Ahdistaako oma keho ja peilikuva? Lue nämä vinkit, joiden avulla kohotat olotilaasi!

RSS
Seuraa sähköpostitse
Facebook
Twitter
Instagram

Onko sinulla menossa negatiivinen kehonkuvapäivä tai kokonainen viikko? Jos kyllä, et ole asian kanssa yksin, vaikka sinusta saattaa joskus siltä tuntua. Sinun lisäksesi maailma on pullollaan samassa tilanteessa olevia. Niin minä kuin myös moni muukin nainen ja mies kamppailevat kehonkuvansa kanssa, osa meistä enemmän ja osa vähemmän. Enkä yhtään ihmettele miksi, jos vilkaisee eri sometilejä ja lehtiä, jotka ovat pullollaan täydellisyyttä hipovia lihaksikkaita ja timmejä kehoja, joissa ei näy selluliitin selluliittiä, eikä myöskään vatsa- tai selkämakkaroita. Meille nimittäin syötetään tiettyä illuusiota siitä, miltä meidän tulisi näyttää tänä päivänä ja tuo illuusion nakertaa monien kehoitsetuntoa pala palalta ja pahasti.

Tänään haluankin jakaa sinulle vinkkejä, miten voit helpottaa oloasi niinä päivinä kun tunnet olosi kurjaksi. Kun kehonkuvasi ahdistaa, etkä tunne oloasi hyväksi nahoissasi. Haluan, että kokeilet ja otat käyttöön ainakin osan näistä vinkeistä, jotta voit voida paremmin, koska sen sinä tosissasi ansaitset!

Vältä menemästä someen ja keskity muihin asioihin. Jatkuva somessa roikkuminen voi saada sinut voimaan entistä huonommin varsinkin niinä päivinä kun kehoitsetuntosi on pohjalukemissa. Selailet kuvia, joissa näet timmejä kehoja ja vertaat niitä automaattisesti itseesi. Selaat kirjoituksia, joissa muut hehkuttavat sitä, mitä kaikkea heillä on ja keskityt helposti siihen, mitä sinulta puuttuu.

Käytä sen sijaan aikaa tehden jotain sellaista, joka saa sinut voimaan paremmin ja josta saat hyvää energiaa. Jätä kännykkä kotiin ja lähde ulkoilemaan tai metsään samoilemaan. Istu kannolle, laita silmät kiinni ja vedä keuhkot täyteen raitista ilmaa ja puhalla ilma rauhallisesti ulos. Metsässä olo auttaa mieltä kohenemaan lähes heti ja siellä myös voit tuntea, kuinka saat olla täysin oma itsesi. Metsä ei arvostele, eikä aseta suorituspaineita.

Lue jotain mieltä piristävää ja motivoivaa, joka auttaa sinua voimaantumaan ja löytämään uusia keinoja voida paremmin. Tällä hetkellä itselläni on menossa Megan Jayne Crabben Body Positive Power e-kirja, joka antaa positiivista voimaa päivään! Tämä kirja on kindleversio ja englanninkielinen, jonka olen ostanut amazonista, mutta kirjastosta löytyy varmasti runsaasti suomenkielisiä vaihtoehtoja aiheesta.

Vältä tarkastelemasta omia kuviasi tai seisomasta peilin edessä etsimästä vikoja. Vältä seisomasta liikaa peilin edessä, koska silloin silmäsi hakeutuu kaikkiin niihin kohtiin kehossasi, joista et pidä. Sen sijaan keskity luomaan itsellesi vahvistuslauseita, joiden ansiosta tsemppaat mieltäsi ja muutat käsitystäsi itsestäsi. Jos esimerkiksi vatsanseutu ahdistaa, vahvistuslauseesi voi liittyä siihen. Voit esimerkiksi toistaa useita kertoja päivässä lausetta: ”minä hyväksyn itseni ja vatsani, joka on minulle rakas ja pidän siitä juuri sellaisena kuin se on.” Et ehkä aluksi usko näihin vahvistuslauseisiin ollenkaan, mutta kun toistat samaa uudestaan ja uudestaan, alitajuntasi alkaa lopulta uskoa ne. Tämä tarkoittaa, että ajan myötä ahdistus vatsaasi kohtaan vähenee, etkä kiinnitä siihen niin paljon huomiota kuin aiemmin.

Toinen keino on heittää negatiiviset ajatukset mäkeen. Tällä tarkoitan, että negatiivisten ajatusten tullessa kehiin, pyrit ajattelemaan jotain ihan muuta tai ryhdyt tekemään jotain, jossa ajatuksesi kiinnittyvät toisaalle. Tällaisia tekoja voivat olla muun muassa kodin siivoaminen, puutarhatyöt tai vaikkapa maalaaminen. Näitä tehdessä keskityt täysin muuhun, jolloin negatiiviset ajatukset itseä kohtaan vähenevät.

Lopeta seuraamasta somessa henkilöitä, jotka saavat olosi tuntumaan kurjalta. Keskity sen sijaan seuraamaan henkilöitä, joiden sanoma on positiivinen, kokonaisvaltaisesti terveellinen ja hyväksyvä. Keskity saamaan teksteistä ja kuvista energiaa ja ideoita arkeesi. Keskity henkilöihin, jotka panostavat kokonaisvaltaisesti terveellisiin elämäntapoihin. Nämä henkilöt auttavat sinua voimaan paremmin ja keskittymään päivittäin asioihin, joiden myötä elämänlaatusi paranee.

Vältä keksimästä keinoja, miten voisit saada muutettua kehoasi nopeasti tai miten saat painon putoamaan äkkiä. Huonoina päivinä sitä saa usein päähänsä, että nyt on muututtava ja nopeasti. On PAKKO löytää keino, jonka avulla päästä eroon pahasta olosta ja vatsamakkaroista. Todellisuudessa pikakeinot ja dieetit tuottavat päivän tai pari hyvää oloa, mutta kun huomaat haukanneesi liian suuren palan ja motivaatiosi ja itsekurisi ovat lopussa, palaat takaisin vanhojen tapojen pariin, jonka vuoksi voit taas entistä huonommin. Syytät itseäsi epäonnistumisesta ja huonosta olosta. Pyörit noidankehässä, joka tuntuu päättymättömältä tuskalta.

Piristä mieltäsi soittamalla hyvälle ystävällesi. Siis sellaiselle hyvälle ystävälle, joka on tukenasi niin hyvinä ja huonoina päivinä, johon voit tukeutua ja joka seisoo rinnallasi aina. Tällainen ystävä osaa usein sanoa piristäviä lauseita, jotka tuottavat iloa ja antavat valoa päivään. Hyvä ystävä myös tuo sinut maanpinnalle mustasta pilvestä ja auttaa ajattelemaan asioita realistisesti.

Tee treeni. Treenin kautta ei ole tarkoitus piiskata itseä ja päästä mahdollisimman nopeasti parempaan kuntoon, vaan liikunnan avulla saat tuotettua hyvänolonhormoneja, jotka auttavat piristämään mieltäsi. Liikunta onkin todella hyvä lääke alakuloon ja sen avulla voi myös saada selkeyttä omiin ajatuksiin. Treenin ei tarvitse olla raskas rääkkitreeni vaan esimerkiksi reipas kävelylenkki voi tehdä tehtävänsä.

Hemmottele itseäsi. Vaikka sinusta saattaa tuntua juuri tällä hetkellä, ettet ansaitse hemmottelua, usko pois, sinä ansaitset. Sinä nimittäin ansaitset kaikkea hyvää niin hyvinä kuin myös huonoinakin päivinä! Vaikka painolukemasi on mitä on tai vaikket mahdu vielä niihin tavoitefarkkuihisi, ei se silti tee sinusta huonoa ihmistä. Olet ihan yhtä ihana ja hyvä ihminen nyt, kuin olisit tavoitteen saavuttamisenkin jälkeen.

Sinun ulkonäkösi ei määritä, millainen olet ihmisenä. Sinä olet arvokas juuri tuollaisena kuin olet. <3 

By |2018-07-21T12:39:59+00:00heinäkuu 21st, 2018|Hyvä olo|0 Kommenttia

Jätä kommentti