5 ASIAA JOTKA HIDASTAVAT RASVANPOLTTOA

RSS
Seuraa sähköpostitse
Facebook
Twitter
Instagram

Kuinka monen tavoite on alkuvuonna polttaa rasvaa? Uskon, että hyvin moni tavoittelee rasvanpolttoa ja kaipaa siihen myös vinkkejä. Olet varmasti lukenut monesta lähteestä tehostus vinkkejä rasvan polttamiseksi ja esimerkiksi meidän Fat Burn + Detox-valmennuskin tähtää rasvanpolttoon. Entä mitä sinun kannattaisi muuttaa arjessasi, jotta rasva palaisi mahdollisimman tehokkaasti? Mikä taas tekee hallaa tavoitteellesi? Tässä tekstissä puhunkin teoista ja asioista, joita toistamalla arjessasi voit huomaamattasi hidastaa rasvanpolttoasi!

5 ASIAA JOTKA HIDASTAVAT RASVANPOLTTOA

Asiat ei ole aina niin yksiselitteisiä ja joskus myös äärimmilleen viety treenaaminen ja ruokavalio voivat tehdä tepposet, jos havittelee kiinteämpää kehoa ja rasvanpolttoa. Tai huomaat, että haluamasi tulokset tulevat vasta sitten, kun lisäät arkeesi enemmän arkiaktiivisuutta ja alat syödä enemmän mutta laadukkaammin. Jaan teille viisi asiaa, jotka voivat hidastaa rasvanpolttoa.

Syöt aivan liian vähän ja epäsäännöllisesti

Ei mikään ihme, että monet ammattilaisen avulla laihduttavat ihmettelevät sitä ruoan määrää, mitä he saavat syödä lihomatta! Voisi sanoa niin, että syömällä ja treenaamalla oikein laihtuu. Jos ateriasi ovat linnun aterioita, et saa siitä tarpeeksi energiaa ja kehosi ajautuu pienelle säästöliekille, joka tarkoittaa sitä, että elimistö mukautuu pitkällä aikavälillä pieneen energiansaantiinsa ja pitää sitäkin tiukemmin kiinni rasvavarastoistaan. Liian vähän energiaa sisältävä ruokavalio yhdistettynä treenaamiseen voi jopa pienentää treenistä aiheutuvaa jälkikulutusta, koska keho ei toimi silloin optimaalisesti ja säästelee. Pidä huoli, että syöt puolen tunnin sisällä treenistä niin proteiineja kuin hiilihydraatteja sisältävän aterian.

Epäsäännöllinen syöminen taas kostautuu hyvin usein mielitekoina. Paras tapa hidastaa rasvanpolttoa on siis syödä milloin sattuu, mitä sattuu. Syömällä epäsäännöllisesti, vaikutat myös kehon sekä mielen energiatasoihin. Nälkä ei ole loppujen lopuksi hyvä juttu laihduttajalle, vaikka niin melko yleisesti ajatellaan.

 

 

 

Jätät hiilihydraatit lähes täysin ruokavaliostasi

Se voi toimia tiettyyn pisteeseen asti, mutta hiilihydraattien ollessa pidemmän aikaa lähes pannassa, alkaa se näkyä monella negatiivisesti rasvanpolttoa ajatellen. Kun hiilihydraattien  määrä on vähäinen, voi se aiheuttaa joillakin mielitekoja juurikin nopeisiin hiilihydraatteihin. Myös itselläni on kokemusta useiden vuosien takaa näistä hallitsemattomista puuronsyöntikohtauksista tai pakkasesta löytyvien herkkujen mussuttamisesta pahimpaan hätään. Se kertoi siitä, etten tuolloin syönyt aktiivisuuteeni nähden tarpeeksi, eli paljon, niitä hiilihydraatteja. Asia korjattu nykyään. Kun taas laadukkaita ja kuitupitoisia hiilihydraatinlähteitä on tarjolla keholle pitkin päivää, pysyy mieliteot helpommin etäällä. Monilla asiakkaillani myös puuron lisääminen iltapalalle on auttanut iltasyöpöttelyihin. 

Unohdat hyötyliikkumisen merkityksen ja elät sohvaperunan elämää

Jos arkesi on pääosin päätteen edessä istumista, hissin valitsemista portaiden sijaan ja mahdollisimman passiivista, teet sillä todella suurta hallaa rasvanpoltollesi. Aivan mahtava vertaus aktiivisen arjen ja sohvaperunan elämäntavan välisestä erosta on tietokonevertaus: ajattele elimistösi tietokoneena. Kun liikutat hiirtä tai näppäilet tekstiä, pysyy kone aktiivisena käynnissä ja järjestelmä toimii. Kun jätät koneen itsekseen, menee tietokone lepotilaan ja sammuttaa näytön säästääkseen virtaa. Sama asia tapahtuu kehosi soluissa kun istut paikallaan. Toki, et ole tietokone ja elimistösi on tehty siihen, että se käyttäisi virtaa, eikä säästäisi sitä kaiken aikaa. Jo muutamien minuuttien passivisuus asettaa kehon kuin OFF-asentoon, jolloin kehon lihassolujen aktiivisuus on kadonnut

Arkesi on stressaavaa, eikä se tunnu olevan tasapainossa ja tunnet suorittavasi elämää

Pitkittynyt stressi on yksi pahimmista rasvanpolton vihollisista ja no, minkä tahansa hyvinvointiin liittyvän asian. Kun stressi pitkittyy, veren kortisolipitoisuus kasvaa ja tämä saa veressä olevan sokerin varastoitumaan kehoosi helpommin rasvana. Tämä kortisoli lisää myös makeanhimoa ja halua syödä nopeita hiilihydraatteja. Kaiken päälle kortisolihormoni sekoittaa kehon normaalit toiminnot niin, että keho voi alkaa hyödyntää omaa lihaskudostaan elimistön energialähteenä ja kun aineenvaihdunnan tasapaino järkkyy, voi se kerätä rasvaa erityisesti keskivartalon alueelle. Jos suoritat elämää ja et osaa rauhoittua, näkyy se usein myös unen laadussa, joko niin että mikään uni ei tunnu riittävän tai uni on katkonaista, eikä palauta. Jos siihen päälle yrität piristää itseäsi isolla määrällä kahvia tai keinotekoisilla kofeiinivalmisteilla ja treenata kovaa, olet kierteessä, jossa kortisolin eritys voi vain entisestään lisääntyä. Tässä tilanteessa elämän rauhoittaminen ja tasapainoittaminen olisi erityisen tärkeää.

 

Treenaat liian kovaa, ehkä myös yksipuolisesti ja liikaa

Liikunta on todella tärkeä ja oleellinen osa rasvanpolttoa, se fakta ei tule muuttumaan. Mutta tapa, miten liikut ja kuinka paljon omaan kuntotasoosi nähden, taas vaikuttaa rasvanpolttoon. Nimittäin jos liikut joka treenisi kovilla ja kuluttavilla tehoilla, myös ruokahalusi kasvaa luonnollisesti tämän mukana. Tämä on ihan luonnollinen reaktio, koska usein toistuvat kovatehoiset ja samalla pidempikestoiset harjoitukset tyhjentävät kehosi hiilihydraattivarastoja ja heilauttelevat verensokeritasoja. Treenin jälkeen on kova nälkä ja keholla on tarve täyttää nopeasti hiilihydraattivarastoja ja joillakin se voi yltyä liikasyömiseksi ja nopean hiilihydraatin hamstraamiseksi. On tärkeää, että liikut monipuolisesti ja otat mukaan myös palauttavan ja huoltavan harjoittelun, koska liian yksipuolisella ja kovatehoisella harjoittelulla on myös vaikutuksia esimerkiksi kehon hormonitoimintoihin, vastustuskykyyn ja mieleen. Opi kuuntelemaan kehosi viestejä, äläkä vaadi siltä joka ikinen kerta liikoja. Kohtele kehoasi välillä myös vähän hellemmin ja muista myös kevyemmät jaksot harjoittelussasi. Lyhyet intervallit ovat tutkitusti tehokkaita rasvanpoltossa, mutta niissäkin laatu korvaa määrän ja heti alkuun ei kannata rynnätä tekemään tabataa satalasissa.

Tässä muutamia asioita. Muistutukseksi, kertaukseksi ja ehkä opit myös jotain uutta rasvanpolton mahdollisista kompastuskivistä.:) 

 

By |2018-01-16T17:52:55+00:00tammikuu 16th, 2018|Hyvä olo|0 Kommenttia

Jätä kommentti