Chiatuorepuuroa aamupalaksi + tietoa chia-siemenistä!

/, Reseptit, Terveelliset reseptit/Chiatuorepuuroa aamupalaksi + tietoa chia-siemenistä!

Chiatuorepuuroa aamupalaksi + tietoa chia-siemenistä!

RSS
Seuraa sähköpostitse
Facebook
Twitter
Instagram

Chiatuorepuuro

1 annos

Ainekset: 

  • n. 2dl mantelimaitoa
  • 2-3 rkl chiasiemeniä
  • 2rkl gluteeniton kaurahiutale

 

Päälle tai halutessa sekaan:

  • Pieni kourallinen pähkinöitä 
  • 1/2 banaani
  • Siemensekoitusta
  • Halutessa hunajaa

Ohje: sekoita puuroainekset keskenään ja laita edellisenä iltana jääkaappiin turpoamaan. Sekoita kerran tai pari illan aikana. Päälliset voi myös halutessa sekoittaa jo illalla puuron joukkoon, jolloin pähkinät pehmenevät. Itse tykkään laittaa ainekset puuron päälle aamulla.

Voi olla, että saatat kaivata tuorepuuroon makeutta jolloin sekaan voi laittaa 1tl hunajaa tai vaahterasiirappia / agawesiirappia.

chiasiemenet terveyshyödyt

Tämä on yksi lempiaamupaloistani ja todella helppo valmistaa. Chia-siemenistä saa runsaasti kuitua ja ne sisältävät muutenkin runsaasti hyviä rasvoja. Tekee myös todella hyvää suolistolle. Alla hieman tarkempaa tietoa chiasiemenistä:

  • Chiasiemenet ovat pikkuruisia siemeniä Salvia Hispanica –nimisestä kasvista.
  • Chia siemenet ovat erinomainen omega 3-rasvahappojen lähde. (katso alta tarkempi ravintosisältötaulukko)
  • Ne sisältävät runsaasti kuitua ja E-vitamiinia.
  • Chiasiemenet imevät itseensä 9-kertaisen määrän nestettä.
  • Lähes kaikki chia-siementen hiilihydraatit ovat kuitua.
  • Chiasiemenissä on runsaasti antioksidantteja.
  • Antioksidantit estävät ihmiskehossa vapaiden radikaalien syntymistä, jotka voivat vaurioittaa soluja.
  • Chiasiemenet ovat gluteenittomia, laktoosittomia, lisäaineettomia ja sopii vegaaneille.

 

Chia-siemenet sisältävät Omega-3-rasvahappoja jopa 21% painostaan, joka on enemmän kuin rasvaisessa kalassa.

 

Chiasiementen tarkka ravintosisältö taulukko / 100g:
Energia 1855 kJ / 443 kcal

Rasvaa 30 g

  • Rasvasta omega-3 -rasvahappoja 18,6 g
  • Rasvasta omega-6 -rasvahappoja 6,8 g
  • josta tyydyttyneitä rasvahappoja 3,0 g 

 

Hiilihydraatit 3,0 g

  • josta sokereita 0 g 

 

Kuidut 39 g

  • Kuiduista liukoista kuitua 21,0 g

 

Proteiini 20 g 

Suola < 0,1 g 

Laktoosi 0 g

Magnesiumia 335 mg

Sinkkiä 4,6 g

Lisäksi monia muita vitamiineja kuten B-, A- ja E-vitamiinia

RSS
Seuraa sähköpostitse
Facebook
Twitter
Instagram
By |2018-06-26T09:36:29+00:00kesäkuu 26th, 2018|Aamupalat, Reseptit, Terveelliset reseptit|0 Comments

Leave A Comment