohtuudessa annoskokojen suhteen ja täytä  noin puolet lautasesta ruokalautasmallin mukaan salaatilla ja kasviksilla.  Syö laatikoita ja kermaisia ruokia kohtuudella, koska ne sisältävät paljon energiaa, jonka vuoksi voit yhdellä aterialla syödä helposti todella suuren määrän kaloreita. Jos syöminen meinaa lähteä käsistä, kannattaa itseltä kysyä, onko santsaaminen ja ähkyyn syöminen välttämättömyys? Koska ähkyyn syömisestä ei tule mikään hyvä olo, eikä se tee hyvää ajatellen joulukilojen välttämistä. Pureksi ruokasi rauhassa ja nautiskele niiden mauista. Kun syöt hitaammin, huomaat kyllä, milloin olet kylläinen. Laita lautaselle myös jotain proteiinipitoista, kuten erilaisia kaloja, kinkkua ja kalkkunaa tai kanaa 

Tiesitkö että yksi suklaakonvehtirasia (300g) pitää sisällään 1497 kaloria! Tämä vastaa lähestulkoon yhden päivän suositeltua keskiverto energiansaantia (noin 2000 kcl) ! Vältät tämän valtavan kalorimäärän saannin päättämällä syödä koko rasian sijaan vain muutaman konvehdin.  

VINKKI 2.

Joulun aikana napostelu on kavalaa, koska ruokaa on tarjolla runsaasti ja jokaisessa pöydänkulmassa lojuu yksi jos toinenkin konvehtirasia. Vaikka jouluna itsekuria koetellaan todella pahasti, kannattaa silti pysyä lujana ja pitää ateriavälit hallinnassajolloin et tule syöneeksi silloin kun vaan tekee mieli syödä jotain. Syö kunnon ateria, kun päätät syödä ja väliajalla pyri juomaan runsaasti vettä, joka huuhtoo kuona-aineita kehostasi ja pitää olon freesinäÄlä siis skippaa aterioita joulun pyhinäkään, koska ne toimivat kivijalkana toimivalle aineenvaihdunnalle. 

VINKKI 3.

Jos haluat herkutella makealla, pyri tekemään se heti pääruoan jälkeen. Näin vältyt syömästä suuria määriä herkkuja nälkääsi ja onnistut syömään joulusuklaata tai muita herkkuja vain maltillisen määrän. Muutoinkin, syödessäsi makeaa tyhjään vatsaan, nostat vain insuliinitasojasi ja saat huonon olon aikaiseksi. Tällöin tunnet olosi muun muassa väsyneeksi, ärtyneeksi ja voimattomaksi, jonka vuoksi joulusta nauttiminen voikin muuttua joulusta selviytymiseksi. 

Muista juoda runsaasti vettä aterioiden välillä! Veden positiivisista, kuonia puhdistavasta vaikutuksesta voit lukea täältä lisää.

VINKKI 4.

Jos juot alkoholia, tee se kohtuudella. Runsas alkoholinkäyttö saa kehosi rasvanpolton jumittamaan, koska keho keskittyy aina ensimmäiseksi poistamaan alkoholin elimistöstään. Tehokkain tapa kerryttää vararenkaita omaan vyötäröönsä on nauttia runsaasti alkoholia yhdessä hiilihydraatti- ja rasvapitoisten aterioiden kanssa. Joten alkoholinkäytössäkin kannattaa pitää mielessä kohtuus. 

VINKKI 5.

Liiku myös joulun pyhinä jollain mieleisellä tavalla: ulkoile, käy kuntosalilla, tai tee lyhyt, mutta tehokas kotitreenimme. Näin pidät aineenvaihduntasi käynnissä, jolloin kehosi polttaa tehokkaammin myös jouluaterian kaloreita. Liikunnan avulla katkaiset myös mahdollista jatkuvaa syömistä tai napostelua ja saat virkistettyä mieltäsi ja lisättyä energiatasojasi. Reippaalle lenkille kannattaa lähteä varsinkin silloin, jos tuntuu, ettei jaksa millään nousta sohvalta ylös ja tuntuu, että kaikki energiat ovat poissa. 

Kohtuus, kultainen keskitie. Se on aika yksinkertainen ja hyvin muistettava sääntö myös joulun ajalle.

Loppujen lopuksi extrajoulukilojen välttäminen on yksinkertaista. Keho kyllä kertoo, mistä se tykkää ja mistä se ei tykkää. Ota vinkeistämme vaari ja vietä tuleva joulunaika ilman murhetta siitä, että joudut paiskimaan koko alkuvuoden töitä niiden kilojen eteen, mitä joulukuussa kroppaasi asettui. Jos näin kuitenkin sattuu, tai muuten vain haluat aloittaa uuden vuoden kevyempänä ja rasvaa polttaen, lupasimme kertoa sinulle on tarjoamastamme ratkaisusta, joka tulee olemaan NIIN siisti juttu! Nimittäin 8.1.2018 aloitetaan yhdessä vuosi tehokkaasti, kroppaa puhdisten ja rasvaa polttaen. Emme malta odottaa! FAT BURN + Detox -verkkovalmennuksestamme voit lukea lisää täältä.

Vaikka joulun kiireet painavat päälle ja ajatus on joulun valmistelussa, on silti hyvä aika siirtää katse tulevaan vuoteen 2018, koska se on jo ihan pian täällä! Nyt voit jo joulukuussa varmistaa, että uusi vuosi, 2018 alkaa osaltasi loistavasti! Voit nimittäin varata paikkasi ennakkoon tammikuun alussa starttaavaan neljän viikon Fat Burn + Detox valmennukseen, joka auttaa poistamaan joulun pöhöt ja lisäkilot, sekä tehostaa rasvanpolttoasi, jonka ansiosta saat huippualun uuteen vuoteen ja näet tuloksia jo ennen kevään alkua! 

Valmennukseen on osallistunutkin jo loistava määrä ihmisiä! Aivan mahtavaa! Huh, ei voisi vuosi paremmin lähteä käyntiin. Toivomme, että tapaamme valmennuksessa mahdollisimman monen kanssa! Ja hei, vielä ehtii valmennus myös pukinkonttiin! 🙂

Rentouttavaa ja ihanaa joulunaikaa! <3

 

Elina New Beginning uusi alku