Meditaation uskomaton voima

/, Hyvinvointi/Meditaation uskomaton voima

Meditaation uskomaton voima

RSS
Seuraa sähköpostitse
Facebook
Twitter
Instagram

Tuntuuko sinusta joskus siltä, että elämä on välillä asioiden suorittamista, joka syö sinulta kaiken energian ja päivän päätteeksi tunnet itsesi usein kuin jyrän alle jääneeksi? Pyöriikö tekemättömien asioiden lista päässäsi vielä illallakin ennen nukkumaan menoa? Oletko miettinyt joskus kysymystä, elätkö muille vaiko itsellesi? Entä murehditko mielestäsi liikaa tulevaa ja huolehditko asioista niin paljon, että ne vaivaavat mielessä jatkuvasti? Koetko, että ajatus tämän hetken tiedostamisesta ja tähän hetkeen keskittyminen tuntuu vaikealta kaiken sen kaiken keskellä? 

Hienoa, jos koet että arkesi on tasapainossa jo nyt, eikä äskeiset esimerkit koske omaa arkeasi. Jos taas koet juurikin mainitsemiani tunteita useinkin, et ole ainoa, et todellakaan. Tämä ongelma on monella kiireisellä, kuten perheenäidillä, opiskelijalla joka paiskii kahta työtä opintojensa lisäksi, työssäkäyvällä sinkkunaisella, joka taistelee miellyttämisenhalua ja ikuista myötymistä vastaan. Kiireestä ja stressistä on tullut yhteiskunnallemme ongelma ja yhä useampi uupuu sen kaiken taakan alle.

Mitä voimme tehdä asialle? Mistä löytää selkeys omaan arkeen ja elämään? Ainoa mahdollinen keino on pysähtyä ja pysäyttää kiire sekä vaikuttaa ajatuksiimme lempeällä, hyväksyvämmällä tavalla. Muista, että vaikka et kokisikaan arjessasi ylivoimaista stressiä tai kiireen tuntua, voi meditoinnista olla sinulle silti suunnattomasti hyötyä ja sitä kannattaa ainakin kokeilla. 

Meditaation uskomaton voima

Itse koen, että olen ollut läpi elämäni erityisen herkkä kokemaan erilaisia tunteita elämässä. Se on ollut välillä myös raskas taakka, vaikka herkkyydessä on myös paljon hyvää, enkä halua muuttaa sitä pois itsestäni. Löysin joogan jo jonkin aikaa sitten ja meditaatiota olen tehnyt enemmän tai vähemmän säännöllisesti noin ehkä puolen vuoden ajan. Olen itse henkilökohtaisesti huomannut, että näiden harjoitusten avulla saan lisää mieleeni kaipaamaani tyyneyttä ja tasapainoa. Olen löytänyt sen kautta myös jonkinlaista selkeyttä mieleeni ja olen oppinut olemaan tässä hetkessä, ilman että sohaan kaiken aikaa tavoitteissani, joihin minulla oli välilla pakkomielle.  Suosittelen meditaatiota myös sinulle lämpimästi, jos haluat rauhoittaa mielen vilinää ja saada mieleesi lisää selkeyttä arjen keskellä. 

Meditaation tarkoituksena on tuoda mieli tähän hetkeen; tietämättömyydestä tietoisuuteen ja harjoitusten ajatuksena on saada lisää selkeyttä, mieli sekä keho rentoutumaan stressin ja kiireen mahdollisesti aiheuttamasta ”mielikrampista” ja hälystä. Meditaation avulla myös itsensä hyväksymisen tunne kasvaa ja vältyt yhä enenevissä määrin negatiivisilta tunnekierteiltä. Säännöllisesti meditoivien aivoissa on havaittu tapahtuvan positiivisia muutoksia; mm. muistin paranemisessa, itsetietoisuuden sekä empatian tunteen lisääntymisessä sekä stressin vähentymisenä. Meditoimisen avulla voi pystyä vaikuttamaan myös ahdistuneisiin tunteisiin ja pelkoon vähentävästi. 

Yksi meditaation tärkeimmistä tarkoituksista on istuttaa mielemme tähän hetkeen: tässä ja nyt. Hyvin usein mieli harhailee joko menneessä tai tulevassa, vähän molemmissa. Meditaation avulla opit myös puhumaan itsellesi kauniimmin sättimisen sijaan ja sisäinen puheesi voi alkaa hiljalleen muuttua puheeksi, miten puhuisit parhaalle ystävällesi. Sisäinen puhe ja sen sävy vaikuttaa mieleesi todella vahvasti ja tämä sisäinen hallinta taas tuo elämään niin parempilaatuisia ihmissuhteita sekä huomaat arkesi muuttuneen enemmän sellaiseksi jota haluatkin elää. Kun sisäinen puhe muuttuu negatiivisesta positiiviseksi, huomaat muuttuvasi ihmisenä itsevarmemmaksi ja alat näin uskoa itseesi ja kykyihisi enemmän. Sisäisellä puheella on hurjasti merkitystä myös niiden omien unelmiesi saavuttamisessa. 

Meditaation mahdolliset suotuisat vaikutukset hyvinvointiisi

  • Vähentää stressiä
  • Parantaa muistia sekä keskittymiskykyä 
  • Lisää kivunsietokykyä
  • Hoitaa sydäntä ja sen kuntoa
  • Parantaa kehon omaa vastustuskykyä sekä flunssan oireita
  • Voi vähentää korkeaa verenpainetta sekä kehossa jyllääviä tulehduksia
  • Auttaa ehkäisemään mielen sairauksia ja meditaatiota käytetään myös muun hoidon tukena esimerkiksi masentuneisuuden hoidossa.
  • Helpottaa painonhallintaa
  • Parantaa unen laatua sekä nukahtamista

Miten aloittaa meditoiminen?

Kuka tahansa meistä pystyy meditoimaan, alkuun se vaan voi tuntua vaikealta jos mielessä on kovin paljon ylimääräistä hälyä. Meditaation avulla saat jo yhyessä ajassa mieleesi rauhoittavan vaikutuksen, joten pystyt toteuttamaan sitä melkeinpä missä tahansa, vaikka tarpeen mukaan kesken työpäivän. Ihanteellista meditaatio on luonnossa ja siellä riittää vain rauhallinen kävely, jossa keskityt luonnon ääniin, tuntemuksiin ja visuaalisuuteen. Luonnolla on tutkitusti mieltä rauhoittava vaikutus. Tämän meditaatioharjoituksen osaa meistä kuka tahansa, sinun ei tarvitse kuin lähteä ulos, jättää älypuhelin kotiin ja keskittyä luonnon kauneuteen. Ei hikilenkkiä eikä suorittamista, vaan nyt saat vain kävellä luonnossa ja tuntea sen mieltä rauhoittava vaikutus. Yksi ihana paikka meditoimiseen on merenranta. 

Meditaatioon löytyy myös erilaisia sovelluksia, yksi mainittava on Calm -sovellus, jonka itse olen ladannut puhelimeeni. Teinkin juuri äsken noin 10 minuuttisen ohjatun meditaatioharjoituksen olohuoneeni lattialla tämän sovelluksen avulla. 

Meditaatioharjoitus ohjeistus

Hakeudu rauhalliseen paikkaan, mukavaan asentoon, kuten sohvalle tai lattialle risti-istuntaan tai valitsemaasi asentoon. Jos risti-istunta ei ole juttusi, voit myös nojailla seinää vasten tai ottaa vaikka makuuasennon. Itse pidän kovasti makaamisesta lattialla jalat nostettuna seinää vasten, se tekee samalla hyvää myös selän lihaksille ja rentouttaa niitä. 

Anna itsesi rauhoittua ja laskeutua tähän hetkeen. 

 

Ota hetki aikaa rauhoittumiseen ja hengitä muutama kerta oikein syvään, ilman pakottamista. Keskity hetkeksi kehoosi ja sen tuntemuksiin skannaten läpi kehon eri osat. Jos tuntuu, että lihaksesi ovat jännittyneet, anna niille hetki ajatuksesi, jonka avulla rentoutat ne lihas kerrallaan. Esimerkiksi jos koet niskasi olevan jäykkä, kohdista ajatuksesi sinne ja hae ajatuksen voimalla sinne rentoutta. Anna jännityksen vapautua. 

 

Keskity seuraavaksi hetkeksi ajatuksiisi. Huomaa ne, mutta älä käske niitä poistumaan. Näe nämä ajatukset kuin ohi lipuvina pilvinä; ne saapuvat ja ne lipuvat pois. Ajatusten tullessa ja mennessä, keskity hengitykseesi. 

 

Et saa itseäsi rennoksi pakottamalla ja siksi meditaation tarkoitus ei ole tyhjentää mieltä ja laskeutua tähän hetkeen pakottamalla, hampaat irvessä. Voin jo nyt sanoa, että näin et tule pääsemään haluttuun tavoitteeseen. Siksi meditoimisessa pitää muistaa olla itselleen armollinen ja ymmärtää, että ensimmäiset kerrat eivät ole helppoja ja aina tulee niitä ajanjaksoja jolloin on todella vaikeaa rauhoittua. Ajateltele itsesi vain ajatustesi huomioijana, äläkä jää kiinni mihinkään ajatukseen mikä mieleesi tulee. Hyväksy ajatuksesi ja näe ne ohi lipuvina pilvinä. Anna niiden tulla ja anna niiden mennä. Kiinnitä huomio hengitykseesi ja ankkuroidu tähän hetkeen sen avulla. 

Miten päättää meditaatio?

Meditaation kesto ei ole alkuun niinkään oleellista, vaan se, että pikkuhiljaa pääset rennompaan tilaan ja sen vuoksi alkuun ei kannatakaan tavoitella yli 10 minuuttia enempää kestävää meditaatiohetkeä. Aloita vaikka viidellä minuutilla ja venytä aikaa oppiessasi lisää rentoutta. Päätä meditaatio herätellen itsesi pikkuhiljaa takaisin todellisuuteen ja siihen ympäristöön missä olet. Kiinnitä alkuun huomio kehoosi ja hengitykseen. Pyörittele varpaita ja sormia, venyttele kehoon pituutta. Vedä vielä muutama kerta syvään henkeä ja kiitä itseäsi hetkestä, jonka annoit itsellesi.  

 

Voit aina antaa meditaatiolle mahdollisuuden ja kokeilla, miten se mahdollisesti rauhoittaa ylikierroksia tai alakuloista mieltä, jossa murehdit asioita. Meditaatio sopii herkille ja se sopii myös vahvoille ihmisluonteille. Se sopii henkilöille, jotka tarvitsevat arjessaan fokusta, joilla on paljon vastuuta ja jotka joutuvat tehdä paljon suuria päätöksiä. Se sopii myöskin henkilöille, jotka eivät osaa pysähtyä ja hankkivat kaiken aikaa elämäänsä liikaa tekemistä. Se sopii henkilölle joka haluaa nukkua palautua, parantaa omaa suorituskykyään tai vaikka suoriutua paremmin jostain vaativasta tehtävästä. Anna mahdollisuus ja koe meditaation valtava voima ja muista, älä luovuta heti, vaan jatka sitkeästi!

 

RSS
Seuraa sähköpostitse
Facebook
Twitter
Instagram
By |2018-08-09T21:05:20+00:00heinäkuu 1st, 2018|Hyvä olo, Hyvinvointi|2 Comments

2 Comments

  1. Elisa-Maria heinäkuu 1, 2018 at 2:45 pm - Reply

    Meditaatio sopii kaikille! 🙂 Kaunis ohjeistus ja katsaus meditaation aloittamiseen. Meditaatiohetkelle ei mielestäni kannata asettaa sen kummallisempia tavoitteita, eikä meditaatiossa voi ”epäonnistua”. Kyseessähän on harjoitus – pitää siis harjoitella. 😉 Erilaiset sovelluksen on kyllä hyviä alkuun.

    • New Beginning heinäkuu 1, 2018 at 4:09 pm - Reply

      Niinpä, sinähän sen sanoit. <3 Kiitos. 🙂 Niinpä, se onkin itselle "uutta", että ei olekaan tavoitetta ja voi olla itselle armollisempi. Se on aika upea oivallus, minkä meditaatio voi antaa. Sovellus on alkuun hyvä, mutta taas se, että meditaation tekee ilman ohjauksia itsekseen, on oma kokemuksensa. On vain, itsensä kanssa. <3

Leave A Comment